۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81335265
T T
۰ نفر
فقر فرهنگي يكي از موانع اصلي باسوادي در جامعه است

سنندج- ايرنا- فرماندار سنندج گفت: فقر فرهنگي يكي از موانع اصلي در زمينه باسوادي افراد جامعه به شمار مي رود و اين مساله منجر به ترك تحصيل بسياري از دانش آموزان شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فرماندار سنندج روز پنجشنبه در همايش نقش شوراهاي اسلامي شهر و روستا و شهرداري‌ها و دهياري‌ها در تحقق اهداف برنامه انسداد بي‌سوادي افزود: تاثيرگذاري فقر فرهنگي در زمينه بيسوادي افراد و ترك تحصيل دانش آموزان بسيار بيشتر از فقر مالي است و عاملي بسيار قوي تر به شمار مي رود.

ابراهيم زارعي گفت: بسياري از خانواده ها بويژه در روستاها هنوز هم تفكري متحجرانه دارند و به فرزندان خود بويژه دختران اجازه تحصيل نمي دهند و اين مساله ناشي از فقر فرهنگي است و مانعي مهم به شمار مي رود و برداشتن اين موانع عزمي جدي و همگاني را مي طلبد.

وي اظهار كرد: امروز در دنيايي زندگي مي كنيم كه نياز به علم و فناوري بيشتر از هر زمان ديگري احساس مي شود لذا اگر بخواهيم در دنياي پيشرفته امروز موفق باشيم بايد ارزيابي از وضعيت موجود داشته و هدف گذاري هاي ما با تعيين اولويت باشد.

فرماندار سنندج با بيان اينكه در زمينه مسدود كردن مبادي بي سوادي بايد برنامه ريزي هاي مستمر انجام شود گفت: شناسايي افراد بي سواد و لازم التعليم و يا تارك تحصيل نيازمند كمك و همكاري شهرداري ها، شوراهاي شهر و روستا، دهياري ها و بخشداري ها و همچنين حمايت هاي خيرين است.

وي در ادامه با بيان اينكه قبل از انقلاب تنها 29 درصد از مردم استان كردستان از نعمت سواد بهره مند بودند افزود: هم‌اكنون به بركت خدمات نظام شكوهمند اسلامي اين ميزان به بيش از 90 درصد رسيده است.

زارعي با اشاره به اينكه طبق آمار هم اكنون 781 ميليون نفر دردنيا بي سواد مطلق هستند اظهار كرد: 75درصد بي سوادان جهان در 10 كشور از جمله افغانستان، نيجريه، مصر، برزيل و بنگلادش هستند و در اين ميان افغانستان در صدر قرار دارد.

به گفته وي بر اساس آمارهاي انجام شده هم اكنون 15 درصد جمعيت كشور بي سواد است و اين وضعيت بسيار نگران كنده است و نياز به برنامه ريزي هاي مناسب دارد.

فرماندار سنندج در پايان از اعضاي شوراهاي شهر و روستا و دهياران و بخشداران خواست در راستاي شناسايي افراد بازمانده از تحصيل و دانش آموزان بي بضاعت و همچنين جذب و نگهداشت اين دانش آموزان، آموزش و پرورش را ياري دهند.ك/2

7348/533