۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۰
کد خبر: 81333874
T T
۰ نفر
افزایش 6.3 درصدی مرگ ومیر بر اثر مصرف موادمخدر در تهران

تهران - ایرنا - معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: از ابتدای فروردین تا مرداد سال جاری شاهد افزایش 6.3 درصدی مرگ و میر بر اثر مصرف موادمخدر در تهران بودیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «بابك دین‌ پرست» روز چهارشنبه در چهل وچهارمین جلسه كمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر در سازمان بهزیستی افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری، یكهزار و 188 نفر در تهران بر اثر مرگ ومیر ناشی از مصرف موادمخدر جان باختند.

وی تصریح كرد: طی سال‌های 82 تا 92 روند كاهش مرگ ومیرها را در مصرف موادمخدر در كشور شاهد بودیم، بطوریكه در سال گذشته روزانه مرگ ومیر ناشی از مصرف موادمخدر به هشت نفر رسیده بود.

معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در واقع سال گذشته با كاهش 3.3 درصدی مرگ ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر مواجه بودیم.

وی با بیان اینكه از سال 90 تا كنون، 64 هزار معتاد متجاهر و فاقد گواهی درمان به مراكز ماده 16 ارجاع شدند، افزود: 12 هزار نفر از این تعداد مربوط به شش ماهه اول سال 93 است.

دین پرست گفت: از این تعداد نزدیك به سه هزار نفر در تهران جمع‌آوری شده‌اند كه 10 درصد از آنها میانگین سنی بین 18 تا 20 سال و 40 درصد بین 30 تا 40 سال سن داشتند، 39 درصد از این افراد نیز بی‌خانمان بودند و چهار درصد مدرك لیسانس به بالا دارند.

وی گفت: بنا براعلام آخرین آمار پزشكی قانونی مبنی بر مرگ و میر ناشی از اعتیاد طی 10 سال اخیر یعنی از سال 82 تا 92 روند كاهش، مرگ ومیرها را داشتیم.

دین پرست افزود: آمار مرگ ومیر ناشی از اعتیاد در سال 84 كه اوج مرگ ومیرها محسوب می شد، روزانه به 12 نفر می‌رسید.



**رضایت عمومی از مبارزه با موادمخدر وجود ندارد

معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:‌ با وجود همه تلاش هایی كه در این حوزه انجام می شود اما باز هم كف خیابان رضایت عمومی از مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

دین پرست گفت: باید بازدارندگی و كاهش تقاضای موادمخدر در اولویت چرخه مبارزه قرار گیرد و تا زمانی كه تغییر نگرش ایجاد نشود، كاری از پیش نمی‌رود.

دین پرست ادامه داد: براساس آخرین مطالعات شیوع‌ شناسی موادمخدر در سال 90، یك میلیون و 325 هزار معتاد در كشور داریم كه آمارها بیش از این است.

معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد: در مقابل این آمار 76 میلیون نفر افراد سالم در كشور داریم و وظیفه صیانت، حمایت و محافظت از این افراد سالم برعهده كمیته فرهنگی مبارزه با موادمخدر است كه این كمیته باید در راستای كاهش شیب شیوع اعتیاد گام بردارد.



** ورود به فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی برای مبارزه با مواد مخدر

دین پرست گفت: باید شیوه‌های غیرموثر سنتی را كنار بگذاریم و برنامه‌های نوین و موثر را جایگزین آن كنیم بطوریكه می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی اشاره كرد.

وی با بیان اینكه خیلی ساده از كنار این ظرفیت‌ها می‌گذریم به این دلیل كه حضوری در این شبكه‌های اجتماعی نداریم و تصور می‌كنیم مردم هم در این شبكه‌ها حضور ندارند، افزود: گزارشی را از یكی از دستگاه‌های متولی دریافت كردیم بطوریكه تولید، توزیع، كشت موادمخدر و مانند آن به راحتی در شبكه‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود.

دین پرست ادامه داد: اقدامات اولیه انجام و قرار شده به صورت نظامند، هوشمندانه و قانونمدار در فضای مجازی حضور پیدا كنیم.

معاون كاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: هدف از این حضور، كاهش تقاضا و مقابله با اقداماتی است كه چرخه قاچاق و توزیع موادمخدر برای ترغیب جوانان ما انجام می‌دهد.

وی بر ضرورت كنترل عوامل موثر در گرایش افراد به موادمخدر تاكید كرد و گفت: براساس مطالبات شیوع‌ شناسی كه در سال 90 انجام شد، چهار عامل اول موثر در گرایش افراد به موادمخدر كسب لذت، كنجكاوی، تفریح و رفع مشكلات روحی و روانی است.

دین‌ پرست با تاكید بر حذف برنامه‌های بدون اثر در جهت كاهش تقاضا و مبارزه با آسیب‌های ناشی از اعتیاد، گفت: اكنون سند جامع پیشگیری از اعتیاد در حال اجرا است و معاونت راهبردی نظارت ریاست جمهوری موظف است 80 درصد از اعتبار مورد نیاز برای اجرای سند را در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دهد و تامین 20 درصد از اعتبار مورد نیاز برای اجرای سند برعهده ستاد مبارزه با موادمخدر است.

دین پرست گفت: این در حالیست كه نمایندگان وزارتخانه‌ها در استان‌ها اعلام می كنند كه برای اجرای سند اعتبار ندارند و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری باید در این زمینه پاسخگو باشد.

اجتمام(3) ** 9188 ** س.ق ** 1071
۰ نفر