۲۳ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8132847
T T
۰ نفر
چین مجری طرح قطار هوایی مشاعره مقدسه عربستان سعودی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/23 اقتصاد.اقتصادی.اقتصادی.اقتصادی ریاض - دولت چین با امضای قراردادی با عربستان به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار، اجرای طرح قطار هوایی در مشاعره مقدسه ( منا، عرفات و مزدلفه ) را به عهده گرفت .
به گزارش ایرنا، در اجرای این طرح که سه شنبه شب با حضور سران عربستان و چین به امضای مقامات اقتصادی دو کشور رسید، دو کشور توافق کردند که طرح مذکور ظرف مدت دو سال به بهره برداری کامل برسد.
بر اساس توافق به عمل آمده بین مقامات دو کشور، فاز نخست این طرح به ظرفیت 35 درصد اوایل سال 2010 به مرحله بهره برداری خواهد رسید و کل طرح نیز تا پایان سال 2011 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
اجرای این طرح بخش عمده ای از مشکل جابجایی زایران بیت الله الحرام را در ایام مناسک حج تمتع در مشاعره مقدسه بر طرف خواهد کرد .
به گفته یک مقام مسوول در مکه مکرمه، این قطار هوایی قادر است در یک روند 8 ساعته 500 هزار زایر خانه خدا را در نقاط تعیین شده در مشاعر مقدسه جابجا کند.
مقامات اقتصادی چین و عربستان در حاشیه اولین نشست سران دو کشور همچنین قراردادهایی را در زمینه های مختلف نفت، گاز و معادن به امضا رساندند که منابع خبری عربستان از جزییات این قرار دادها گزارشی منتشر نکردند .
هو جین تائو رییس جمهوری چین شب گذشته در راس هیاتی سیاسی - اقتصادی وارد ریاض پایتخت عربستان شد .
رییس جمهوری چین در جریان اولین ملاقات خود با ملکعبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی مهمترین تحولات خاورمیانه به ویژه اوضاع وخیم فلسطینی ها در باریکه غزه و نیز گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد .
در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور بالغ بر 41 میلیارد دلار اعلام شده که این رقم چین را در صدر شرکای اقتصادی عربستان در غرب آسیا و آفریقا قرار داده است .
خاورم ** 1368**1158**320 شماره 097 ساعت 11:23 تمام
۰ نفر