۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81325893
T T
۰ نفر
اختلال ژنتيكي عامل بروز 50 درصد مشكلات ناشنوايي در زنجان است

زنجان - ايرنا - مدير كل بهزيستي استان زنجان گفت: اختلال ژنتيكي عامل بروز 50 درصد مشكلات ناشنوايي و كم شنوايي در اين استان است.

مرتضي مكاريان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به نامگذاري دوم تا هشتم مهر به عنوان هفته جهاني ناشنوايان، افزود: هدف از اين نامگذاري ارتقا فرهنگ ارتباط با ناشنوايان و آگاهي بخشي به مسوولين و مديران براي تعامل بيشتر با اين قشر از جامعه است.

وي اظهار كرد: افت شنوايي بيش از 25 دسي بل در بزرگسالان و 15 دسي بل در كودكان منجر به اختلال در يادگيري فرد مي شود.

مدير كل بهزيستي استان زنجان شيوع اختلالات شنوايي در كشور را نيم در هزار عنوان كرد و گفت: روزانه 20 تا 30 نوزاد كم شنوا در كشور متولد مي شوند كه زنجان نيز از اين نرم پيروي مي كند.

مكاريان عوامل ژنتيكي را زمينه ساز 50 درصد اختلالات ژنتيكي در استان زنجان خواند و تصريح كرد: تنفس مصنوعي بيش از 10 روز و عفونت ويروسي شديد مادر هنگام بارداري از ديگر عوامل كم شنوايي نوزادان است.

وي با تبيين پيامدهاي معضل كم شنوايي و ناشنوايي متذكر شد: حس بينايي 80 درصد و حس شنوايي 12 درصد حواس ويژه انسانها را به خود اختصاص مي دهد و اين در صورتي است كه از بين رفتن حس بينايي 30 درصد و از بين رفتن حس شنوايي 70 درصد درك كلي فرد را كاهش مي دهد.

مدير كل بهزيستي استان زنجان گفت: شش ماهه نخست تولد نوزادان سن طلايي شناسايي، ‌تشخيص و درمان كم شنوايي است.

مكاريان يادآورشد: عدم درمان كم شنوايي زمينه ساز بروز مشكلات متعدد در گفتار،‌ زبان و خواندن افراد خواهد شد.

وي افزود: در كشور 450 هزار نفر اختلال شنوايي دارند كه از اين تعداد 150 هزار نفر تحت پوشش خدمات بهزيستي هستند.

مدير كل بهزيستي استان زنجان گفت: براساس بررسي هاي انجام شده پيش بيني مي شود در استان زنجان پنج هزار نفر از اختلالات شنوايي رنج مي برند كه از اين تعداد يك هزار و 362 نفر شناسايي و 118 نفر به طور مستمر و مابقي به صورت موردي از خدمات ارايه شده بهزيستي استفاده مي كنند.

مكاريان اظهار كرد: 116 نفر از ناشنوايان و كم شنوايان شناسايي شده در مقاطع مختلف مشغول به تحصيل بوده كه با برنامه ريزي هاي انجام شده 44 نفر از كمك هزينه هاي تحصيلي بهره مي برند.

وي يادآورشد: پارسال به 42 نفر از افرادي كه نياز به كاشت حلزون داشته اند خدمات ارايه شده و هم اكنون فردي براي بهره گيري از خدمات كاشت حلزون در نوبت نيست.

مدير كل بهزيستي استان زنجان تعداد مراكز غربالگري شنوايي سنجي كودكان در استان زنجان را 9 مركز عنوان كرد و گفت: از اين تعداد سه مركز در شهرستان زنجان و در هر يك از شهرستانهاي اين استان نيز يك مركز فعال است.

مكاريان متذكر شد: از 12 هزار و 237 نفري كه پارسال تحت غربالگري شنوايي قرار گرفته اند يك هزار و387 نفر براي درمان اختلالات شنوايي به مراكز مربوطه معرفي شده اند.

7318/596