امیرعبداللهیان: حمله نظامی آمریكا به سوریه را با دقت دنبال می كنیم/ ادامه مشورت ها با مقامات دمشق و منطقه

تهران - ایرنا - معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در واكنش به حمله نظامی آمریكا در سوریه با تاكید بر اینكه راه حل مبارزه با تروریسم در ماجراجویی های هالیودی نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی آمریكا به مناطقی از سوریه و ابعاد آن را با حساسیت و دقت دنبال می كند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدام امریكا و چند كشور را ناقض حاكمیت ملی و حقوق بین الملل و مبنایی برای اقدامات جدید مداخله جویانه در منطقه می دانیم.

امیرعبداللهیان تصریح كرد: تكیه بر راه حل های مداخله جویانه قبلی خود از جمله عوامل رشد تروریسم فعلی است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی آمریكا به مناطقی از سوریه و ابعاد آن را با حساسیت و دقت دنبال می كند.

وی تاكید كرد: از نگاه تهران هرگونه اقدام نظامی در جفرافیای سوریه، بدون درخواست دولت این كشور و رعایت حقوق بین الملل پذیرفتنی نیست چرا كه مبارزه با تروریسم نمی تواند مبنایی برای نقض حاكمیت ملی كشورها باشد.

امیرعبداللهیان گفت: ما ضمن تاكید بر ضرورت مقابله مسولانه، شفاف و صادقانه كشورها در مقابله با تروریسم، بر رعایت قوانین و موازین شناخته شده بین المللی و حقوق ملت ها در این رابطه تاكید داریم.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: تهران با توجه به پیامدهای این اقدام، بررسی ها و مشورت های خود را با مقامهای دمشق و سایر طرف های منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل متحد فعالانه ادامه می دهد.

جت های جنگنده آمریكایی صبح امروز(سه شنبه) حمله به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه را آغاز كردند.

یك مقام آمریكایی در این باره گفته است: حملات هوایی بر مقر و مواضع گروه تروریستی داعش در 'الرقه' متمركز بود با آنكه مواضع داعش در دیگر شهرها نیز هدف حمله قرار گرفت.

سازمان غیر دولتی موسوم به «ناظر حقوق بشر سوریه» هم اعلام كرد: جنگنده های خارجی محل استقرار گروهك تروریستی داعش در استان الرقه در شرق سوریه را هدف قرار دادند و در این حمله جدا از جنگنده های آمریكایی، جنگنده های اردن، عربستان، امارات و بحرین نیز شركت داشتند.

پنتاگون نیز اعلام كرده كه طی این حملات خطوط امداد سلاح داعش هدف قرار گرفته و نیروهای آمریكایی به وسیله موشك های «تام هاوك» از طریق دریا اهداف داعش را موشك باران كرده اند.

وزارت امور خارجه سوریه نیز روز سه شنبه اعلام كرد كه حمله جنگنده های آمریكایی به مواضع گروه تروریستی تكفیری داعش در خاك این كشور بعداز هماهنگی با دمشق صورت گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است كه آمریكا قبل از حمله به مواضع داعش در شهر الرقه و مرزهای سوریه و عراق ،« بشار الجعفری» نماینده دایم سوریه در سازمان ملل را در جریان این حمله قرار داده بود.

سیام 1429**1572