۲۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8132104
T T
۰ نفر
وزیر خارجه انگلیس: سال 2009 برای ایران سال بسیار مهمی است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/24 سیاسی.ایران.انگلیس برلین - وزیر امور خارجه انگلیس ، سال 2009 را برای ایران سالی مهم عنوان کرد و گفت: بهتر است که تهران هر چه زودتر به پیشنهاد غرب جواب مثبت داده و از استراتژی به تعویق انداختن پاسخ استفاده نکند.
دیوید میلیبند در گفت و گو با روزنامه هندلز پلات چاپ آلمان در پاسخ به این سوال که آیا سخنان رییس مجلس شورای اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه آمریکا باید پل های جدیدی بسازد ، نشان دهنده ابراز علاقه تهران به گفت و گو با آمریکا است ؟ گفت: نباید زیاد روی منظور احتمالی دیگران تمرکز کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران روز پنجشنبه یک ماهواره به فضا پرتاب کرده و روز جمعه نیز درباره پل سازی صحبت می کند ، گفت: اقدامات بسیار شفاف و روشنی وجود دارد که ایران می تواند براساس آنها پایبندی خود را به تعهدات بین المللی نشان دهد.
وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه پرسیده است: وعده ایرانی ها درباره پروتکل بازرسی از برنامه اتمی این کشور و پیشنهاد اروپایی ها مبنی بر تعلیق تحریم در قبال توقف موقت غنی سازی چه شدند؟ وی گفت: ایرانی ها یک ملت تحصیلکرده و با فرهنگ هستند که بایستی قسمتی از این نظام بین الملی باشند. این کشور می تواند برنده خیلی چیزها شود ، اگر این کارها را انجام دهد. ولی می تواند ببازد، اگر نورم های بین المللی را نادیده بگیرد.
وی افزود: ما نباید متهم به دراز کردن دست خود به سمت ایران شویم. باید از قرارداد منع تکثیر دفاع کنیم و این ایران است که باید درباره آینده خود تصمیم بگیرد.
میلیبند با حمایت دوباره از استراتژی چماق و هویج و پیشنهاد مذاکره مستقیم اوباما ، گفت: باید شفاف تر به ایرانی ها نشان دهیم که رد این پیشنهاد ، منجر به چه تحریم هایی خواهد شد.
به گفته وی ، وزیر سابق امور خارجه آمریکا نیز با پیشنهاد مذاکره خود به تهران ، پل بسیار بزرگتری بین این دو کشور ساخته بود.
وی درباره ضرب الاجل آمریکا برای مذاکره با ایران ، گفت: هر دولتی در یک سال اول خود، فرصت برای انجام این گونه برنامه ها را دارد و باراک اوباما نیز فقط می تواند یک بار چنین فرصتی را داشته باشد.
وزیر امور خارجه انگلیس درباره موضع چین و روسیه در مورد تحریم ، گفت: من چندی پیش با هر دو دولت صحبت کردم و همه می خواهند آمریکا همان نقشی را که الان پیشنهاد می کند، بازی کند.
وی تاکید کرد: من بسیار شفاف هستم. استراتژی دو خطه همانی است که هست.
ایران باید تبعات اقدامات خود را واقعا متوجه شود.
میلیبند درباره افزایش صادرات آلمان به ایران ، گفت: من ارقام را دیده ام ولی فعلا نمی خواهم نظر بدهم. بایستی دید که دقیقا این رابطه در چه حیطه های اقتصادی است. حتی نسبت به تجارت آمریکا با ایران نیز انتقاد می شود، در حالیکه این تجارت بیشتر در زمینه محصولات کشاورزی بوده است.
وزیر امور خارجه انگلیس در پایان گفت: دولت آلمان وعده های شفافی برای افزایش فشار بر تهران داده است.
اروپام **250**2051** شماره 002 ساعت 00:19 تمام
۰ نفر