۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81317240
T T
۰ نفر

پنج هزار میلیارد ریال در بازسازی عتبات هزینه شد

۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81317240
پنج هزار میلیارد ریال در بازسازی عتبات هزینه شد

مشهد - ایرنا - معاون حوزه جذب ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور گفت: از سال 87 تاكنون بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال عموما از محل كمك های مردمی در حوزه بازسازی و توسعه عتبات عالیات در عراق هزینه شده است.

' قاسم سراجان' روز پنجشنبه در همایش مسوولان ستادهای استانی بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی افزود: از سال 82 تا 87 اقداماتی كه در حوزه بازسازی عتبات مقدسه عراق انجام شده در حد 220 میلیارد ریال بود.

وی یادآورشد: عمده فعالیت های ستاد در این حوزه طی این سال ها بیشتر در بحث مرمت و بازسازی حرم های مطهر بوده اما از سال 87 تاكنون اقدام های گسترده تری با حمایت و مشاركت مردم انجام شده چنانكه تا ابتدای سال 93 بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال فعالیت های بازسازی و نوسازی انجام گرفته است.

سراجان ادامه داد : امروز تقریبا كار بازسازی به انجام رسیده بجز بخش جزئی كه در سامرا و حرم حضرت علی (ع) در دست انجام است.

وی یادآورشد: هم اكنون طرح های توسعه ای بزرگی در حرم های مطهر ائمه در عراق در دست اجرا داریم كه از جمله آنها صحن حضرت فاطمه الزهرا (س) در حرم مطهر امام علی (ع) و نیز صحن حضرت زینب (س) در كربلای معلی و صحن امام رضا (ع) در كاظمین است.

به گفته وی ، صحن امام رضا (ع) كه خراسان رضوی به طور مستقل بر عهده گرفته در فاز نخست به وسعت 10 هزار متر مربع اجرا می شود.

معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود : كل وسعت این صحن بالغ بر 50 هزار متر مربع است كه تاكنون مطالعات و طراحی آن به انجام رسیده و امیدواریم به سرعت كار توسعه صحن امامین عسگریین (ع) به انجام برسد.

وی ادامه داد: تاكنون قطعات زیادی از زمین های اطراف حرم های امامین عسگریین (ع) خریداری شده تا این صحن اجرایی و امنیت حرم افزایش یابد و هم زمینه برای حداقل یك شب اقامت زائران در این حرم های مطهر فراهم شود.

سراجان گفت : مراكز خدماتی مورد نیاز زائران هم در این فضاها پیش بینی شده است.

به گفته وی تلاش می شود جمهوری اسلامی ایران در عتبات عالیات به گونه ای كار كند كه ماندگار و به یاد ماندنی باشد.

این مسوول افزود : سالانه بیش از یك هزار میلیارد ریال در توسعه و بازسازی حرم های مطهر از سوی جمهوری اسلامی ایران كه عمده آن مشاركت مردمی است هزینه می شود.

وی تصریح كرد: پیشرفت پروژه های تعریف شده در این زمینه عموما بیش از 80 درصد مطابق با برنامه زمانبندی می باشد.



*** 70 درصد منابع مالی در بازسازی و توسعه عتبات كمك های مردمی است



وی ادامه داد : در این میان بودجه های دولتی در این حوزه موردی است و در واقع پشتوانه اصلی این ستاد در بازسازی عتبات عالیات مشاركت و كمك های مردمی است.

سراجان افزود : حدود 60 تا 70 درصد پشتوانه منابع مالی مردم هستند و كمك ها و همراهی های آنان نقش محوری در توسعه و بازسازی اعتاب مقدسه دارد.

معاون حوزه جذب ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور گفت: در واقع همانطور كه در هشت سال دفاع مقدس پشتوانه مردمی عامل موفقیت كشور در جنگ با دشمن بود امروز افتخار ما این پشتوانه مردمی و عامل موفقیت در بازسازی عتبات است.

وی تصریح كرد : با این حال هنوز درصد اندكی از مردم را توانسته ایم در بحث مشاركت در بازسازی اعتبات مقدسه در عراق فعال كنیم.

سراجان عنوان كرد : این رقم حدود پنج درصد از مردم هم نیستند و ظرفیت قابل توجهی از مشاركت و كمك های مردمی را داریم كه باید به این حوزه ورود كرده و آنها را فعال كنیم.

وی ادامه داد : مردم علاقمند و معتقد هستند وحمایت و پشتیبانی می كنندو این وظیفه ما است كه زمینه حضور آنان را در این عرصه فراهم كنیم.

معاون حوزه جذب ستاد بازسازی عتبات عالیات كشور گفت: مردم با همه مشكلات اقتصادی و معیشتی كمك می كنند و در خراسان رضوی هم بر مبنای ظرفیت ها بالای این استان پروژه های ویژه و مستقلی را تعریف كردیم.



*** تعهد 117 میلیارد تومانی خراسان رضوی طی سه سال اخیر



وی گفت : آنچه از سال 90 تا كنون در تعهد خراسان رضوی برای تامین اعتبار پروژه های بازسازی عتبات عالیات بویژه كاظمین و سامرا بوده بالغ بر یك هزار و 170 میلیارد ریال می باشد .

وی این رقم را مربوط به هزینه پروژه هایی چون طلاكاری ایوان های كاظمین ، سنگ كاری این ایوان ها ، ساخت صحن امام رضا (ع) و مسقف نمودن صحن كاظمین و مانند آن عنوان كرد.

سراجان افزود : در سال 90 و 91 از 30 میلیارد ریال تعهد استان حدود 50 درصد ، در سال 92 از 70 میلیارد ریال تعهد حدود 30 میلیارد ریال جمع آوری شد و در سال 93 كه تعهد استان 200 میلیارد می باشد تاكنون حدود 20 میلیارد ریال آن تامین شده و تا رسیدن به رقم تعهد استان فاصله زیاد است.

وی با اشاره به رشد دو برابری جذب كمك های مردمی در سال های اخیر در خراسان رضوی تصریح كرد : این رشد به نسبت تعهدات و برنامه های جدید استان قابل توجه نیست و باید اقدامات گسترده ای در جلب كمك های مردمی انجام شود.

2713/522/111
۰ نفر