۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۷
کد خبر: 81317231
T T
۰ نفر

دست های پنهان در آتش سوزی تنها جزیره ایرانی خزر

۲۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۳۷
کد خبر: 81317231
دست های پنهان در آتش سوزی تنها جزیره ایرانی خزر

گرگان -ایرنا - فرماندار شهرستان بندرتركمن در استان گلستان گفت: براساس بررسی میدانی آتش سوزی هفته اخیر در 'آشوراده' تنها جزیره ایرانی دریای خزر ناشی از دست های پنهان بوده كه هنوز شناسایی نشده اند.

'مرجان نازقلچی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گرگان اظهار كرد: آتش سوزی ناشی از سهل انگاری نیروی انسانی و تا حدودی نیز به صورت عمدی بوده و نداشتن گشت حفاظتی محیط زیست در منطقه كار شناسایی این عوامل را سخت كرده است.

وی اضافه كرد: این منطقه واقع در حوزه بندرتركمن، تحت مدیریت اداره محیط زیست شهرستان بهشهر در استان مازندران قراردارد و از لحاظ امكانات تجهیزاتی و گشت حفاظتی هیچ پیش بینی برای آن صورت نگرفته است.

فرماندار بندرتركمن افزود: این درحالیست كه از لحاظ امنیتی و حفاظتی باید مدیریت محیط زیست شهرستان بهشهر گشت حفاظتی از نیروی انسانی موجود در منطقه را راه اندازی می كرد.

نازقلچی اظهاركرد: علاوه بر آن نیروهای حفاظتی كه از سوی اداره محیط زیست شهرستان بهشهر بر این جزیره به كار گرفته شدند، فاقد هر گونه امكانات و تجهیزات نیمه مدرن برای اطفاء حریق هستند.

به گفته وی بخش زیادی از خسارت های وارد شده به فضای طبیعی و اداری جزیره آشوراده در استان گلستان بر اثر آتش سوزی اواسط هفته جاری ناشی از نبود تجهیزات و نیروی انسانی كافی محیط زیست در منطقه بود.

وی اضافه كرد: بر اساس برآورد میدانی دستگاه ج پی اس براثر این آتش سوزی حدود 90 هكتار از درختچه های موجود در جزیره آشوراده از بین رفته است.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان تركمن گفت: علاوه بر آن ساختمان اردوگاه آموزش و پرورش استان گلستان واقع در این جزیزه نیز دچار آسیب شده كه نیاز به مرمت دارد.

نازقلچی اضافه كرد: تاكنون دستگاه های متولی گزارشی از ارزش ریالی خسارت های وارده آتش سوزی به مدیریت شهرستان بندرتركمن ارایه نداده اند.

بامداد سه شنبه 24 شهریورماه سال جاری بخشی از اراضی جزیره آشوراده درشهرستان بندرتركمن در استان گلستان دچار آتش سوزی شد كه با كمك نیروهای امدادی و مردمی مستقر در منطقه آتش مهار و خاموش شد.

جزیره آشوراده در حوزه استان گلستان تنها جزیره ایرانی واقع در دریای خزر است كه حدود یك هزار و 760 هكتار وسعت دارد و از لحاظ مدیریتی تحت پوشش اداره كل محیط زیست استان مازندران در قالب جزیره میانكاله است.

2712/601/111
۰ نفر