۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 81313373
T T
۰ نفر
تركیه در نشست پاریس با محور ائتلاف علیه داعش شركت می كند

آنكارا- ایرنا- وزارت خارجه تركیه روز دوشنبه اعلام كرد كه 'مولود چاوش اوغلو' وزیر خارجه این كشور در نشست پاریس با فراخوان 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه در خصوص ائتلاف علیه داعش، شركت می كند.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه كوتاهی كه وزارت خارجه تركیه در تارنمای رسمی خود صادر كرد، آمده است: تركیه همواره از اقدامات مربوط به تاسیس صلح و ثبات در كشور همسایه خود عراق حمایت كرده و از این پس نیز حمایت خواهد كرد.

این اطلاعیه می افزاید: تركیه در نشست پاریس با هیاتی به ریاست چاوش اوغلو حضور خواهد داشت.

این نشست با شركت نمایندگان 40 كشور و سازمان برای بررسی نحوه مقابله با داعش در عراق امروز (دوشنبه) در پاریس برگزار می شود.

موضوع این نشست همیاری جامعه جهانی در رویارویی با گروه تروریستی - تكفیری داعش در عراق و سوریه عنوان شده است.

این كنفرانس درباره سهم هر یك از شركت‌كنندگان در آن چه كه 'ائتلاف بین‌المللی علیه داعش' و ساز و كار حقوقی این مشاركت عنوان شده، تصمیم می‌گیرد.

تركیه در حالی در این نشست شركت می كند كه بیانیه مشترك جده را در مقابله با داعش امضا نكرد و ملاحظاتی را برای مقابله با گروه های تروریستی در منطقه دارد.

'رجب طیب اردوغان' رییس جمهور تركیه روز گذشته در ابتدای سفرش به قطر در پاسخ به سوال خبرنگاران در فرودگاه استانبول مبنی بر نحوه مشاركت تركیه در مقابله بین المللی با داعش، گفت: موضع كشورش در قبال تروریسم روشن است، تركیه هیچ گونه مسامحه ای در برخورد با فعالیت های تروریستی از خود نشان نمی دهد.

وی با اشاره به دیدارهای اخیر خود با 'باراك اوباما' رییس جمهور آمریكا و 'جان كری' وزیر خارجه آن كشور در سفر به آنكارا، گفت: تركیه حساسیت های خود را در مقابله با هرگونه فعالیت تروریستی در منطقه به آنها تبیین كرده است.

اردوغان اظهار داشت: تركیه همان طور كه تاكنون در مبارزه با تروریسم در افغانستان، پاكستان و قفقاز، همكاری های بین المللی داشته، در موضوع عراق و سوریه نیز همین همكاری ها را خواهد داشت.

در نشست 20 شهریور جده كه تركیه بیانیه پایانی آن را امضا نكرد، قرار شد كویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، مصر، اردن و لبنان، علاوه بر ادای سهم در مقابله با تهدیدات تروریستی، نظارت بر نقل و انتقالات مالی داعش را افزایش دهند.

این درحالی است كه مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه تركیه نیز در این نشست شركت داشت.

تركیه كه 49 شهروند آن در اسارت گروهك تروریستی داعش در موصل است، ملاحظاتی را برای همكاری آشكار با كشورهای غربی در این ماجرا دارد.

آنكارا، استراتژی غرب در مقابله با داعش را نپذیرفته و مخالف در اختیار گذاشتن پایگاه هوایی 'اینجرلیك' برای حمله نیروهای آمریكایی و غربی به داعش است و بیم آن دارد كه تشدید اوضاع در عراق، این كشور را با موج جدیدی از پناهجویان همانند سوریه روبه رو كند.

این كشور درهای خود را برای ورود آوارگان سوری بازكرده كه اكنون تعداد آن ها به یك و نیم میلیون نفر رسیده و هزینه مالی سنگینی را بر دوش تركیه گذاشته و مشكلات عدیده اجتماعی و سیاسی را نیز به همراه داشته است.

تركیه همچنین در خصوص تسلیح گروه ها برای مقابله با داعش نیز اعتراضاتی دارد و نگران آن است كه این سلاح ها در نهایت به دست 'پ.ك.ك' بیفتد كه حدودا از دو سال گذشته برای خلع سلاح این گروه تلاش زیادی به خرج داده است.

اردوغان به صراحت گفته است كه چنین رویكردی فرایند حل مساله را به مخاطره خواهد انداخت. به رغم این حضور چاوش اوغلو در پاریس نشان می دهد كه آنكارا مایل نیست خود را از محور مذاكراتی كه در خصوص منطقه در جریان است، دور نگه دارد.

خاورم**2011**7074**1275