۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81312827
T T
۰ نفر
مصر با حمایت عربستان و فرانسه آماده حمله علیه لیبی می شود

تهران - ایرنا - مقامات بلندپایه در قاهره، فاش كردند كه نیروهای مسلح مصر با هزینه امارات و حمایت فرانسه و عربستان، آماده انجام عملیات نظامی گسترده در لیبی می شوند.

مقامات یاد شده در گفت وگو با پایگاه اینترنتی 'اسرار عربیه'، هدف مصر از انجام این حمله را نبرد با نیروهای القاعده در لیبی و حمایت از شبه نظامیان هوادار كشور امارات در طرابلس و بنغازی از جمله نیروهای دنباله رو سرلشكر 'خلیفه حفتر' دانستند.

مقامات مزبور خاطرنشان كردند كه مصر در چارچوب گسترش عملیات نظامی خود با حمایت نیروی هوایی فرانسه و دریافت هزینه از امارات به طور محدود به مناطق واقع در شرق لیبی حمله زمینی خواهد كرد تا حفتر بتواند روند تحولات لیبی را به سود خود تغییر دهد.

در همین راستا 'عبدالله الثنی' نخست وزیر لیبی در سوم ماه سپتامبر (12 شهریور) جاری از امارات دیدن كرد و طی این سفر شیخ 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی متعهد شد تا هزینه لازم برای انجام چنین عملیاتی را به مصر بپردازد.

از سوی دیگر 'عقیله صالح' رییس مجلس نمایندگان لیبی در 26 اوت گذشته در قاهره با 'عبدالفتاح سیسی' دیدار و همكاری نظامی میان دو كشور را مورد بحث و گفت وگو قرار دادند.

عقیله صالح پس از این دیدار در گفت وگو با رسانه های گروهی مصر، تصریح كرد: سیسی متعهد شد تا ارتش لیبی را بازسازی و به طرابلس در تشكیل پلیس مدنی كمك كند.

اسرار عربیه به نقل از مقامات آگاه در قاهره، اضافه كرد كه بر اساس دو توافقنامه نظامی محرمانه امضا شده میان دو طرف، مصر اجازه دخالت نظامی در لیبی را یافته است.

گزارش های رسیده حاكی است كه فرانسه كشورهای مغرب عربی از جمله لیبی را جزو مناطق تحت نفوذ خود در جهان می داند.

حمله نیروی زمینی مصر هم زمان با حمله هوایی فرانسه به لیبی این امكان را به شبه نظامیان هوادار امارات و عربستان خواهد داد تا بر شهرهای اصلی لیبی كه هم اكنون در اختیار انقلابیون قرار دارند، مسلط شوند.

در همین رابطه 'جان ایف لودریان' وزیر دفاع فرانسه خواستار تشكیل ائتلاف به منظور ریشه كن كردن به اصطلاح خودش تروریست ها، از لیبی شد.

وی در گفت وگو با روزنامه 'لوفیگارو' فرانسه، اظهار داشت كه باید در لیبی دخالت كرد و جامعه بین الملل را به همین سمت سوق داد.

لودریان با یادآوری عملكرد فرانسه در كشور مالی تاكید كرد: فرانسه می تواند نیروهای مستقر خود در برخی از كشورهای همسایه لیبی را به كار گیرد؛ هم چنان كه در مالی عمل كرد و توانست این كشور را از چنگال نیروهای القاعده رهایی بخشد.

به گزارش اسرار عربیه، دولت امارات هزینه عملیات نظامی فرانسه را در كشور مالی پرداخت كرد و هم اكنون پاریس و ابوظبی مایلند تا با مشاركت مصر نسخه مالی را در لیبی تكرار كنند.

این در حالی است كه 'فواد معصوم' رییس جمهوری عراق نیز مشاركت مصر، امارات و عربستان سعودی را در حمله به مواضع گروهك تروریستی داعش در كشورش را ضروری ندانست.

قرار است امروز دوشنبه (24شهریور/15 سپتامبر) طی كنفرانسی در پاریس نمایندگان 26 كشور راه های مقابله با گروهك تروریستی - تكفیری داعش را بررسی كنند.

رییس جمهوری عراق در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری 'آسوشیتد پرس'، لزوم مشاركت برخی قدرت های عربی در حملات هوایی علیه داعش را زیر سوال برد و گفت: ضرورتی وجود ندارد كه مصر، امارات و عربستان سعودی در این حملات شركت داشته باشند.

خاورم ** 1487**7074**1275
۰ نفر