۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۲۰:۱۴
کد خبر: 81297577
T T
۰ نفر
بخش هايي فاز 12 پارس جنوبي اول زمستان امسال به بهره برداري مي رسد

بوشهر - ايرنا - مديرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: با بهره برداري از بخش هايي فاز 12 پارس جنوبي تا اول زمستان امسال 60 ميليون مترمكعب به توليد گاز كشور افزوده مي شود.

به گزارش ايرنا، روابط عمومي شركت نفت وگاز پارس روز سه شنبه به نقل از علي اكبر شعبان پور افزود: فاز 12 يكي از مهمترين و بزرگترين فازهاي پارس جنوبي است كه معادل سه فاز متعارف است و با پيشرفت هاي حاصل شده بخش هايي از آن تا ابتداي زمستان به بهره برداري مي رسد.

وي اضافه كرد: واحد شيرين سازي فاز 12A در روزهاي ابتدايي سال 93 با سكوي خودش راه اندازي شد و در ارديبهشت رديف دوم آن نيز به بهره برداري رسيد.

شعبان پور ادامه داد: در اين بخش براي امسال راه اندازي ترين 3، 4 و 5 مدنظر است كه پيمانكار به سرعت در حال فعاليت است.

وي بيان كرد: در بخش دريا نيز سكوي 12B و 12C نصب شده و در تلاش هستيم بتوانيم به سرعت آن را قبل از زمستان به توليد برسانيم.

شعبان پور گفت: فاز 15 و 16 نيز كه سايت 1 آن در عسلويه قرار دارد در آذر 92 اولين رديف شيرين سازي آن راه اندازي شد و دومين رديف شيرين سازي آن هم در فروردين 93 در مدار توليد قرار گرفت.

وي افزود: اين پالايشگاه دو فازي است و ترين 3 و 4 آن در حال آماده سازي براي راه اندازي است.

مديرعامل شركت نفت وگاز پارس اظهاركرد: در بخش دريا نيز دوماه پيش نصب سكوي فاز 15 و 16 انجام شد و مراحل راه اندازي را طي مي كند.

شعبان پور درباره فاز 17 و 18 پارسجنوبي گفت: اين فاز در رديف طرح هاي اولويت اول بهره برداري وزارت نفت قرار دارد كه يك پالايشگاه دو فازي است و چهار رديف شيرين سازي دارد.

وي ادامه داد: بخش دريايي اين فاز پيشرفت هاي خيلي خوبي داشته است و كارهاي باقي مانده از خشكي نيز دردست اجراست كه واحد نيتروژن آن در حال راه اندازي است.

شعبان پور با بيان اين كه توسعه فازهاي اولويت دار پارس جنوبي بسيار اهميت دارد افزود: هر دو هفته به صورت منظم جلساتي با حضور وزير نفت برگزار و آخرين وضعيت فازها بررسي مي شود و اين طرح ها هرهفته به صورت حضوري در حال نظارت و بررسي است كه اين تمركز و نظارت نيز از جانب مديرعامل شركت ملي نفت ايران به صورت جدي پيگيري مي شود.

وي افزود: تمركز ما روي پنج فاز اولويت دار است ولي همزمان روي بخش هاي ديگر نيز توجه داريم و با توجه به تجاربي كه در گذشته حاصل شد متوجه شديم پيشرفت بخش دريا كند تر از بخش خشكي بوده است، به همين دليل همزمان با توجه به خشكي، تمركز اصلي مان را روي بخش دريا گذاشتيم.

مديرعامل شركت نفت وگاز پارس در مورد آخرين وضعيت فاز 11 پارس بيان كرد: وضعيت اين فاز توسط شركت ملي نفت در حال بررسي است و بزودي خبرهايي در مورد آن نيز اعلام خواهد شد.

شعبان پور يادآورشد: شاخص ترين رويداد دولت يازدهم در پارس جنوبي شكل دادن سيستم مديريت جديد بود كه با تفكيك مسووليت ها و ايجاد ارتباط ساختاري، مقرراتي و قراردادي بين كارفرما و پيمانكار با هدف و اولويت توليد محوري و شفاف سازي سيستم مالي پروژه ها است.

وي توجه ويژه شخص رييس جمهوري و وزير نفت به توسعه فازهاي پارس جنوبي را يادآور شد و افزود: برنامه اي كه روي آن تاكيد شده اين است كه همه فازهاي پارس جنوبي تا پايان دولت يازدهم به بهره برداري كامل برسد.

فازهاي 12، 15، 17،16 و 18 پارس جنوبي درحالي به عنوان طرح هاي اولويت اول وزارت نفت معرفي شده كه به عقيده كارشناسان اقتصادي با راه اندازي هر فاز پارس جنوبي يك درصد به توليد ناخالص داخلي (GDP) كشور افزوده مي شود.

پارس جنوبي در شرايط كنوني افزون بر توليد 50 درصد گاز مصرفي كشور، گاز مورد نياز تزريق به چاه هاي نفتي استان خوزستان (به منظور افزايش برداشت از چاه هاي نفتي و ذخيره سازي گاز براي مصارف نسل هاي آتي) را تامين مي كند و به طور مستمر، محصولات باارزشي نيز به بازارهاي جهاني صادر مي كند كه در تراز بازرگاني كشور بسيار اثرگذار است.

هم اكنون 10 فاز از 24 فاز در دست اجراي ميدان گازي پارس جنوبي به بهره برداري رسيده كه روزانه 300 ميليون مترمكعب گاز توليد مي كند.

طرح هاي توسعه اي ميدان گازي پارس جنوبي در شهرستان هاي عسلويه و كنگان در جنوب استان بوشهر در دست اجر و بهره برداري است. ك/1

539