۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۳۲
کد خبر: 81297546
T T
۰ نفر
فضاي مساعدي براي گفتمان هاي اجتماعي در كشور ايجاد شده است

اردبيل – ايرنا – معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران گفت : فضاي بسيار مساعدي در دولت تدبير و اميد براي برگزاري گفتمان هاي سازنده در زمينه هاي اجتماعي و توسعه اي فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، معصومه ابتكار عصر سه شنبه در نشست با اساتيد دانشگاهها و نمايندگان تشكل هاي زيست محيطي استان اردبيل افزود : آقاي روحاني تاكيد زيادي بر ايجاد تحول مثبت در فضاي اجتماعي و همكاري هاي متقابل با سازمان ها و تشكل هاي مردم نهاد فعال در ارتباط با محيط زيست دارد.

وي اظهار كرد: براي اين منظور مناسب است تا اتاق هاي فكر در استان ها باحضور نمايندگان دولت و نيز تشكل هاي مردم نهاد فعال در زمينه محيط زيست شكل بگيرد.

او گفت : تشكيل اينگونه اتاق هاي فكر به واسطه هم انديشي و هم افزايي به رفع مشكل ها و معضل هاي زيست محيطي در كشور كمك موثر خواهد كرد.

وي ادامه داد : دانشگاهها ؛ صاحبنظران و فعالان تشكل هاي مردم نهاد بايد به كمك صنعت كشور و فراهم كردن زمينه ايجاد صنعت سبز بشتابند.

ابتكار با اشاره به اينكه سازمان حفاظت محيط زيست كشور در اين ارتباط گام هاي خوبي در يكسال اخير برداشته است احياي دوباره شوراي پژوهش در استان ها و تقويت آن را از جمله اين اقدام ها دانست و خاطرنشان نمود كمك به ايجاد مشاغل سبز ، صنعت سبز و حمايت از فن آوري هاي نوين در ارتباط با انرژي هاي پاك كه به كاهش آلودگي هاي زيست محيطي منجر مي شود در دستور كار تفاهم نامه اين شوراها قرار دارد.

وي ابراز اميدواري كرد كه اين تفاهم نامه ها جنبه اجرايي به خود بگيرند و گفت : هرچند پژوهش هاي علمي نظري داراي اهميت زيادي هستند اما مطالبه ها در قسمت اجرايي آن قدر سنگين هستند كه بايد به كاربردي شدن اين پژوهش ها توجه بيشتري شود.

معاون رييس جمهوي افزود : همه ارگان ها ، اداره ها و سازمان ها به نوعي با چالش هاي زيست محيطي مواجه مي باشند و بايد با انجام پژوهش هاي علمي و استفاده از ظرفيت هاي دانشگاهي و نيز نظرهاي افراد صاحبنظر به رفع اين كاستي ها و چالش ها كمك شود.

ابتكار تاكيد كرد : همه مراحل مربوط به يك طرح صنعتي از ابتدا تا انتها و از مرحله مطالعه و طراحي و مكان يابي گرفته تا مراحل بهره برداري و مديريت مصرف انرژي بايد به شكل بهينه و به گونه اي باشند كه بتوان آن را صنعت سبز بناميم.

وي با اشاره به اينكه به دليل وقوع خشكسالي هاي پي در پي و نيز استفاده هاي بي رويه از منابع ، بسياري از رودخانه ها ؛ درياچه ها و تالاب ها در كشور خشك شده اند ادامه داد : بيش از 90 درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي شود.

وي با اعلام اينكه عملكردها در فعاليت هاي مربوط به بخش كشاورزي بسيار پايين مي باشند و بهره وري در اين بخش هيچگونه افزايش نداشته است تصريح كرد : در صورت ادامه اين روند در استانهايي مانند اردبيل به خاطر بالا بودن فعاليت هاي كشاورزي به شكل جدي دچار بحران هاي زيست محيطي خواهيم شد.

وي يادآوري كرد: به همين خاطر چاره اي نداريم به غير از اينكه با استفاده از تازه ترين يافته هاي علمي مربوط به اصلاح گونه هاي كشت ، محدود كردن رشد مصرف آب و بهره گيري از آبياري مكانيزه و مبارزه با آفات به اصلاح وضع موجود در اين بخش بپردازيم و مراكز دانشگاهي و علمي در اين زمينه مي توانند كمك بسيار موثر نمايند.

وي اراده دولت را براي رفع موانع موجود بر سر راه تشكيل تشكل هاي مردم نهاد جدي دانست و خاطرنشان نمود رسانه هاي گروهي در اين زمينه ميتوانند با ديده باني و معرفي مشكل ها شرايط لازم را براي ايجاد و فعاليت اينگونه تشكل ها فراهم نمايند.

وي وجود جوانان علاقه مند و افراد صاحبنظر در مسايل زيست محيطي در استان اردبيل را ظرفيت بسيار مناسبي براي كمك به محيط زيست اين استان دانست و افزود : در صورتي كه موانع و مشكل هايي در اين استان در ارتباط با تشكيل نهادهاي زيست محيطي مردمي وجود دارند اعلام نماييد تا موضوع از مسوولان ارشد استان پيگيري شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در اين نشست كه در سالن دانشگاه محقق اردبيلي برگزار شد رييسان و اساتيد دانشگاههاي اردبيل و نيز جمعي از افراد فعال در تشكل هاي زيست محيطي مسايل و مشكل هاي موجود در اين زمينه را بيان كردند.

/530/592