عضو كمیسیون انرژی مجلس: انتقال آب كارون آینده طرح احیای اراضی كشاورزی را در هاله ای از ابهام قرار می دهد

اهواز - ایرنا - نماینده مردم آبادان و عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با انتقال آب كارون سرنوشت و آینده طرح احیای اراضی 550هزار هكتاری كشاورزی موسوم به طرح رهبری در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

'جواد سعدون زاده' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: با تداوم وضعیت كم آبی موجود در كارون و انتقال آب آن اجرای تمام طرح های كشاورزی و باغبانی ما هم توجیه خود را از دست می دهد و غیر قابل انجام خواهد بود.

وی با بیان اینكه رییس جمهوری به وزیر نیرو دستور توقف انتقال آب از سرشاخه های كارون برای مصارف صنعتی و كشاورزی را داده است گفت : توقف انتقال آب مصوبه بوده و نباید خلاف آن صورت گیرد تا زمانی كه مطالعات كارشناسی در این زمینه به نتیجه برسد.

سعدون زاده گفت: دستور موكد رییس جمهوری، وزیر نیرو و شورای عالی آب است كه انتقال آب فعلا' متوقف باشد تا مطالعات و سنجش تمام شود و وقتی آبی وجود ندارد و كارون به جزیره ای تبدیل و در برخی مناطق بستر آن خشك شده انتقال آب توجیهی ندارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: به دلیل كم شدن مفرط دبی رودخانه كارون، آب شور پیشروی خیلی زیادی داشته است؛ تا جایی كه حد فاصل اروند تا خرمشهر آب شور و اكوسیستم كارون به محیط زیست رودخانه ای آب شور تبدیل شده است. در بهمنشیر هم به دلیل برداشت زیاد آب از سرشاخه های كارون ای سی آن از شش هزار میكروموس بالاتر رفته است.

وی افزود: ای سی بهمنشیر در زمستان كه فصل بارندگی است باز هم از چهار هزار میكروموس پایین تر نیامده و این در حالی است كه نرم جهانی شوری یك هزار و 500 میكروموس است و اگر از این میزان بیشتر شود حتی مصارف بهداشتی آن هم زیر سوال می رود و بحث مصرف آن به عنوان شرب هم منتفی می شود.

وی گفت: تقلایی كه هموطنان ما در برخی استان ها دارند و این نوع نگاه آنها به كارون نگاه درستی نیست و این تلاش ها تبعات زیست محیطی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی خیلی پیچیده ای را به دنبال خواهد داشت.

سعدون زاده افزود: هر گونه انتقال تونلی از سرشاخه های رودخانه كارون غیر ممكن است به دلیل این كه هر گونه برداشت با این وسعت خوزستان را كه یكی از بزرگترین استان های كشور و اقتصادی و ملی ترین آنهاست به چالش اساسی می كشاند

وی اظهار كرد: انتقال آب حیات اقتصادی، طبیعی و سیاسی خوزستان را از بین می برد و این اقدام برای مدیران ارشد و حاكمیت نظام غیر قابل قبول است؛ برخی افراد با طرح خواسته های نامعقول و ویرانگر به وحدت و همبستگی ملی ما آسیب می زنند.

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: امید است بیش از این كار كارشناسی، مدیریتی و حاكمیتی را به لایه های زیرین جامعه گسترش ندهند كه اگر به مطالبه توده ای تدیل شود ابعاد سیاسی خواهد داشت و مورد ملامت مردم ایران و در راس همه رهبر معظم انقلاب كه دغدغه جهان اسلام و حركت كشور به سوی قله های تكامل و صفوف ملت برای همبستگی ملی را دنبال می كنند قرار خواهد گرفت.

وی افزود: كارون جزو عظیم ترین سرمایه های ملی ایران و رویكردهای غلط و غیر حسابگرانه ممكن است به این سرمایه و بالتبع خوزستان آسیب جدی وارد كند.

سعدون زاده گفت: هم اینك انتقال آب از سرشاخه های كارون برای مصارف كشاورزی و صنعتی متوقف شده است و بحث آب شرب هم نیاز به حفر تونل های گسترده و وحشت ندارد و با لوله های چند اینچی قابل تامین است.

وی افزود: اگر كسی جرمی را مرتكب شود فردای حادثه پنجه مستحكم قانون و قوه قضاییه سراغش خواهد رفت و باید پاسخگو باشد؛ به این دلیل كه كارون بزرگ و سرچشمه های آن سرمایه های ملی است اگر كسانی به دنبال انهدام این سرمایه ها باشند آن را محكوم می كنیم.

645/551