۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۱۵
کد خبر: 81297065
T T
۰ نفر
ایران و تركیه نیروهای محركه امنیت منطقه هستند

آنكارا- ایرنا- 'محمد العادل' رییس موسسه تحقیقات راهبردی مناسبات تركیه با جهان عرب، گفت: دولت های جدید ایران و تركیه می توانند با توسعه همكاری ها به عنوان دو نیروی محركه در تامین امنیت و ثبات در منطقه نقش مهمی بازی كنند.

'محمد العادل' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب، افزود: تشكیل دولت جدید 'احمد داود اوغلو' نوید توسعه همكاری های میان تركیه و ایران به رغم وجود برخی اختلافات در مورد سوریه و عراق را می دهد.

وی گفت: داود اوغلو در دوران وزارت امور خارجه خود نیز همواره به مناسبات با ایران به دیده مثبت نگریسته و هرگز مناسبات دوستانه تهران و آنكارا را فدای خواسته ها و اعمال فشارهای صهیونیست ها و واشنگتن برای خدشه دار كردن مناسبات تهران - آنكارا نكرده است.

رییس موسسه تحقیقات راهبردی تركیه، اضافه كرد: اگر واقعا در صدد تامین فضای سیاسی در منطقه باشیم، این امر تنها با همكاری ایران و تركیه میسر است و به احتمال قوی داود اوغلو طی دوران نخست وزیری خود برای تعمیق مناسبات با ایران تلاش خواهد كرد.

العادل با اشاره به تركیب دولت داود اوغلو، گفت: فهرست كابینه تركیه نشان می دهد كه تغییر مهمی در كابینه دولت اردوغان صورت نگرفته و خط مشی كلی در سیاست خارجی نیز تغییر نخواهد كرد.

وی با خاطر نشان كردن انتخاب 'مولود چاوش اوغلو' به عنوان وزیر امور خارجه در دولت جدید تركیه، افزود: چاوش اوغلو پیشتر وزیر مسوول مناسبات تركیه با اتحادیه اروپا بوده و به نظر می رسد كه تحولات در خاورمیانه را شخص داود اوغلو دنبال خواهد كرد.

رییس موسسه تحقیقات راهبردی تركیه، درباره مناسبات آنكارا با جهان عرب نیز گفت: شعار 'تركیه جدید' دولت جدید داود اوغلو به معنی حضور و نفوذ بیشتر تركیه در خاورمیانه و بالكان است و نشان می دهد كه تركیه می خواهد نقش بازیگر را در منطقه بازی كند.

وی افزود: مسائل سوریه و عراق و فعالیت های گروه تكفیری - تروریستی داعش نشان می دهد كه ایران و تركیه باید در تحولات منطقه به عنوان دو بازیگر مهم با هم تعامل داشته باشند.

خاورم ** 2010**7074**1275