۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81296757
T T
۰ نفر

آیا زاپوروژیه در اوكراین چرنوبیل دوم می شود؟

۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴
کد خبر: 81296757
آیا زاپوروژیه در اوكراین چرنوبیل دوم می شود؟

تهران -ایرنا-پیامدهای سانحه اتمی نیروگاه چرنوبیل در اوكراین هنوز به پایان نرسیده كه كارشناس هسته ای سازمان صلح سبز با ادامه درگیری ها در شرق این كشور نگران تكرار چرنوبیل دوم هستند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از روزنامه وست دویچه آلگماینه، جبهه‌ای كه اكنون در اوكراین جنگ در آن در جریان است فقط حدود 200 كیلومتر با نیروگاه اتمی زاپوروژیه در شرق این كشور فاصله دارد.

توبیاس مونش‌مایر كارشناس هسته‌ای صلح سبز (green peace ) می گوید:در منطقه شمار زیادی سلاح‌ضد تانك وجود دارد كه قادر است به حفاظ نیروگاه آسیب برساند.

به علاوه حمله به شبكه برق نیروگاه و قطع برق می‌تواند به سیستم خنك‌كننده مانند آنچه كه برای نیروگاه فوكوشیمای ژاپن اتفاق افتاد آسیب جدی وارد بیاورد.

اوكراین هنوز هم از پیامدهای سانحه اتمی نیروگاه چرنوبیل در امان نیست. این نیروگاه كه در حومه شهر چرنوبیل اوكراین و در نزدیكی مرز روسیه سفید قرار دارد در 26 آوریل 1986 مختل و هسته ‌مركزی راكتور آن ذوب شد.

شهر 50 هزار نفری پریپیات بعد از این حادثه كاملا تخلیه شد و تا كنون نیز خالی از سكنه مانده است.

این در حال است كه مركز ایمنی راكتورها و تأسیسات اتمی آلمان (GRS) می‌گوید، به دقت جریان امر را دنبال می‌كند و در این رابطه با مقام‌های مسئول اوكراین در تماس و تبادل اطلاعات است.

این مركز تاكید كرده است :در حال حاضر اطلاعاتی كه بتواند دلیلی برای نگرانی در مورد امری مشخص باشد وجود ندارد.

در سال 2011 نیز وقوع زمین‌لرزه و سونامی، نیروگاه فوكوشیمای ژاپن را دچار سانحه ساخت و فاجعه اتمی این كشور رقم خورد.

صلح سبز نام یك سازمان غیر دولتی مدافع محیط زیست است كه در سال 1971 در بریتیش كلمبیای كانادا و در اعتراض به آزمایش‌های اتمی آمریكا در جزیره آمچیتكا در آلاسكا شكل گرفت.

این سازمان در بیش از 40 كشور دنیا دفتر داشته و بخش هماهنگی‌های بین‌المللی آن در آمستردام هلند قرار دارد.

صلح سبز هدف از تأسیسش را «اطمینان یافتن از توانایی زمین در پروراندن تمامی تنوعات زیستی» بیان داشته و بر روی مسایل جهانی‌ای همچون گرم‌شدن زمین، جنگل‌زدایی، صید بی‌رویه ماهیان، صید تجاری نهنگ و موضوعات هسته‌ای تمركز دارد.

راكتورهای اتمی باقیمانده از دوران شوروی در این نیروگاه از ایمنی لازم در برابر حملات احتمالی برخوردار نیستند.

مجتمع نیروگاهی چرنوبیل در 130 كیلومتری شمال كی یف، اوكراین و 20 كیلومتری جنوب مرز بلاروس قرار دارد. روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ به دنبال وقوع انفجار در راكتور شماره ۴ نیروگاه هسته ای چرنوبیل در ۱۳۰ كیلومتری شهر 'كی یف' پایتخت اوكراین، یكی از هولناك ترین حوادث هسته ای در جهان رخ داد.

علمی **1440**1599
۰ نفر