۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۲۷
کد خبر: 81288228
T T
۰ نفر
استاندار آذربایجان شرقی :روابط تجاری  اتریش نباید متاثر از تحریم ها باشد

تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی گفت: علاقه مندیم تا در هر زمینه ای كه طرف اتریشی تمایل داشته باشد با این كشور همكاری های مشترك انجام دهیم و اتریش نباید منتظر رفع تحریم ها علیه ایران باشد.

به گزارش ایرنا ، اسماعیل جبارزاده كه عصر سه شنبه در جریان ملاقات سفیر اتریش با وی سخن می گفت افزود: در حال حاضر كشورهای تحریم كننده ایران خود تمایل زیادی به برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران دارند و تجار و بازرگانان اتریشی نباید این فرصت را از دست بدهند.

وی در این دیدار به ظرفیت های بالای صنایع در استان آذربایجان شرقی اشاره كرد و گفت: وجود صنایعی همچون صنایع غذایی، داروسازی، قطعات خودرو، معادن و دانشگاه ها این امكان را فراهم كرده كه زمینه توسعه همكاری با دیگر كشورها برای استان فراهم باشد.

وی افزود: در بخش تجارت نیز، تبریز با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، به یكی از مراكز اصلی تجارت ایران تبدیل شده و بازار این شهر نمونه ای از ظرفیت های تجاری این شهر است.

وی خاطر نشان كرد: صاحبان صنایع استان نیز درصدد راه اندازی خط تولید خودرویی در استان هستند و شرط ما این است كه برند با كیفیتی در استان تولید و یا مونتاژ شود و مشاركت اتریش در ساخت این كارخانه می تواند زمینه همكاری بسیار مناسبی برای اتریش باشد.

جبارزاده گفت: مطمئن هستیم مذاكرات به نتیجه خواهد رسید و باید از همین حالا برای همكاری های دوجانبه آماده باشیم.

وی افزود: در بخش فرهنگی نیز علاقه مند به ایجاد انجمن فرهنگی اتریش در تبریز هستیم چرا كه به طور قطع، فرهنگ و هنر غنی آذربایجان برای هنرمندان اتریشی جذاب خواهد بود و دو طرف می توانند با برگزاری هفته های فرهنگی در وین و تبریز، زمینه های همكاری فرهنگی را نیز افزایش دهند.

سفیر اتریش در تهران نیز در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی ابراز امیدواری كرد تا مذاكرات ایران با گروه 1+5 هر چه سریعتر به نتیجه برسد تا هیچ مانعی برای گسترش روابط این كشور با ایران وجود نداشته باشد.

فریدریش اشتیفت اظهار كرد: ایران و اتریش همواره روابط خوبی با یكدیگر داشته اند و در طول تاریخ و به رغم دولت های مختلف، هیچ مشكل دوجانبه ای بین دو طرف وجود نداشته است.

وی اضافه كرد: ظرفیت های خوبی برای توسعه روابط و همكاری های دوجانبه وجود دارد و در بازدید و دیداری كه از صنعت كاشی و صنعت گران داشتم شاهد ظرفیت های خوبی در این استان بودم و از طرف دولتم علاقه مند به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی هستم.

اشتیفت گفت:ظرفیت های گردشگری خوبی نیز در دو كشور وجود دارد و به طور یقین زیبایی های تبریز مورد توجه و علاقه توریست های اتریشی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در گذشته تعداد گردشگران اتریشی كه ایران را برای گردش انتخاب می كردند بیشتر از حال حاضر بود و در هشت سال گذشته این رقم كاهش یافته است كه امیدواریم این رقم دوباره به رقم قبلی بازگردد.

اشتیفت گفت: ظرفیت های گردشگری، داروسازی، صنعت و دیگر بخش های تبریز و آذربایجان شرقی مورد توجه تجار اتریشی است و صنعتگران اتریشی نیز كه عمدتا در بخش قطعات بهترین مارك های اتومبیل اروپایی فعالیت دارند آماده همكاری با صنعتگران تبریزی هستند.

وی به عقد قرارداد خواهرخواندگی تبریز و وین اشاره كرد و افزود: این تفاهم نامه كه در گذشته منعقد شده می تواند نقطه شروعی در روابط بین تبریز و وین باشد چرا كه اتریش برای رابطه با ایران ارزش زیادی قایل است و تمایل دارد تا میزان مبادلات تجاری خود با ایران را به رقم 800 میلیون یورو بازگرداند.

وی خاطر نشان كرد: ایران با 80 میلیون جمعیت و مردمانی تحصیلكرده، ظرفیت های بسیاری برای توسعه همكاری دارد و ما دوست داریم از این ظرفیت ها به طور كامل استفاده كنیم.

سفیر اتریش امروز برای آشنایی با ظرفیت های استان آذربایجان شرقی در حوزه صنعت ، تجارت و گردشگری به این استان سفر كرده است.

7233/ 1495
۰ نفر