۲ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8128588
T T
۰ نفر
گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار محاکمه دونالد رامسفلد شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/02 سیاسی.سازمان ملل.آمریکا.گوانتانامو وین- مانفرد نواک گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه خواستار محاکمه دونالد رامسفلد به عنوان عامل شکنجه در زندانهای ابوغریب و گوانتانامو شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل روز چهارشنبه در گفتگوی اختصاصی با ایرنا در وین گفت: در این زندانها به طور آشکار شکنجه صورت گرفته است و مهمتر از آن اینکه آمریکا عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه است.
وی همچنین گفت: به همین دلیل دولت کنونی آمریکا نیز موظف است کسانی را که در شکنجه زندانیان در زندانهای ابوغریب و گوانتانامو دست داشته اند و نیز افرادی که دستور شکنجه داده اند از لحاظ قانونی محاکمه و مجازات نماید.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در این گفتگو تاکید کرد: ما اسناد زیادی در اختیار داریم که نشان می دهد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا شخصا دستور شکنجه زندانیان را صادر کرده است.
این وکیل عالی رتبه بین المللی در ادامه تاکید کرد: به همین دلیل دولت جدید آمریکا وظیفه دارد که براساس کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل اقدامات لازم و قانونی را برای پیگیری این موضوع به عمل آورد.
نواک با اشاره به اینکه در سال 2006 میلادی نیز گزارشی درباره گوانتانامو به سازمان ملل ارایه شده است ، افزود: در این گزارش که با کمک دیگر کارشناسان سازمان ملل تهیه شد خواستار آن شدیم که این اردوگاه تعطیل شود.
این گزارش آمریکا را متهم کرده بود که استانداردهای حقوق بشری بین المللی را نقض کرده و از شکنجه زندانیان در بازجویی ها استفاده کرده است.
Nowak Manfred اروپام 1553**371**2270** شماره 185 ساعت 17:35 تمام
۰ نفر