۳۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۴
کد خبر: 81281330
T T
۰ نفر
رییس جمهوری اسلامی ایران نتایج سفر خود به استان اردبیل را تشریح كرد

اردبیل - ایرنا- اردبیل- ایرنا- رییس جمهوری گفت: اجرا و عملیاتی شدن 76 پروژه با اعتباری بیش از 300 میلیارد تومان در استان اردبیل مورد توجه قرار گرفته است كه 67 پروژه تا پایان سال جاری و مابقی نیز در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آخرین برنامه خود در هفتمین سفر استانی در جمع خبرنگاران افزود:

چندین پروژه مهم هم در سخنرانی دیدار مردمی اعلام كردم كه هم مربوط به تكمیل سد گیوی بود و اقدامات دیگری قرار است برای بخش های پایین دستی سد انجام شود؛ علاوه بر این تامین آب آشامیدنی از سد یامچی اجرا خواهد شد و همچنین كانال كشی برای بیش از 83 هزار هكتار در استان اردبیل در طول سال های 93 تا 96 مطرح است كه این طرح بزرگی است كه كشاورزی را متحول و برای 40 هزار نفر اشتغال ایجاد می كند.

وی با اشاره به ظرفیت های توسعه گردشگری در استان اردبیل گفت: این استان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است كه معاون رییس جمهوری در این زمینه به استان سفر كرده و طرح هایی را برای پیگیری مورد توجه قرار داده است؛ در این زمینه بخش خصوصی باید بیشتر حضور یافته و سرمایه گذاری كند.

او همچنین بیان كرد: تصمیماتی در تهران در مورد توسعه منطقه آزاد ارس گرفته شده است كه در شورای اداری نیز این بحث مطرح شد.

وی همچنین افزود: استان اردبیل در زمینه معادن نیز دارای استعداد زیادی است و دولت در زمینه مطالعات و اكتشاف برنامه هایی دارد.

روحانی ادامه داد: یكی دیگر از طرح های بزرگی كه در استان اردبیل مدنظر قرار گرفته طرح راه آهن است كه به خاطر نبود اعتبار تاكنون پیشرفت چندانی نداشته است.

رییس جمهوری گفت: اجرای این طرح به بیش از 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

روحانی با بیان اینكه قرار ما این است قولی كه به مردم می دهیم مطالعه شده باشد، ادامه داد: همه مواردی را كه در سخنرانی ها در این استان اعلام كردم، در جلسات متعددی با وزرا، استاندار و كارشناسان بررسی شده است و قولی دادیم كه عملی باشد اما تا چه میزان جامه عمل می پوشد باید صبر كنیم و ببینیم چند درصد عملیاتی شده است.

وی در پاسخ به این سوال كه میزان استفاده از صندوق توسعه ملی برای توسعه استان چقدر است؟، گفت: صندوق مشكل زیادی ندارد اما بانك هایی كه باید به عنوان بانك عامل باشند مشكلاتی دارند.

رییس جمهوری معوقات بانكی و گرفته شدن جرات لازم از مدیران بانكی را دو مشكل بانك های عامل دانست و ادامه داد: در لایحه خروج از ركود برای كمك به بانك ها مواردی در نظر گرفته شده است و اگر بانك ها فعال شوند صندوق توسعه ملی مشكلی نخواهد داشت.

روحانی به موضوع اختصاص 10 میلیارد دلار به حوزه آب از محل صندوق توسعه ملی اشاره كرد و گفت: با مصوباتی كه داشتم 8 میلیارد دلار آن برای سالهای آینده مسدود شده است و 2 میلیارد دلار آن را برای سال جاری تخصیص دادیم كه بخشی از آن مربوط به استان اردبیل است.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار امیدواری كرد با تصویب لایحه خروج غیرتورمی از ركود كمك خوبی به بانك ها شود و شاهد فعالیت بیشتر در صندوق توسعه ملی و بانك ها باشیم.

خبرنگری دیگری از رییس دولت یازدهم پرسید: در تنظیم برنامه ششم توسعه با چه میزان به نظریه پایه توسعه استان اردبیل توجه شده است؟ كه روحانی در پاسخ گفت: در اینكه استان اردبیل ظرفیت های بسیاری از نظر كشاورزی، صنعتی، گردشگری و معادن دارد تردیدی نیست و دولت هم مصمم به انجام كارهای زیربنایی است.

روحانی خاطرنشان كرد: هنوز در مرحله مقدماتی برنامه ششم هستیم و دولت باید این برنامه را در سال آینده تقدیم مجلس كند اصل تعادل در استان ها موضوعی بوده كه در دولت بحث شده است و امیدواریم در موضوع تعادل استان ها، استان های كمتر برخودار بیشتر منتفع شوند.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال كه برنامه های دولت تدبیر و امید برای كاهش مشكل آب آشامیدنی اردبیل چیست؟، اظهار داشت: برای مشكل آب طرح هایی مطرح است كه هم برای مهار آب و هم آبیاری مدرن لحاظ شده است و آب آشامیدنی هم یكی از طرح های اعلام شده است و ان شاءالله مشكل آب آشامیدنی شهر اردبیل و برخی شهرستان های دیگر همچون شهرستان كوثر كاهش یابد.

روحانی با بیان اینكه برای حوزه آب استان اردبیل تصمیمات خوبی گرفته شده است، خاطرنشان كرد: با اجرای این تصمیمات كه در همین سفر اعلام شده است، حتما كمك بسیاری خواهد شد وحتی طرحی برای آب آشامیدنی عشایر هم جز برنامه است كه امیدواریم با اجرای آن شاهد تحول خوبی در این زمینه باشیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت : خدا را شاكرم كه توفیقی حاصل شد تا در این ایام كه مصادف با تشكیل دولت یازدهم و هفته دولت است بتوانیم از استان زیبا و مردم بسیار خوب و ولایتمدار و پرتلاش استان اردبیل بازدید داشته باشیم.

وی افزود: در این سفر میسر شد كه مطالبات مردم را از نزدیك بشنویم و در جلسات تخصصی با روحانیون ، كارآفرینان، ایثارگران، فرهیختگان و نخبگان استان نكات خوبی شنیده شد و اكنون در جلسه شورای اداری مطالبات استانی مطرح شد.

وی همچنین از میهمان نوازی مردم خوب این استان و استقبال گرمشان و همچنین رسانه ها و نیروهای مسلح تشكر كرد.

رییس جمهوری تصریح كرد: در مجموع برای توسعه كشور وظیفه دولت را تمهید مقدمات و تسهیل راه برای سرمایه گذاری بخش غیردولتی و همچنین فعالیت های سازمان های غیردولتی، سازمان های مردم نهاد می داند. هر چند در بخش هایی از امور زیرساختی شاید چاره ای جز سرمایه گذاری دولت نباشد.

سیام(3)**9189**1429 **م.ب** 1569/530