۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۵۲
کد خبر: 81279966
T T
۰ نفر
جشنواره ملي انگور، فرصتي براي تبيين توان توليدي انگور آذربايجان غربي

اروميه - ايرنا - جشنواره ملي انگور، با هدف تبيين توان توليدي اين محصول در آذربايجان غربي و تلاش كشاورزان اين منطقه در پرورش انگور، شهريورماه امسال در آذربايجان غربي برگزار مي شود.

كشاورزي، يكي از مهمترين عوامل توسعه اقتصادي و ارتقاي شاخص هاي توسعه اي و توليدي در هر جامعه اي به شمار مي رود ولي با توجه به مزيت هاي هر منطقه، محصولات كشاورزي مرتبط با آن منطقه مورد توجه قرار مي گيرد.

آذربايجان غربي به دليل قرار گرفتن در موقعيت اقليمي و آب و هوايي مناسب و متنوع، محل توليد و پرورش محصولات گياهي استراتژيك و مهمي در كشور به شمار مي رود و طبق آمارها در بسياري از موارد، رتبه نخست و يا رتبه هاي برتر توليدي را به خود اختصاص داده است.

انگور نيز يكي از محصولات مهم توليدي در آذربايجان غربي است به طوري كه سالانه 300 هزار تن انگور از تاكستانهاي اين استان برداشت مي شود و انواع توليدي آن به 60 نوع در استان مي رسد.

از ارقام مهم انگور كشت شده در آذربايجان غربي مي توان به ارقام حسيني، خليلي سفيد و قرمز، سفيد شخ شخ و رجين، تبرزه سفيد و قرمز، ريش بابا، كشمشي، دسترچين و گزندايي، ساياني و قزل اوزوم اروميه، جيغ جيغا و سياه معمول و غيره اشاره كرد.

به همين منظور قرار است جشنواره ويژه اين محصول توليدي در استان شهريورماه امسال در اروميه برگزار شود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: اين جشنواره با هدف معرفي آداب و سنن ديرين مردم منطقه در مراحل برداشت و استحصال فرآورده هاي انگور و معرفي توانمنديهاي استان در حوزه گردشگري و جاذبه هاي طبيعي براي جذب و پذيرايي از مسافران داخلي و خارجي در فصل تابستان از تاريخ 18 شهريور ماه به مدت چهار روز در اروميه برگزار مي شود.

هادي بهادري در جلسه هماهنگي برگزاري اين جشنواره گفت: محصول انگور به عنوان يكي از محصولات اصلي با قدمت تاريخي در استان در فرهنگ و آيين مردم منطقه داراي جايگاه ويژه اي است و ريشه در فرهنگ و سنن بومي و محلي مردم منطقه دارد.

وي با بيان اينكه در قرآن كريم و احاديث از ميوه انگور به عنوان يكي از ميوه هاي بهشتي و باارزش غذايي ياد شده است، افزود: برداشت اين محصول در فرهنگ عمومي اين منطقه داراي آيين هاي و مراسم خاص اعتقادي، مذهبي و سنتي است كه مي توان با ثبت ملّي اين جشنواره همه ساله شاهد حضور گردشگران و علاقه مندان به جاذبه هاي طبيعي در استان شد.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در ادامه سخنان خود به بحران درياچه اروميه و كاهش منابع آبي استان اشاره كرد و گفت: خشكي درياچه اروميه و كاهش سطح آب هاي زيرزميني از چالشهاي اصلي در منطقه است كه پيامدهاي ناگواري را براي ساكنان اين منطقه به وجود آورده كه بايد با همدلي و مشاركت همگاني در راستاي بهبود وضعيت اين درياچه تلاش كنيم.

بهادري افزود: كاشت انگور مزيت هايي در حوزه صرفه جويي در مصرف آب دارد و در صورتي كه فرهنگ سازي كنيم تا باغات انگور در استان دوباره احيا شود، به احياي درياچه كمك مي شود.

وي اضافه كرد: براي اين كار، علاوه بر فرهنگ سازي، تجهيز كارخانه هاي تبديلي انگور در آذربايجان غربي بسيار كمك رسان خواهد بود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي همچنين بر تدارك برنامه هاي مختلف براي برگزاري هرچه بهتر و مطلوبتر اين جشنواره در اروميه تاكيد كرد و ادامه داد: بازديد از باغات، ايجاد امكان مشاهده مراحل مختلف استحصال شيره و شهد فرآورده هاي انگور و ايجاد غرفه هايي براي خريد بازديدكنندگان از جمله مواردي است كه بايد در اين خصوص لحاظ شود.

بهادري گفت: بايد زمينه اي فراهم كنيم كه جشنواره انگور، به عنوان برند مهم در سطح كشور در سالهاي متمادي در آذربايجان غربي برگزار شود.

در اين جلسه، تعدادي از مسئولان دستگاههاي اجرايي مرتبط به بيان اقدامات خود براي برگزاري مطلوب جشنواره انگور پرداختند.

8136/581