۲ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8127684
T T
۰ نفر
بحران تعطیلی اجباری مدارس در منطقه سوات پاکستان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/02 اجتماعی.پاکستان.طالبان محلی.سوات اسلام آباد- همزمان با واکنش دولت فدرال و ایالتی سرحد پاکستان در خصوص تهدید طالبان محلی برای تعطیلی مدارس منطقه سوات ، انفجار پنج باب مدرسه بحران تعطیلی مدارس این منطقه را وارد مرحله جدیدی کرده است .
به گزارش ایرنا ، طی دو ماه گذشته اقدام های طالبان درسوات به تخریب 160 مدرسه ، امتناع 80 هزار دختر دانش آموز برای رفتن به مدرسه، تعطیلی مدارس دخترانه و خانه نشین شدن بیش از هشت هزار معلم زن منجر شده است .
در این منطقه 571 مدرسه دخترانه فعال بودند که 160 مدرسه دخترانه توسط طالبان بطور کامل تخریب شده و تعدادی از آنها نیز به آتش کشیده شده است.
در 571 مدرسه فعال منطقه دره سوات، 80 هزار دختر پاکستانی ثبت نام کرده اند که برخی از آنها پس از تهدیدهای شبه نظامیان طالبان به مناطق دیگر این کشور منتقل شده اند.
شری رحمان وزیر اطلاع رسانی پاکستان روز دوشنبه ضمن محکوم کردن تخریب مدراس دخترانه در سوات از سوی طالبان تاکید کرد که اسلام آباد به این افراطیون اجازه نمی دهد که مدرسه دخترانه را با زور و اجبار تعطیل کنند.
وی گفته بود که از اول مارس سال جاری مدارس این منطقه بازگشایی می شود.
اما همزمان با اعلام شری رحمان ، طالبان محلی پنج باب مدرسه را به آتش کشیدند.
بنا به گفته منابع محلی ، یکی از فرماندهان طالبان به والدین پاکستانی این منطقه هشدار داده بود که از پانزدهم ژانویه دختران خود را به مدرسه نفرستند و چنانچه این مساله عملی شود، مدارس آنها بمب گذاری خواهد شد.
مولانا فضل ا... رهبر معنوی طالبان در منطقه سوات، نهادهای دولتی و مراکز خصوصی آموزشی را تهدید کرده است که از پذیرش دانش آموزان دختر در این ناحیه سر باز زنند.
بر اساس آمارهای رسمی در پاکستان یک هزار و ؟؟؟ مدرسه در منطقه سوات ثبت شده اند و از آغاز خشونت ها در منطقه سوات پاکستان مدارس از آسیب پذیرترین اهدافی بوده اند که مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفته اند.
یکی از مقام های رسمی وابسته به وزارت آموزش پاکستان گفته است طالبان تاکنون ؟؟؟ مدرسه را، که بیشتر شامل مدارس مختلط بوده، در این منطقه ویران کرده است.
آمارهای گزارش شده از سوی نهاد غیردولتی -ائتلاف برای آموزش در پاکستان < که بر وضعیت مدارس ابتدایی دخترانه متمرکز است نیز حاکی از آن است که طالبان حداقل یکصد مدرسه از ؟؟؟ مدرسه ابتدایی را که دختران در آن مشغول تحصیل بوده اند ویران کرده اند.
منطقه سوات از ماه اوت سال ؟؟؟؟ در اختیار شبه نظامیان طالبان قرار گرفته و در بسیاری از روستاها نیز آنها به ایجاد مخفیگاه اقدام کرده اند.
در ماه های اخیر نزدیک به 70 واحد مدرسه دولتی در منطقه آتش زده شده که در نتیجه این آتش سوزی ها بیش از 17 هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده اند.
نعیم خان، از مقام های پاکستانی روز گذشته تاکید کرده که وضعیت آموزش در منطقه سوات به دلیل تهدیدات طالبان به شدت رو به وخامت گذاشته و تنها چند مدرسه در شهر اصلی ماینگورا فعالیت می کنند.
اقدام های طالبان محلی در سوات با واکنش نمایندگان پارلمان پاکستان مواجه شد بطوریکه آنها روز سه شنبه با تصویب قطعنامه ای تخریب مدارس در سوات از سوی طالبان محلی را محکوم کردند و بازسازی این مدارس را خواستار شدند.
نمایندگان مجلس ملی پاکستان این قطعنامه را بطور اجماع و یک روز پس از حمله گروه طالبان به پنج مدرسه در دره سوات در شمال غرب این کشور تصویب کرد .
در این قطعنامه همچنین تصریح شده که اینگونه اقدامات زشت ، تهدیدی مستقیم برای غیر نظامیان و اتحاد پاکستان است .
پارلمان پاکستان تلاش طالبان محلی برای تحت فشار قراردادن غیر نظامیان در سوات به نام مذهب را به شدت محکوم و واکنشی جدی دولت علیه اقدامات شبه نظامیان و تروریسم را خواستار شد.
آساق 235;215#;215# شماره 006 ساعت 00:15 تمام
۰ نفر