۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۲۱:۱۶
کد خبر: 81276145
T T
۰ نفر
عمران خان، مردم پاكستان را به «نافرماني مدني» فراخواند

اسلام آباد - ايرنا - 'عمران خان' رييس حزب تحريك انصاف پاكستان در جمع هزاران نفر از هوادارانش در پايتخت اين كشور، از آنان و همه مردم پاكستان خواست تا براي تحت فشار قرار دادن دولت و مجبور كردن نواز شريف نخست وزير به استعفا، اقدام به نافرماني مدني و زيرپا گذاشتن قانون كنند.

عمران خان كه رهبري حزب مخالف تحريك انصاف را بر عهده دارد، يكشنبه شب با حضور در جمع هزاران نفر از حاميان و فعالان سياسي اين حزب در منطقه 'آبپارا' در اسلام آباد - پايتخت- تاكيد كرد: من از ساكنان شهرهاي مختلف پاكستان از جمله ايالت خيبر پختونخوا (ايالت تحت حاكميت اين حزب) مي خواهم كه از پرداخت ماليات، قبوض آب، برق، گاز و ساير فرامين اعمال شده از سوي دولت خودداري كنند.

وي از اين اقدام به عنوان «نهضت نافرماني از قوانين مدني پاكستان» نام برد و گفت: ما امروز اين نهضت را آغاز مي كنيم و از مردم اين كشور مي خواهم تا براي كناره گيري دولت نواز شريف، به اين نهضت بپيوندند.

اين رهبر مخالف دولت پاكستان از هوادارانش خواست تا با وي براي عدم پيروي از قوانين مدني و پرداخت ماليات هم پيمان شوند. اين سخنان عمران خان، فرياد هزاران نفر از متحصنين و افراد حاضر در تجمع ضددولتي را به همراه داشت كه با گفتن جمله «قبول قبول با عمران خان»، با وي اعلام همبستگي كردند.

عمران خان در عين حال با تاكيد بر ترويج نظام مردم سالاري و روند شكوفايي آن در پاكستان گفت: 'نهضت خودداري از پرداخت ماليات و نافرماني مدني' تا زمان استعفاي نوازشريف ادامه خواهد داشت.

وي ضمن مخالفت با ايجاد هرگونه هرج و مرج و تشنج در كشور تصريح كرد كه با ورود ارتش به شرايط كنوني پاكستان مخالف است.

اين سياستمدار پاكستاني از صاحبان صنايع و قشر بازرگان و تاجران كشورش نيز خواست از پرداخت ماليات و ساير وجوه دولتي خودداري كنند.

عمران خان در ادامه سخنانش، «ضرب الاجل دو روزه» به نواز شريف داد و هشدار داد كه پس از گذشت دو روز، وي ديگر قادر به جلوگيري از حركت اعتراضي تظاهركنندگان نخواهد بود.



** پيشنهاد جديد دولت براي مذاكره با مخالفان

ساعاتي پيش از آنكه عمران خان، طرفداران خود را به «نافرماني مدني» فرابخواند، دولت پاكستان كه پيش از بزگزاري تظاهرات مخالفان در پايتخت، آمادگي خود را براي مذاكراه با رهبران آنها اعلام كرده بود، بار ديگر موافقت و آمادگي خود را براي گفت و گو با «عمران خان» و «طاهر القادري» اعلام كرد.

از جمعه شب گذشته تاكنون، اسلام آباد به صحنه تظاهرات ضددولتي گسترده هزاران نفر از هواداران حزب تحريك انصاف به رهبري عمران خان و حزب جنبش مردمي به رهبري طاهر القادري تبديل شده است. آنها خواستار استعفاي نواز شريف هستند.

هنوز پاسخي از سوي احزاب مخالف به اعلام آمادگي دولت براي گفت وگو داده نشده است اما آنها به پيشنهادهاي قبلي دولت در اين زمينه، پاسخ منفي داده بودند.

در چنين شرايطي، عصر امروز گروهي از هواداران عمران خان به سمت منطقه قرمز اسلام آباد كه از سوي دولت، منطقه ممنوعه براي تظاهركنندگان اعلام شده است،به حركت درآمدند اما تا اين لحظه، تظاهركنندگان وارد اين منطقه ممنوعه كه تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارد، نشده اند.

برخي اخبار حاكي از آن است كه عمران خان با وجود اينكه روز گذشته تهديد به حركت دادن موج تظاهرات به سمت منطقه قرمز كرده بود، امروز از آن دسته از هوادارانش كه به سمت اين منطقه حركت كرده بودند، خواست تا حركت خود را متوقف كنند.

ˈمنطقه قرمزˈ به يكي از مناطق پايتخت پاكستان گفته مي شود كه تقريبا همه مراكز و ساختمان هاي مهم دولتي نظير پارلمان، كاخ نخست وزيري ، رياست جمهوري، دستگاه قضايي و محدوده ديپلماتيك شامل سفارتخانه ها و اقامتگاههاي ديپلمات هاي خارجي در آن قرار دارد.

تمام مسيرهاي منتهي به اين منطقه با كانتينرهاي بزرگ ، سيم خاردار و بلوك هاي سيماني مسدود شده است.

دولت پاكستان ضمن هشدار جدي نسبت به هرگونه تلاش تظاهركنندگان براي نزديك شدن به منطقه قرمز اعلام كرده است كه حفظ امنيت اين منطقه، خط قرمز دولت است و درصورت تلاش تظاهركنندگان براي ورود به اين منطقه ، تمام نيروهاي امنيتي، پليس و ارتش مستقر در پايتخت عليه آنها وارد عمل خواهند شد و هرگونه پيامدهاي ناگوار ناشي از آن بر عهده برگزاركنندگان تظاهرات خواهد بود.

آساق*1*274**1723 ** 1551