۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۱۵
کد خبر: 81275703
T T
۰ نفر
حزب مخالف تركیه مراسم سوگند ریاست جمهوری اردوغان را تحریم می كند

آنكارا – ایرنا – حزب جمهوریخواه خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف در مجلس تركیه در نظر دارد مراسم سوگند 'رجب طیب اردوغان' در مجلس این كشور را تحریم كند تا 130 نماینده این حزب از حضور در این نشست خودداری كنند.

به گزارش ایرنا، مراسم سوگند ریاست جمهوری اردوغان قرار است روز ششم شهریور ماه در مجلس این كشور برگزار شود. اردوغان در انتخابات روز یكشنبه گذشته از سوی مردم به ریاست جمهوری این كشور انتخاب شده است.

مجلس تركیه كه در حال سپری كردن تعطیلات تابستانی است، در ششم شهریور ماه نشست فوق العاده یك روزه ای به همین منظور خواهد داشت.

روزنامه 'ینی شفق' روز یكشنبه نوشت: موضوع تحریم مراسم سوگند در نشست امروز كمیته مركزی حزب جمهوریخواه خلق به ریاست 'كمال قلیچداراوغلو' رهبر این حزب بررسی و تصویب شود.

براساس تعامل، بایستی اردوغان را به هنگام ورود به مجلس تركیه، مسن ترین نایب رئیس مجلس مورد استقبال قرار داده و وی را تا صحن عمومی مجلس همراهی كند.مسن ترین نایب رئیس فعلی تركیه نیز خانم 'گلدال مومجو' از حزب جمهوریخواه خلق است. گفته می شود وی در آن روز با عنوان كردن مشكلی، از حضور در مجلس خودداری خواهد كرد تا مجبور به استقبال از اردوغان نشود.

درصورتیكه این ادعا صحت داشته باشد، خانم 'عایشه نور باغچه كاپی' نایب رئیس مجلس از حزب حاكم آك، از اردوغان استقبال خواهد كرد.

در مراسم تحلیف قرار است لوح ریاست جمهوری اردوغان توسط 'جمیل چیچك' رئیس مجلس تركیه به وی تقدیم شود. شورای عالی انتخابات تركیه جمعه گذشته به دنبال قطعی شدن نتایج شمارش آرای انتخابات یكشنبه گذشته، لوح ریاست جمهوری اردوغان را به چیچك تحویل داده بود.

حزب جمهوریخواه خلق مدعی است قوانین و مقررات و حتی قانون اساسی تركیه در پروسه نامزدی اردوغان به ریاست جمهوری وی و دوران مبارزات تبلیغاتی و بعداز اعلام نتایج انتخابات روز یكشنبه گذشته به طور گسترده ای نقض شده است.

خاورم/2011**1566