شمخانی: ایران از روند قانونی طی شده درباره انتخاب نخست وزیر جدید عراق حمایت می كند

تهران - ایرنا - علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران از روند قانونی طی شده در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید عراق حمایت می كند.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شمخانی روز سه شنبه در همایش سالانه سفرا و روسای نمایندگی های خارجی جمهوری اسلایم ایران در خصوص تحولات سیاسی اخیر عراق، انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر به ایشان، مرجعیت ، مردم و گروه های سیاسی عراق تبریك گفت.

وی افزود: چارچوب های قانونی پیش بینی شده در قانون اساسی عراق به عنوان میثاق ملی مبنای انتخاب نخست وزیر توسط فراكسیون اكثریت در پارلمان ملی عراق است.شمخانی با دعوت از همه گروه ها و ائتلاف های عراق به اتحاد و رعایت چارچوب های وحدت ملی به منظور حفظ منافع ملی و در نظر گرفتن حاكمیت قانون، توجه به شرایط حساس كشور عراق به منظور مقابله با تهدیدات خارجی را خواستار شد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی با تقدیر از نقش مرجعیت دینی به عنوان ركن پایدار حفظ انسجام و اتحاد در عراق بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق یكپارچه و امن به منظور خدمت رسانی به مردم و ارتقاء جایگاه منطقه ای اش تاكید كرد.



**ضرورت افزایش تحركات سیاسی برای مدیریت مخاطرات امنیتی احتمالی/ تبریك به حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق

نماینده مقام معظم رهبری در شورایع الی امنیت ملی با تاكید بر ضرورت افزایش تحركات سیاسی به منظور مدیریت مخاطرات امنیتی احتمالی گفت: سفرا و نمایندگان ایران در خارج از كشور نقش تعیین كننده در همسوسازی مجموعه توان و ظرفیت های داخلی و خارجی كشور در این زمینه دارند.

وی با تبریك انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر به ایشان، مرجعیت ، مردم و گروه های سیاسی عراق افزود: چارچوب های قانونی پیش بینی شده در قانون اساسی عراق به عنوان میثاق ملی مبنای انتخاب نخست وزیر توسط فراكسیون اكثریت در پارلمان ملی عراق است.

شمخانی با دعوت از همه گروه ها و ائتلاف های عراق به اتحاد و رعایت چارچوب های وحدت ملی به منظور حفظ منافع ملی و در نظر گرفتن حاكمیت قانون، توجه به شرایط حساس كشور عراق به منظور مقابله با تهدیدات خارجی را خواستار شد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی با تقدیر از نقش مرجعیت دینی به عنوان ركن پایدار حفظ انسجام و اتحاد در عراق بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق یكپارچه و امن به منظور خدمت رسانی به مردم و ارتقاء جایگاه منطقه ای اش تاكید كرد.

شمخانی اضافه كرد: هدف اصلی گروه های تروریستی خودسر و ضدثبات، مقابله با بیداری اسلامی وبه انحراف كشاندن جریان اصیل اسلام خواهی و خارج نمودن بازیگران غربی از انفعال راهبردی است.

وی با تشریح تحولات سیاسی و امنیتی پس ازپیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، اثرات راهبردی اسلام سیاسی در عرصه های منطقه ای و بین المللی را در قالب سه دوره مشخص دسته بندی نمود و بحران جاری ناشی از شكل گیری وتوسعه فعالیت گروههای تروریستی تكفیری را به عنوان موج چهارم رخدادهای امنیتی برشمرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی كاهش ظرفیت های متعادل كننده از سوی بازیگران سنتی حوزه بین الملل را از ویژگی های موج چهارم تحولات امنیتی عنوان كرد و با اشاره به ماهیت ضد ثبات تحولات موج چهارم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اشراف كامل نسبت به مولفه های اصلی تحولات جاری، تدابیر، اقدامات و ابتكارات متناسب را در حوزه های سیاسی، امنیتی و دفاعی مد نظر قرار داده است

شمخانی تاثیر پذیری محیط امنیتی جمهوری اسلامی از تحولات موج چهارم را محتمل عنوان كرد و با اشاره به ضرورت افزایش تحركات سیاسی به منظور مدیریت مخاطرات امنیتی احتمالی اظهار داشت: مسوولین نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور نقش تعیین كننده ای در همسو سازی مجموعه توان وظرفیت های داخلی وخارجی كشور در این خصوص دارند.

وی با تاكید بر لزوم ایجاد جهش در حوزه دیپلماسی اقتصادی، مدیریت تهدیدات اقتصاد پایه را با بهره گیری از راهبرد اقتصاد مقاومتی اولویتی غیر قابل اجتناب برشمرد و افزود: فراگیر شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی در مجموعه اركان و اجزاء مدیریتی كشور اولین گام در مسیرتحقق واقعی اولویتهای تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری درعرصه اقتصاد است.

اول **
۰ نفر