۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۵۹
کد خبر: 81269983
T T
۰ نفر
لاریجانی:1+5 به دنبال بهانه جویی نباشد/ مجلس از وزارت خارجه حمایت می كند

تهران- ایرنا - رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران مذاكرات هسته ای را با جدیت دنبال و همه راه ها را برای اطمینان از فعالیت صلح آمیز هسته ای ارایه می كند، بنابراین گروه 1+5 به دنبال بهانه جویی نباشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی لاریجانی» بعدازظهر سه شنبه در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور افزود: مجلس از وزارت امور خارجه به ویژه در مذاكرات هسته ای حمایت می كند البته دیدگاه های مختلف همواره در كشور و مجلس وجود داشته است.

وی یادآور شد: مسوولیت سنگینی برعهده دكتر محمد جواد ظریف و دوستانشان در وزارت امور خارجه به دلیل حساسیت مسایل منطقه ای و پیش بردن مذاكرات هسته ای است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با تشكر از خدمات وزارت امور خارجه یادآور شد: شرایط كشور اقتضا می كند كه ما امروز از دیپلماسی فعالی برخوردار باشیم و خوشبختانه در وزارت امور خارجه كار حرفه ای انجام می شود.



***منطق ایران در مذاكرات روشن و معقول است

رییس مجلس همچنین گفت: موضوع مذاكرات هسته ای در یك سال اخیر انصافا با دقت و جدیت وزیر و دوستانشان پیگیری شده و گام اول آن نیز برداشته شده است كه مُسكن خوبی بوده اما مهم مذاكرات بعدی است.

لاریجانی با بیان این كه بحث مذاكرات هسته ای همچنان اهمیت و جدیت خود را دارد، افزود: منطق ایران در این عرصه روشن و معقول است و چارچوب های ذهنی كه برای پیگیری موضوع دارد باعث هموار شدن مسیر مذاكرات می شود.

وی خاطرنشان كرد: ایران در بخش غنی سازی و همچنین راكتور آب سنگین اراك روش عقلانی را پیش گرفته است، اما به نظر می رسد 1+5 به دنبال بهانه جویی است.

عضو شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: 1+5 نباید به دنبال محدود كردن یا معدوم كردن فناوری هسته ای باشد، این موضوع در عرصه تحقیق و توسعه نیز صدق می كند. معنی ندارد كه فعالیت های كشوری را با وجود صلح آمیز بودن محدود كنند.

لاریجانی همچنین با بیان این كه حساسیت های 1+5 در مركز فردو قدری ابهام آمیز است، افزود: اگر منظور این است كه چرا ایران تاسیسات هسته ای خود را در دل كوه بنا كرده، دلیل آن این است كه به دنبال امنیت است اما این به معنی این نیست كه این منطقه از نظارت و كنترل دور است.

رییس مجلس یادآور شد: ایران شرایط اطمینان از پسماندها را فراهم كرده است بنابراین حساسیت های 1+5 بی مورد است، چرا كه منطق ما این نیست كه نظارت نداریم.



***طولانی شدن روند مذاكرات به نفع هیچ كس نیست

لاریجانی به اهمیت زمان در مذاكرات با 1+5 اشاره كرد و گفت: دربحث مدت زمان نیز منطق ایران مشخص است، اگر 1+5 در مذاكرات جدی است ایران هم كه جدیت خود را نشان داده است، كلیت موضوع در زمان كوتاه تر قابل سامان دهی است .

وی تصریح كرد: اما اصرار آنها به طولانی شدن روند مذاكرات به نفع هیچ كس نیست.

رییس قوه مقننه ادامه داد: در مجموع احساس می كنم مذاكرات بر پایه های منطقی استوار است.



***ارتقا روابط با چین و روسیه به نفع امنیت منطقه است

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به چالش های مختلف پیش روی سیاست خارجی ایران اشاره كرد و گفت: علاوه بر پرونده هسته ای یكی از مهم ترین چالش های ایران مسایل و آشوب های منطقه ای است كه در نتیجه آن برخی از بازیگران سیاسی بر سر مدیریت جهان به رقابت با یكدیگر می پردازند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاكید بر لزوم تعیین اولویت‌ ها در بخش دیپلماسی خاطرنشان كرد: موضوع اقتصاد در دیپلماسی باید پررنگ‌ تر باشد، چرا كه در برخی مسایل جز با همت سفرای ایران در خارج از كشور رونق اقتصادی سامان نمی‌ یابد.

لاریجانی با یادآوری اولویت ایران در روابط با كشورهای همسایه و كشورهای اسلامی افزود: با توجه به شرایط صحنه بین‌الملل همچنین روابط ما با چین و روسیه باید ارتقا یابد. این خواسته آنها هم هست و در مذاكرات آن را مطرح كردند و به نفع امنیت منطقه است.

وی یادآور شد: چین و روسیه علاقه مند هستند در صحنه بین ‌الملل انتظامات دیگری حاكم شود، البته ما علاقه‌ مند بودیم كه روابط با اروپا هم تقویت شود و در همین راستا باید از ظرفیت بخشی كشورهایی كه وضع متناسب‌ تری دارند استفاده كنیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی به شرایط منطقه اشاره و تصریح كرد: بعد از جنگ جهانی دوم تسلط همه جانبه‌ ای را بر كشورهای منطقه به وجود آوردند، اما اكنون شرایط متفاوت است و همین كه مردم منطقه به دنبال دموكراسی و خروج از استبداد هستند و از آمریكا تنفر دارند نتیجه سال‌ها تسلط آن‌ها بر منطقه است.



***تئوری امام راحل مبنی بر وحدت اسلام باید با جدیت دنبال شود

لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان این كه كشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه در جغرافیای اسلام هستند، تصریح كرد: این بحران آفرینی ها دوای دردشان نیست و آنها باید قبول كنند كه در قدرت اقتصادی و نظامی كشورهای اسلامی تغییراتی ایجاد شده است. البته نمی‌خواهم بگویم همه چالش‌های فرقه ‌ای و مذهبی به وسیله دیگران طراحی شده اما اطلاعاتی وجود دارد كه بخشی از این چالش‌ها طراحی شده است.

وی یادآور شد: همواره تندروی‌ ها و كندروی‌ هایی در ارتباط با مذاهب مختلف وجود دارد، اما اشكال كار این است كه رفتار مسلحانه به وجود آورده‌اند. این مساله دردناكی است كه سلاح برمی‌دارند و به جان مسلمان‌ ها می‌افتند.

رییس مجلس با بیان این كه باید تئوری امام (ره) برای وحدت عالم اسلام را با حركت های متین و سنجیده دنبال كرد، گفت: فضای غبارآلودی كه به وجود آمده تغییر می‌كند اما باید هزینه آن را كاهش داد. البته غربی‌ها هم فهمیده‌اند كه برخورد تاكتیكی با موضوع تروریسم خطای استراتژیك است و اگر این فكر افراطی در ذهن‌ها رفت نمی‌توان با آن برخورد كرد.



***برخورد تاكتیكی با تروریسم خطای استراتژیك غرب است

رییس مجلس به ابراز نگرانی رییس جمهوری آمریكا در مورد كردهای عراق اشاره كرد و اظهارداشت: متاسفم كه اوباما نگران كردها شده در حالی كه در سوریه این همه مسیحی، اهل سنت، دروزی و علوی كشته شدند اما آنها سكوت كردند.

لاریجانی افزود: از ابتدای بحران عراق در موصل هم تعداد زیادی از سنی‌ ها، كردها و ایزدی ها كشته شدند، اما باز هم اقدامی از سوی آمریكا انجام نشد حالا آنها یك مرتبه هوشیار شدند. این نشان می‌دهد آن‌ها با این موضوع هم دوگانه و هم تاكتیكی برخورد می‌كنند كه این كار اشتباه است.

رییس قوه مقننه، تروریست های داعش را تندروهای نادانی توصیف كرد و گفت: البته علاوه بر اینها اختلافات سیاسی هم در عراق وجود دارد كه هر دوی این مسایل روی هم تاثیر گذار است. جمهوری اسلامی هم برای جلوگیری از این حركت‌ها و ایجاد وفاق در عراق تلاش زیادی كرده و اقدام سنجیده‌ ای هم از سوی آیت‌الله سیستانی انجام شده است.

لاریجانی اضافه كرد:خوشبختانه با وفاق نیروها و تعیین نخست وزیر، من فكر می‌كنم ثبات در صحنه سیاست عراق شروع خوبی برای حل مسایل این كشور خواهد بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت وزارت خارجه به عنوان یك وزارتخانه رهبردی گفت: شرایط منطقه و كشور امروز اهمیت وزارت خارجه را بیش از گذشته نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: شرایط انقلاب، وضعیت پیرامونی كشور و اوضاع اقتصادی اقتضا دارد كه ما تعریف دقیق‌تری درحوزه دیپلماسی داشته باشیم از جمله در بخش سیاست داخلی، همگرایی در كشور بهتر و روابط و قوا منظم‌تر،‌صمیمانه تر و سنجیده‌تر شده كه این آورده مطلوبی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه كرد:البته همیشه آرای مختلف در كشور هست و گاهی هم آرای تند وجود دارد كه این در جایی كه دموكراسی وجود دارد طبیعی است. اما در كل آرامش در بعد سیاسی در داخل بیشتر شده و باید از آن صیانت كرد چرا كه این امر بستر و زمینه توسعه در ابعاد مختلف را فراهم می‌كند.



***در پرونده هسته ای اجماع داخلی وجود دارد

رییس قوه مقننه با تاكید بر اینكه سرمایه‌گذاری درست در شرایط پرتنش سامان نمی‌گیرد گفت: باید قدر و اهمیت این وضعیت را دانست و با توجه به شرایط منطقه و نابسامانی‌های اقتصادی در داخل باید از خیلی از مسایل فرعی گذشت. به گفته وی، این بدان معنا نیست كه اشكالی در كار وجود نداشته باشد اما باید به اجماع داخلی بها داد و نگذاشت برخی مسایل به آن صدمه بزند.

لاریجانی با تاكید بر اولویت حل مشكلات معیشتی و اقتصادی در كشور گفت: در مسایل مختلف از جمله مساله هسته‌ ای و بحران های منطقه اجماع داخلی وجود دارد،البته آرای مختلف باید مجال بروز داشته باشند.

رییس مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی كشور اظهار كرد:از نظر اقتصادی بعضی جاها وضعیت رو به پیشرفت است و در كل جهت‌گیری كشور به سمت اصلاح شرایط اقتصادی و وضعیت به هم ریخته گذشته در حال اصلاح است. لذا باید مراقبت كرد دچار چالش‌های بلاوجه نشویم.



***گام های نظام یافته بسیاری در عرصه اقتصاد برداشته شده است

لاریجانی با بیان اینكه شتاب تورم به دلیل سیاست‌های دولت و مجلس تا حد زیادی كنترل شده اظهار كرد: این امر به خاطر گام ‌های نظام یافته ای بود كه در بخش‌ های مختلف اقتصادی از جمله هدفمندی یارانه ها برداشته شده و بی‌ انضباطی‌های قبلی در این حوزه رفع شد.

وی با بیان اینكه وضعیت اقتصادی تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی شده گفت: نوسانات غیرقابل كنترل، روزآمد و گاه ساعتی درحوزه اقتصاد مرتفع شده، در حوزه مسكن وضعیت نسبتا مشخصی داریم و بازار ارز هم ثبات نسبی پیدا كرده است.

رییس مجلس با اشاره به وجود ركود در حوزه صنعت ادامه داد: متاسفانه در این زمینه قدری كم‌كاری وجود دارد و در بخش همكاری بانك‌ها نقصی به چشم می‌خورد.البته در بودجه 93 پیشنهادهایی برای رفع ركود به تصویب رسید و در كل از نظر قانونی كمبودی ندارد بلكه بیشتر در نظام اجرا مشكل داریم.

لاریجانی ركود را مشكل آزاردهنده بخش اقتصادی دانست و اظهار كرد:‌بانك‌ها می‌توانند نقش موثری در فعال‌تر كردن كارخانجات داشته باشند.



***قدرت ما در بخش عمرانی 15 درصد بیشتر شده است

وی با اشاره به تقدیم لایحه خروج از ركود از سوی دولت به مجلس تاكید كرد: دولت لایحه‌ای را با محوریت خروج از شرایط ركودی تقدیم مجلس كرده كه در روزهای آینده اعلام وصول می ‌شود.

رییس قوه مقننه در ادامه نامتعادل بودن بودجه كشور را مورد اشاره قرارداد و تاكید كرد: در 7-8 سال گذشته بودجه جاری ما 65 درصد كل بودجه بود اما این نسبت امروز به 85 درصد رسیده و این یعنی قدرت مانور ما در بخش عمرانی 15 درصد بیشتر نیست و اقتصاد ما تا حد زیادی دولتی است.

همایش سالانه روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با سخنرانی رییس جمهوری و با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و معاونین و مدیران ارشد این وزارتخانه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه آغاز به كار كرد.

سیام**9173**9132**1336**1856
۰ نفر