۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۲۳
کد خبر: 81269901
T T
۰ نفر
دولت اسپانيا درقبال جنايات اسراييل در غزه دچار سردرگمي است

مادريد- ايرنا- صفحه اسپانيايي پايگاه اينترنتي 'ياهو' درگزارشي پيرامون نحوه برخورد كشورهاي مختلف با فاجعه غزه نوشت كه اسپانيا به علت سرمايه گذاري هاي رژيم اسراييل در اين كشور و هراس از ايجاد مشكلات اقتصادي، اعتراضي به جنايات اين رژيم در غزه نمي كند.

به گزارش ايرنا و به نقل از مقاله اي در صفحه اسپانيايي ياهو، دولت اسپانيا جنايات رژيم صهيونيستي در غزه را لحظه به لحظه دنبال كرد و تنها كاري كه در اين زمينه انجام داد دعا و آرزو براي وقوع يك آتش بس دائم بود.

در ادامه اين گزارش اينترنتي آمده است: از زماني‌ كه در روز 8 ژوييه خشونت ها آغاز شد، تاكنون نزديك به دو هزار فلسطيني در غزه كشته شدند. دولت اسپانيا از واكنش به اين موضوع خودداري كرده است تا به يكي‌ از نخستين پروژه هاي اقتصادي كه 'ماريا راخوي ' نخست وزير اسپانيا با پيروزي خود در انتخابات سال 2011 به راه انداخت، لطمه اي وارد نشود.

به گزارش ياهو، علت مشاركت نكردن نخست وزير اسپانيا در انتقادهاي صورت گرفته توسط مقام هاي اروپايي همچون 'فرانسوا اولاند' رييس جمهوري فرانسه و يا حتي 'باراك اوباما' رييس جمهوري آمريكا، سرمايه گذاري هاي ميليوني اسراييل در اين كشور است.

به گفته اين صفحه اينترنتي، اين سرمايه گذاري ها از يك سو مربوط به 'ارل مارگاليت' بنيانگذار شركت اسراييلي 'جي وي پي'‌ بود كه اندكي‌ پس از شمارش آراي انتخابات 2011 وارد مادريد شد تا در پروژه هاي مختلف فناوري سرمايه گذاري كند. طرف ديگر سرمايه گذاري ها، پروژه هاي مناقصه ساخت خطوط قطار سريع السير تل آويو به شهر بندري ايلات در جنوب اسراييل است.

در رابطه با اين خط 350 كيلومتري كه اسراييل را از درياي مديترانه تا درياي سرخ عبور مي‌ دهد، 'آلون بار' سفير اسراييل در اسپانيا اعلام كرد شركت هاي اسپانيايي از شانس فراواني براي شركت در ساخت و راه اندازي خطوط ريلي آينده سريع السير اسراييل برخوردار هستند.

اين مقاله در ادامه خاطرنشان مي كند: نخستين هشدار غيرمستقيم اسراييل، انتقاد از پوشش وقايع و موشك باران اسراييل در غزه و گزارشگري 'يولاندا آلوارز' خبرنگار تلويزيون ملي‌ اسپانيا در خاورميانه بود كه وي را مجبور به ترك غزه و ادامه فعاليتش در بيت المقدس كرد.

اين پايگاه اينترنتي نوشت: اما افزايش تلفات در غزه موجب يك بحث مهم در اسپانيا شد و دولت را مجبور كرد تصميم بگيرد فروش اسلحه به ارتش اسراييل را به تعليق در آورد.

براساس اين گزارش، راخوي فكر مي‌ كرد كه اقدام او ناچيز است اما به رغم كوچك بودنش، اسراييل از اين كار اسپانيا خوشش نيامد و موجب شد از آن پس، پيام هاي تل آويو به طورغير مستقيم و توسط سازمان هاي مستقر در اسپانيا نظير' انجمن دوستان اسراييل در اسپانيا' هر دفعه با صداي بلند تري شنيده شود تا جايي كه دولت اسپانيا را به 'ترويج يهودي ستيزي' متهم كرده ا‌ند.

ياهو مي افزايد: تعطيلات تابستاني به راخوي اجازه خواهد داد تا كمي‌ از اين شرايط دور شود اما اگر حملات و خشونت ها در غزه متوقف نشوند، راخوي بايد تصميم بگيرد كه يا براي حفظ سرمايه گذاري ها با اسراييل همصدا باشد يا چون همتايانش به انتقاد از رژيم اسراييل بپردازد تا از وقوع مشكلات جديد داخلي جلوگيري كند.

اروپام *5*491**1485**5981