۱۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۱۴
کد خبر: 81256047
T T
۰ نفر

چاپ كتاب گسترش عرفان اسلامي در شبه قاره هند

۱۰ مرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۱۴
کد خبر: 81256047
چاپ كتاب گسترش عرفان اسلامي در شبه قاره هند

تهران - ايرنا - كتاب تصوف و عرفان و نفوذ آن در هند و بنگلادش توسط مجمع ذخاير اسلامي قم، آخرين مراحل چاپ را طي مي ‌كند و به زودي وارد بازار نشر مي ‌شود.

به گزارش خبرنگار ادبيات ايرنا، اين اثر، حاصل تحقيق و تفحص محمدكاظم كهدويي پژوهشگر حوزه ادبيات و عرفان است كه در ابتداي آن، مطالبي درباره مباني عرفان اسلامي درج شده است. تصوف ومنشا آن، ازجمله مطالبي هستند كه پس از صفحات ابتدايي كتاب آمده‌اند.

بزرگان وعارفان ايراني وسفرشان به شبه قاره هندوبه تبع آن، چگونگي تشكيل و بررسي سلسله‌هاي تصوف، ديگر مطالب كتاب را تشكيل مي‌دهند. بسياري ازعلما وعرفاي مسلمان ايراني از 700 سال پيش، با سفر به شبه قاره، از جمله كشورهايي چون هندوبنگلادش، باعث گسترش اسلام و تعاليم عرفان اسلامي در شبه قاره شدند.

يكي از چهر‌ه‌هاي مهمي كه اين كتاب به آن پرداخته، شيخ جلال‌الدين تبريزي است كه به هند و خطه بنگال رفته و سهم زيادي در تبليغ اسلام و توسعه آن در اين مناطق داشت. بخش ديگري از مطالب كتاب يادشده درباره آثاري است كه به زبان فارسي درباره عرفان در مناطق يادشده، چاپ شده‌اند.

كتاب تصوف و عرفان و نفوذ آن در هند و بنگلادش در حال حاضر، آخرين مراحل‌ آماده‌سازي را براي چاپ طي مي‌ كند و طي يك ماه آينده توسط مجمع ذخاير اسلامي قم وارد بازار نشر مي‌شود.

** ايران در عصر غزنويان و سلجوقيان منتشر شد

آخرين صفحات كتاب ايران در عصر عزنويان و سلجوقيان نوشته كوروش فتحي به سقوط سلجوقيان مي ‌پردازد و اينكه داستان پايان دنيا در چه زماني و چگونه مطرح شد؟

كتاب ايران در عصر عزنويان و سلجوقيان سومين جلد از مجموعه «چراهاي تاريخ ايران» است كه علاوه بر پرداختن به اين دو دوره به حكومت‌هاي كوچي چون سيمجوريان و غوريان هم توجه مي‌كند.

آنگونه كه در كتاب ايران در عصر عزنويان و سلجوقيان به آن اشاره شده، ما در دوره غزنويان، براي نخستين بار بعد از ورود اسلام و اعراب مسلمان به ايران، شاهد حكومت غيرايرانيان بر كشورمان هستيم.

در اين كتاب از چگونگي شكل‌گيري سلسله غزنويان، محمود غزنوي كه بود، چرا مسعود را جانشين خود اعلام نكرد، سرانجام غزنويان چه شد؟ چه كسي سلسله سلجوقي را تاسيس كرد و همچنين از شاعراني كه در اين دوره زندگي مي‌كرده‌اند چون باباطاهر و نظامي و خاقاني سخن گفته شده است.

كتاب ايران در عصر عزنويان و سلجوقيان، نوشته كوروش فتحي در 1100 نسخه و به قيمت 14000 تومان از سوي انتشارات قدياني منتشر شده است.

فراهنگ(2)**9266**1590
۰ نفر