دولت ها و سازمانهاي بين المللي در تامين ايمني درياها نقش مهمي ايفا مي كنند

تهران - ايرنا - مديرعامل موسسه رده بندي ايرانيان گفت: صنعت دريا و دريانوردي عرصه بين المللي قانونمندي است و دولت ها و سازمانها نقش مهمي در اعمال قوانين ومقررات بين المللي در اين عرصه دارند.

به گزارش ايرنا، حسن رضا صفري در همايش فعالان صنايع دريايي، افزود: سفرهاي دريايي استانداردها و معيارهاي بين المللي خود را مي طلبد و اعمال قوانين و كنوانسيون هاي بين المللي ايمني آبراهه هاي جهان را بيش از پيش تامين مي كند.

وي با بيان اينكه امروز براي ايمن نگه داشتن دريا موسسات زيادي در كشورهاي جهان فعال هستند، گفت: موسسه رده بندي ايرانيان نيز از سال 85 با صدور گواهينامه هاي ايمني براي شناورهاي دريايي كشورمان، نقش مهمي در ايمني شناورها و آبراهه هاي بين المللي داشته است.

وي اظهار داشت: عليرغم تحريم هاي ناعادلانه، اين موسسه با صدور گواهينامه هاي ايمني براي ناوگان دريايي ايران در دفاتر داخلي و كشورهاي نروژ، بلژيك، كانادا، برزيل، كويت، عمان، شمال درياي خزر و آستاراخان و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس تاكنون گواهينامه هاي بين المللي زيادي را براي تردد ايمن كشتي هاي ايراني و خارجي صادر كرده است.

مديرعامل موسسه رده بندي ايرانيان از ارايه خدمات به شناورهاي دريايي در بنادر كوچك كشور خبر داد و گفت: پيش از اين موسسه رده بندي ايرانيان خدمات خود را در بنادر مهم كشور به شناورهاي دريايي ارايه مي داد، اما طبق برنامه ريزي هاي انجام شده اين موسسه در صدد است نسبت به صدور گواهينامه هاي ايمني شناورها را كه مورد تاييد سازمان بنادر و دريانوردي و سازمان بين المللي دريانوردي است در بنادر كوچك كشور نيز اقدام كند.

مديرعامل شركت هلدينگ دريا بندر كيش نيز گفت: اين هلدينگ وظيفه ساماندهي صنايع دريايي را در داخل كشور برعهده دارد و تلاش مي كند با همكاري تمام دست اندركاران حوزه دريا و بندر با تقويت بخش فني و مهندسي اين بخش صنعت دريايي كشور را به پويايي برساند.

امير بابايي با بيان اينكه اين هلدينگ ساخت سازه هاي مورد نياز شناورهاي دريايي و فراساحلي را طبق راهكارهاي علمي در دست اقدام قرار داده است، افزود: استفاده از توانمندي هاي داخلي براي ساخت قطعات شناورهاي مختلف طبق استانداردهاي جهاني ضروري است و ما تلاش خواهيم كرد تا با راه اندازي فروشگاه هاي دريايي در بنادر شمالي و جنوبي كشور، قطعات شناورها به سهولت در اختيار فعالان عرصه دريا و بندر قرار گيرد.

وي از ژنريك سازي قطعات شناورهاي دريايي خبر داد و گفت: وجود قطعات نامرغوب در بازار قطعات شناورهاي دريايي مشكلات زيادي را به وجود آورده است و هلدينگ دريا بندر ناب كيش با ژنريك سازي قطعات مرغوب شناورها را كه با قطعات اصلي و استاندارد شناور هاي اروپايي برابري مي كند، درصدد است فعالان اين عرصه به جاي خريد قطعات ناموغوب با استفاده از ژنريك قطعات مرغوب تري را براي شناورهاي خود از فروشگاه هاي دريايي خريداري كنند.

وزير دفاع دولت دهم نيز بر ضرورت استفاده از زيرساخت ها و توانمنديهاي داخلي براي توسعه صنايع دريايي تاكيد كرد و گفت: در آستانه تدوين برنامه ششم توسعه قرار داريم و تمام دست اندركاران و نهادهاي حوزه دريانوردي بايد تلاش كنند در اين برنامه جايگاه مناسبي را براي توسعه بخش دريايي و بندري كشور تعريف كنند.

سردار احمد وحيدي از حذف صندوق حمايت از دريا در برنامه پنجم توسعه اظهار تاسف كرد و اظهار داشت: بدون شك تعريف جايگاه مناسب براي صنعت دريانوردي در برنامه ششم، به توسعه اين بخش با استفاده از توانمنديهاي داخلي به زمينه هاي تحقق اقتصاد مقاومتي كمك خواهد كرد، زيرا اقتصاد دانش بنيان مبتني بر دريا در اين دوره گذار ژئوپلتيكي دريايي نقش مهمي را ايفا مي كند.

همايش فعالان صنايع دريايي با حضور بسياري از متخصصان، كارشناسان و فعالان عرصه دريا و دريانوردي كشور در تهران برگزار شد.

اقتصام(3)1108**1558
۰ نفر