۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81247600
T T
۰ نفر

شهر بازيها و نگاه تازه به استانداردهاي ان

۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۲
کد خبر: 81247600
شهر بازيها و نگاه تازه به استانداردهاي ان

قزوين - ايرنا- بازي جزء تفكيك ناپذير زندگي كودكان و از شيرين‌ترين و خاطره انگيز ترين لحظات عمر آنها محسوب مي شود كه با توجه به زندگي شهرنشيني و مختصات ان , شهربازيها به ميعادگاه اصلي كودكان و خانواده ها تبديل و لذا مي طلبد تا استانداردهاي ان هر چه بيشتر جدي گرفته شود.

به گزارش ايرنا، بسياري از خانواده ها با آغاز تعطيلات تابستاني و دوره سه ماهه فراغت، برنامه هاي مختلف و متنوعي را براي فرزندان خود تدارك مي بينند كه بخشي از اين اوقات در شهرهاي بازي سپري مي شود.

شايد كمتر خانواده اي باشد كه به بازيگاه نرفته و در كنار فرزند خود از چندين وسيله بازي آن بهره نبرده باشد.

جذابيت، هيجان و لذت استفاده از برخي وسايل بازي بقدري دلچسب است كه اين روزها ديگر بازيها محدود به بچه ها نمي شود، بلكه لذت مشاركت در تفريح فرزندان از يكسو و بيداري كودك درون بزرگترها نيز از ديگر سوي، پدر و مادرها را به بازيگاهها كشانده تا لحظاتي را به خوشي و شادي بگذرانند.

خانواده ها بدور از دغدغه هاي زندگي و با احساس آرامش، شادي و 'اعتمادي' كه به شهرهاي بازي دارند، بخشي از بهترين لحظات خود را در كنار نونهالان و فرزندانشان در اين محيط ها تجربه مي كنند و به يقين اين 'اعتماد'، سرمايه اي براي مالكان اماكن عمومي است كه بايد با ارتقاي سطح كيفي، ايمني و استانداردسازي وسايل بازي، آن را پاس بدارند.

متوليان نظارت بر استانداردسازي وسايل بازي نيز بايد وظيفه خود را بدرستي انجام دهند تا يك كوتاهي، لحظات شيرين خانواده اي، خداي ناكرده با حادثه اي به تلخي نگرايد.

شايد جذابيت بازي هاي هيجان زا و نشاط آور، دقت و حصول اطمينان از ايمني وسايل بازي را به فراموشخانه ذهن آدمي سپرده و تنها فرياد و هورا را جايگزين دقت نظر كند، ولي با غفلت از استاندارد سازي، هر يك از اين وسايل بازي به ويژه آنهايي كه هيجاني همراه با ترسي شيرين را به آدمي القا مي كنند، مي تواند اين ارابه هاي آهنين را به كجاوه هاي مرگ تبديل كند.

حوادث و تجربه هاي تلخي كه طي سالهاي گذشته و هر از چند گاهي در گوشه و كنار كشور در ارتباط با وسايل بازي رخ مي دهد، بسياري از خانواده ها را در اين خصوص نگران ساخته و اين سووال اساسي را در ذهن آنها ايجاد مي كند كه ' بازيگاههاي شهر ما چقدر استاندارد است'؟

از اينرو استانداردسازي، گواهي ايمني، بيمه مسووليت، چگونگي كنترل كيفي وسايل بازي همگي از سووالاتي است كه استفاده كنندگان از اين وسائل، علاقه مند به دانستن و شنيدن پاسخ آن هستند.

مادري كه فرزندش را به شهربازي دالفك بوستان باراجين قزوين آورده در اين رابطه به خبرنگار ايرنا گفت: دستگاههاي اين شهر بازي به تازگي نصب شده اند و به نظر مي رسد داراي استاندارد لازم باشند، به همين خاطر فرزندم را بيشتر به اينجا مي آورم.

'سميرا حسين زاده' افزود: وسايل بازي بوستان ملت (يكي از قديمي ترين بوستان هاي قزوين) قديمي شده اند و از شكل ظاهري آن مي توان به فرسودگي دستگاههاي آن پي برد و لذا استفاده از آنها به صلاح نيست.

وي اضافه كرد: شيرين ترين لحظات ما در كنار فرزندان و هنگام بازي بچه ها رقم مي خورد و تنها توقع ما از مسوولان اين اماكن تفريحي، دقت در سالم بودن دستگاهها مي باشد.

كارمند يكي از شركت هاي بيمه نيز گفت: با وجود اينكه تمامي دستگاههاي اين بازيگاه تازه خريداري شده و سالم هستند ولي داشتن گواهي استاندارد اجباري ضروري است.

سيد 'محسن موسوي' افزود: استفاده از وسايلي چون كشتي صبا، تاب زنجيري، رنجر، بشقاب پرنده و سفينه بخاطر برخي مخاطرات بايد داراي تاييديه استاندارد و بيمه نامه باشد.

وي اظهاركرد: ايمني اولين شرط استفاده از وسايل بازي و اداره كل استاندارد نيز در اين خصوص مسوول است.

اين كارمند كه براي استفاده از دستگاه هاي شهر بازي دچار شك و دو دلي شده است، اضافه كرد: اسفند ماه سال گذشته و همزمان با روز بهره برداري تله سي يژ كامان به دليل گير كردن و متوقف شدن يكي از صندلي ها در ميانه مسير، چهار نفر از استفاده كنندگان آن، نزديك به سه ساعت در ارتفاع گرفتار شدند كه در نهايت كاركنان آتش نشاني آنها را پس از ساعت ها نجات دادند.

موسوي خاطرنشان كرد: داشتن استاندارد اولين شرط استفاده از اين وسايل تفريحي است و علاوه بر آن بهره برداران بايد داراي بيمه مسووليت حرفه اي باشند تا درصورت بروز حوادث پيش بيني نشده بتوانند جبران خسارت كنند.

وي فوت، نقص عضو و خسارت مالي را از مفاد اصلي اين بيمه نامه برشمرد و گفت: دستگاههاي ناظر بايد هرگونه مجوز بهره برداري را منوط به استاندارد اجباري و بيمه مسووليت كنند.

موسوي اضافه كرد: بايد جوش، اتصالات، كيفيت كار، عمر مفيد، ايمني الكتريكي و فيزيكي دستگاهها به طور مرتب و در دوره هاي زماني كوتاه و ميان مدت كنترل و بازرسي شود.

مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان قزوين نيز در اين خصوص گفت: تمامي وسايل بازي در بوستانها، شهرهاي بازي و بازيگاهها مشمول استاندارد اجباري هستند.

'محمدرضا طاهري' افزود: از ابتداي امسال تاكنون 29 وسيله در 12 شهربازي استان قزوين به دليل نداشتن ايمني لازم توسط كارشناسان استاندارد پلمپ شده است.

وي يادآور شد: در مدت زمان ياد شده از 240 وسيله موجود در شهربازي هاي استان به همراه تمام پاركها بازرسي و 90 درصد از دستگاه هاي موجود در بوستانها طي يكسال گذشته تاييديه ايمني استاندارد را دريافت كرده اند.

طاهري ادامه داد: بنابراين شهروندان قزويني با آسايش و اطمينان خاطر مي توانند از وسايل شهربازي ها استفاده كنند چرا كه همه وسيله هاي فعال در اين مكان ها داراي پروانه بازرسي و از گواهي ايمني برخوردار هستند.

وي افزود: ممكن است در يك شهر بازي چند دستگاه فعال باشند كه همگي داراي پروانه بازرسي و استاندارد هستند و برخي نيز غيرفعال كه غيراستاندارد، فاقد پروانه بازرسي و غيرقابل استفاده مي باشند.

مديركل استاندارد قزوين از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه نقص يا مشكل در وسايل شهربازي ها مراتب را در سامانه استاندارد سازي وسايل تفريحي به نشاني isad.isiri.org.ir گزارش كنند.

طاهري با اشاره به اينكه در فصول تابستان استفاده از وسايل شهربازي ها در بوستان ها و اماكن تفريحي افزايش مي يابد، گفت: به همين دليل نظارت بر ايمني و استاندارد وسايل موجود در اين محل ها با جديت بيشتري دنبال مي شود.

اين مسوول خاطرنشان كرد: هدف استاندارد تامين ايمني و سلامت مردم است، بنابراين با هر چيزي كه اين دو را مورد تهديد قرار دهد، مقابله و برخورد مي شود.

مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري قزوين گفت: در حال حاضر 34 پارك در شهر قزوين وجود دارد كه بطور ميانگين بين سه تا چهار وسيله بازي در اين پاركها براي كودكان در نظر گرفته شده و در اين بين چهار شهر بازي با مجموع 135 دستگاه بازي توانسته اوقات خوشي را براي كودكان و بزرگسالان فراهم آورد.

سيد 'مهدي كاظمي' با تاكيد برالزام استاندارد وسايل بازي، افزود: وسايل بازي از قبيل چرخ و فلك ها، ماشين برقي، وسايل بادي نيازمند دريافت تاييديه استاندارد اجباري هستند.

وي در ادامه با اشاره به تعطيلي بازيگاه بوستان ملت گفت: ادامه فعاليت اين بازيگاه در داخل شهر به علت فرسودگي و ايجاد مزاحمت براي ساكنان اطراف بوستان به صلاح نبود.

كاظمي تصريح كرد: خوشبختانه با دقت بهره برداران و رعايت استانداردها در بازيگاهها و همچنين رعايت نكات ايمني توسط استفاده كنندگان آن، تاكنون حادثه اي در قزوين رخ نداده و اگر هم احساس شود يك مجموعه تفريحي مثل بازيگاه بوستان ملت فرسوده شده، در خصوص تعطيلي آن اقدام شده است.

وي خاطرنشان ساخت: بازيگاه هاي سرزمين سحرآميز با 60 دستگاه٬ پارك الغدير، پارك دهخدا (رنگين كمان) و بازيگاه دالفك هر كدام با 30 وسيله بازي به عنوان بزرگترين و مجهزترين همگي داراي استاندارد و ايمني لازم هستند.

كاظمي‌ افزود: ‌در بازيگاه دالفك وسايل بازيگاهي نظير‌ مونوريل‌، تاب زنجيري ستوني‌، ماشين برقي‌، ماشين كارتينگ‌ و اسكيت روي چمن، مجموعه متنوعي از وسايل بازي استاندارد را براي رده‌هاي سني كودكان‌، نوجوانان و جوانان در خود دارد.

وي در پايان گفت: بازيگاهها مشمول استاندارد اجباري هستند و در صورت تخطي از قوانين با متخلفان برخورد قانوني مي شود.

تهيه كننده : نسرين رحيمي

7389/ 614/506
۰ نفر