۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81245526
T T
۰ نفر

افزایش تعداد دفاتر خدمات مسافرتی، آری یا خیر

۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81245526
افزایش تعداد دفاتر خدمات مسافرتی، آری یا خیر

اصفهان- ایرنا- با افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران نیاز به افزایش تعداد دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان اولین محل ارائه خدمات گردشگری، با دیدگاه های مثبت و منفی مورد توجه قرار گرفته است.

با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و اتخاذ سیاست های جدید در عرصه بین الملل، شماری زیاد گردشگر خارجی روانه ایران شده اند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده ازسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رشد 215 درصدی در تعداد تورهای اروپایی در سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بوده ایم.

به گفته كارشناسان با توجه به بهبود نگاه به ایران در عرصه جهانی، از این پس تاثیر دفاتر خدمات مسافرتی داخلی و خارجی به عنوان اولین محل ارائه خدمات گردشگری و جذب و راهنمایی گردشگران برای انتخاب مقصد سفر می تواند در ورود گردشگر به كشورمان بیشتر شود و به این دلیل فعالیت آنها از جنبه كیفی و كمی با اهمیت تر می شود.

اصفهان یكی از مقصدهای اصلی سفر گردشگران خارجی به ایران است و به همین دلیل زیرساختها و نحوه فعالیت مراكز خدمات گردشگری آن در تداوم استقبال گردشگران خارجی برای سفر به ایران اهمیت خاص دارد.

مهر ماه سال گذشته مسوول دفاتر خدمات مسافرتی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت وگو با ایرنا از اشباع شدن شهر اصفهان از دفاتر خدمات مسافرتی سخن گفته بود.

حمید رضا محققیان كه اكنون به عنوان معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در حال فعالیت است، اظهار كرد كه مجوز جدیدی برای داوطلبان احداث دفاتر خدمات مسافرتی در این شهر صادر نمی شود.

اما این روزها با رونق گرفتن گردشگری در كشور از صدور مجوزهای جدید در شهر اصفهان خبر می رسد.

كارشناس دفاتر خدمات مسافرتی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره اظهار كرد: با به وجود آمدن تغییرات مثبت در فضای گردشگری ایران، بسترهای مناسب برای فعالیت در این زمینه به وجود آمده است.

نجیمه امینی با اشاره به اینكه متقاضیان باید در سامانه ثبت دفاتر خدمات مسافرتی ثبت نام كنند، افزود: تقاضا برای احداث دفاتر خدمات مسافرتی افزایش یافته است.

وی خاطر نشان كرد: كمیته فنی نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان در هر نوبت تعدادی از درخواست ها را بررسی می كند.

وی گفت: در این كمیته با درخواست افرادی كه شرایط مناسب تری نسبت به سایر متقاضیان دارند به صورت محدود موافقت اصولی می شود.

امینی تاكید كرد: این افراد ظرف مدت سه ماه فرصت دارند تا برای تامین شرایط مندرج در آیین نامه اقدام كنند.

وی تصریح كرد: بر اساس آخرین آمار 155 آژانس خدمات مسافرتی فعال در استان اصفهان وجود دارد.

این موضوع حاكی از آن است كه دولت رویكرد منعطفی نسبت به این موضوع و فعالیت افراد توانمند در دفاتر خدمات مسافرتی در پیش گرفته است.

از سوی دیگر رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان به افزایش تعداد دفاتر خدمات مسافرتی انتقاد دارد.

ابراهیم توكلی معتقد است كه مجوز ها بدون در نظر گرفتن توجیه اقتصادی این دفاتر صادر می شود.

وی با بیان اینكه در دو سال گذشته این روند كند شده بود، گفت: با توجه به اینكه زیر ساخت های مناسب در اصفهان برای توسعه گردشگری وجود ندارد، توسعه دفاتر خدمات مسافرتی به صلاح نیست.

وی خاطر نشان كرد: وقتی ظرفیت های اقامت و تعداد پروازهای ما محدود است، افزایش تعداد آژانس های مسافرتی مشكلی را از صنعت گردشگری حل نخواهد كرد.

مسوولان به كمبود زیر ساخت ها به ویژه مكان های اقامتی در شهرهای گردشگر پذیر ایران معترف هستند.

در ماه های اخیر نیز صحبت هایی مبنی بر افزایش اعطای تسهیلات به هتل سازان، تلاش برای تكمیل هتل های نیمه كاره و افزایش همكاری ادارات و نهادهای مربوط در این زمینه به گوش می رسد، اما تاكنون اقدام مشهودی در این زمینه نشده است.

از سوی دیگر نگاه صنعت گردشگری به موفقیت مذاكرات ایران با گروه 1+5 دوخته شده تا با لغو تحریم ها بخش عمده ای از مشكلات حمل و نقل هوایی ایران بر طرف شود.

به گفته مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی 40 درصد از ناوگان حمل و نقل هوایی ایران به دلیل تحریم ها و كمبود قطعات زمین گیر است.

در این حال به نظر می رسد كه تغییر در شمار دفاتر خدمات مسافرتی باید با توجه به همه جنبه های كار آنها بخصوص اقتصادی بودن آن مورد توجه بیشتر قرار گیرد زیرا اگر چه افزایش در ارائه یك نوع خدمت سبب رقابتی شدن بازار می شود اما تجربه فعالیت های مختلف در كشورمان بیانگر این است كه این رقابت همواره در جهت ارائه خدمات بهتر نبوده و در بسیاری مواد منجر به كاهش خدمات و حتی تخلف برای كاهش هزینه ها و یا حذف رقبا شده است.

گ/7135/ 607
۰ نفر