۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81245508
T T
۰ نفر
برخی گونه های انگلی، به طور جدی برای ماهیان مضر هستند

زنجان- ایرنا- مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان گفت: برخی از گونه های انگلی به طور جدی برای ماهیان مضر هستند و موجب خسارت های اقتصادی در این بخش می شود.

دكتر مجید اسكندرپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار گونه های انگلی ماهیان چندین هزار گونه است، اما فقط تعداد كمی از آنها بطور جدی برای این آبزیان مضر هستند.

وی یادآورشد: اكثر این آلودگی ها در محیط های طبیعی 'رودخانه ها و پشت سدها' و به صورت انفرادی است.

اسكندرپور با اشاره به آلودگی به كرم های پهن در ماهیان خاطرنشان كرد: انگل های ماهی به گروه های تك سلولی و پرسلولی تقسیم می شوند و انگل های پرسلولی شامل مرجان ها، كرم ها، سخت پوستان و نرم تنان و كرم های ماهی دارای تنوع گونه ای زیادی هستند.

وی اظهاركرد: سوالاتی برای برخی از مردم درخصوص مشاهده كرم های نواری در ماهیان صید شده از منابع آبی طبیعی 'پشت صدها و رودخانه ها' ایجاد می شود كه باید در این خصوص بیشتر دقت كنند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان با اشاره به وجود برخی كرم های نواری در ماهیان گفت: كرم های پهن'سستودها' بیشتر در گوشت، امحا و احشا ماهیان مشاهده می شود.

اسكندرپور افزود: این كرم ها بند بند، دارای سیرتكاملی پیچیده، با بیش از یك میزبان هستند و در حالت نوزادی و بلوغ می توانند انگل ماهی واقع شوند.

وی تصریح كرد: این كرم ها مجهز به باكش وخار بوده، به دیواره روده ماهی می چسبند و بندهای آخر حاوی تخم بوده و از بدن جدا و در آب رها می شوند و تخم ها توسط میزبان واسط 'حشره یا سخت پوست' بلعیده و در نهایت در بدن میزبان نهایی به كرم بالغ تبدیل می شود.

اسكندرپور افزود: آزاد ماهیان 'قزل آلا و ماهی آزاد' می توانند هم میزبان واسط 'به شكل كیست درعضلات و بافت ها' و هم میزبان نهایی' كرم داخل روده' باشند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان آلودگی با نوزاد انگل 'دیفیلوبوتریوم لاتوم' را بیماری مشترك انسان و ماهی خواند و گفت: سخت پوستان میزبان واسط اول، و ماهی میزبان واسط دوم بوده، حالت نوزادی این انگل در عضلات و كبد ماهی مشاهده، انسان و برخی از حیوانات از طریق خوردن ماهی نپخته آلوده شده و انگل در لوله گوارشی بالغ می شود.

اسكندرپور افزود: آلودگی با نوزاد انگل های 'لیگولا اینتستینالیس، انگل تریپانوركا، تریه نوفوروس، كاربوفیله اوس لاتیسپس، پروتئوسفالیده، اوبوتریوم، بوتریوسفالوس ها' بیماری مشترك بین انسان و ماهی نیست.

وی اظهاركرد: انگل لیگولا اینتستینالیس به طول 20 تا 30 سانتیمتر درمحوطه شكمی ماهی، نوزاد انگل تریپانوركا، داخل كپسول هایی درمحوطه شكمی ودیواره روده و معده وعضلات ماهی، انگل تریه نوفوروس، درحالت بلوغ حدود 15 سانتیمتر طول داشته و در روده ماهی، زندگی و حالت نوزادی آن دركبد ماهی مشاهده و در این مرحله ماهی دچار سیروز'از دست دادن حالت طبیعی كبد' كبدی و مرگ می شود.

اسكندرپور ادامه داد: انگل كاربوفیله اوس لاتیسپس، به طول سه سانتیمتر، در روده ماهی به ویژه كپور ایجاد التهاب كرده و آلودگی با انگل پروتئوسفالیده نیز در حالت بالغ با یك تا چهار سانتیمتر طول در اردك ماهی و ماهیان خاویاری آلودگی ایجاد می كند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشكی استان زنجان گفت: آلودگی با انگل اوبوتریوم درحالت بلوغ در روده آزاد ماهیان و آلودگی با انگل بوتریوسفالوس ها نیز درحالت بلوغ در روده ماهیان علفخوار 'آمور سفید' و كپور ماهیان مشاهده می شود.

اسكندرپور افزود: بیماری های عفونی و غیرعفونی متعددی بر روی سلامت و كیفیت گوشت ماهی تاثیرمی گذارد.

وی تاكید كرد: مردم ماهی را از فروشگاه های مجاز و تحت نظارت بهداشتی دامپزشكی تهیه و از خرید ماهی از دست فروش ها و مراكز غیر مجاز جدا خودداری كنند.

اسكندرپور خاطرنشان كرد: زنجانی ها در صورت خرید یا صید ماهی مشكوك می توانند به شبكه های دامپزشكی شهرستان ها مراجعه و راهنمایی های لازم را دریافت كنند.

7325/596