۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۶:۴۶
کد خبر: 81231663
T T
۰ نفر
سالانه بیش از 650 هزار كودك در جهان به سل مبتلا می شوند

تهران-ایرنا- نتایج یك مطالعه نشان داده است: سالانه بیش از 650 هزار كودك در 22 كشور جهان به بیماری سل مبتلا می شوند كه این شمار 25 درصد از برآوردهای سازمان جهانی بهداشت بالاتر است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این تحقیق كه نتایج آن روز چهارشنبه در نشریه پزشكی Lancet منتشر شد نشان می دهد كه حدود 35 میلیون نفر در جهان به شكل نهفته به بیماری سل آلوده هستند و هر لحظه ممكن است به بیماری سل مبتلا شوند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2013 میلادی شمار كودكان زیر 15 سال مبتلا به سل را در سال 2012 میلادی بالغ بر 530 هزار نفر اعلام كرده بود.

آمار سازمان جهانی بهداشت بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی پزشكان متخصص كودك است.

بسیاری از متخصصان نسبت به این شیوه آمارگیری انتقاد دارند چرا كه اعتبار و صحت آن در كشورهای مختلف تفاوت دارد.

دكتر «پیتر داد» از دانشگاه «شفیلد» انگلیس در این مطالعه با استفاده از یك روش ریاضی و استناد بر عوامل گوناگونی نظیر شمار افراد بالغ مبتلا به سل، خطر انتقال این بیماری در میان اعضای یك خانواده، اثر بخشی واكسیناسیون و تاثیر منفی بیماری ایدز بر ابتلا به سل، شمار واقعی كودكان مبتلا به ایدز را بیش از 650 هزار كودك برآورد كرد.

بر اساس محاسبات این دانشمندان، حدود هفت میلیون و 600 هزار كودك زیر 15 سال در 22 كشوری كه بیش از سایر كشورها در معرض سل قرار دارند در سال 2010 میلادی با عامل بیماری سل آلوده شدند و از میان این افراد نزدیك به 651 هزار نفر به سل مبتلا شده اند كه بیش از یك چهارم آن ها یعنی 27 درصد آن ها ساكن هند هستند.

این محقق می گوید: بر اساس نتایج این تحقیق باید در كمك ها كودكان را مد نظر داشت و داروی ضد سل را به آنها رساند.

وی تاكید كرد: كودكان اغلب نادیده گرفته می شوند در حالی كه باید برای مهار این بیماری آنها را نیز به حساب آورد.

علمی(6)**2038**1599
۰ نفر