۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۶:۳۰
کد خبر: 81231638
T T
۰ نفر
امیرعبداللهیان:آمریكا باید نسبت خود با اقدامات تروریستی در عراق را روشن كند

تهران-ایرنا- معاون عربی و آفریقا وزیر امور خارجه با انتقاد از رفتار آمریكا طی روزهای اخیر در عراق تاكید كرد: آمریكا باید نسبت خود را با اقدامات تروریستی در عراق روشن سازد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در ادامه سفر به تعدادی از كشورهای منطقه، در عمان با یوسف بن علوی وزیر خارجه این كشور ملاقات و درباره روابط دو جانبه و مسایل مهم منطقه ای به ویژه بحران اخیر عراق ، با وی گفت و گو و تبادل نظر كرد.

معاون وزیر امور خارجه در این ملاقات سیاست های اصولی كشورمان در قبال تحولات منطقه را تشریح و ضمن با اهمیت دانستن استمرار تبادل نظر همه كشورهای منطقه برای حفظ امنیت و ثبات آن، سیاست های اختلاف افكنانه قدرت‌ ‌های خارجی و جنایات مجریان منطقه ای آنان را برای امنیت منطقه و بلكه همه جهان، خطرناك توصیف كرد.

امیرعبداللهیان، خاطرنشان كرد: ما معتقدیم مبارزه قاطع با تروریسم به موازات توجه به روند سیاسی در عراق دو عنصر كلیدی برای حل مشكل این كشوراست.

معاون وزیرامورخارجه نقش مرجعیت دینی و مردم عراق را اعم از شیعه، سنی و كرد تعیین كننده توصیف كرد و اقدامات نیروهای مسلح و گروه های مردمی در مبارزه با تحركات اخیر تروریستی در عراق را قابل تقدیردانست.

امیرعبداللهیان افزود: همه كشورها باید به عراق در مبارزه با تروریسم كمك كنند، زیرا امنیت عراق جزء مهمی از امنیت همه كشورهای منطقه به شمار می رود.



**رهبران عراق شایسته ترین بازیگران برای فائق آمدن بر مشكلات این كشورهستند

یوسف بن علوی نیز ضمن توصیف عراق به عنوان یك كشور تاثیرگذار در منطقه و جهان بر ضرورت احترام همه گروه های عراقی به قانون اساسی تاكید و آنها را به تسریع در انتخاب مسوولین كشور در چارچوب قانون اساسی دعوت كرد.

وی از اینكه برخی كشورها فاقد نگاه استراتژیك به تحولات منطقه، مخاطرات ناشی از افراط گرایی و تروریسم از جمله در مساله عراق هستند، ابراز تعجب كرد.

وزیر خارجه عمان با تاكید بر وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق، رهبران این كشور را شایسته ترین بازیگران برای فائق آمدن بر مشكلات این كشور دانست.

یوسف بن علوی هر گونه اقدام تروریستی در منطقه و از جمله در عراق را غیر قابل قبول خواند و با تاكید بر نتیجه انتخابات اخیر در عراق افزود: همه عراقی ها بایستی روند سیاسی و ایجاد وفاق ملی را در كشور سرلوحه كار خود قرار دهند.

در این دیدار دو طرف بر ضرورت همفكری و هماهنگی برای دستیابی به راه حل این بحران منطقه ای و مقابله با تروریسم تاكید كردند.

بر اساس این گزارش ، علی اكبر سیبویه سفیر كشورمان در مسقط نیز در این ملاقات حضور داشت.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان از دوشنبه (16 تیرماه) به منظور بررسی تحولات عراق سفری منطقه ای را به كویت ،عمان و امارات آغاز كرده است.

سیام**9173**1449