۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81231274
T T
۰ نفر

بيماري لمپي اسكين به استان قزوين رسيد

۱۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81231274
بيماري لمپي اسكين به استان قزوين رسيد

قزوين - ايرنا - مديركل دامپزشكي استان قزوين، از انتشار و شناسايي بيماري لمپي اسكين در چهار كانون در سطح اين استان خبر داد.

'بهمن نقيبي' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: بيماري لمپي اسكين ويژه دام سنگين در چهار كانون منطقه آوج، الموت و آراسنج بويين زهرا مشاهده شده كه در كانون الموت دو راس دام به اين بيماري مبتلا بودند و در آوج و آراسنج بويين زهرا نيز هر كدام يك راس دام به اين بيماري دچار شدند.

وي اظهاركرد: بروز اين بيماري در كانون هاي ياده شده منجر به اتلاف دو راس دام شده و دو راس دام مبتلاي ديگر نيز در حال حاضر تحت درمان كارشناسان و دامپزشكان استان قرار دارد.

نقيبي خاطرنشان كرد: بيماري لمپي اسكين (Lumpy Skin Disease) بيماري ويروسي دام سنگين است كه موجب تب و سپس كاهش توليد شير، سقط جنين، ناباروري و ضايعات پوستي و منجر به ضرر و زيان سنگين به دامداران مي شود.

وي با بيان اينكه كنترل بيماري لمپي اسكين در اين چهار كانون، خسارت اين بيماري را به حداقل رسانده است، تصريح كرد: با اقدامات سريع و به موقع از سوي كارشناسان دامپزشكي، واحدهاي ديگر دام سنگين در اطراف اين كانونها درگير اين بيماري نشدند.

نقيبي با اشاره به تشكيل ستاد ويژه اي براي مقابله با بيماري لمپي اسكين در استان قزوين از آغاز عمليات براي واكسيناسيون تمام دامهاي سنگين اين استان خبر داد و اضافه كرد: نمونه برداري از دامها، مشخص كردن كانون بيماري، ضد عفوني و سمپاشي كردن و مايه كوبي دامها از جمله اقداماتي است كه در اين راستا انجام شده است .

وي با اشاره به راههاي انتقال اين بيماري توسط دام آلوده، حشرات و باد، افزود: اقدامات مراقبتي و كنترلي مانند سمپاشي، ضدعفوني با فعاليت گروههاي عملياتي همچنان در واحدهاي دام سنگين استان قزوين ادامه دارد.

مدير كل دامپزشكي استان قزوين با اشاره به اطلاع رساني وسيع و به موقع در خصوص بروز بيماري لمپي اسكين، سطح آگاهي هاي دامداران استان را مطلوب دانست و افزود: خوشبختانه در كانون شناسايي شده در منطقه الموت، يك دامدار باتوجه به آگاهي هاي خود متوجه بروز اين بيماري شده و به كارشناسان دامپزشكي اطلاع داده بود.

نقيبي در پايان خواستار همكاري دامداران با گروه هاي عملياتي دامپزشكي براي مقابله با بيماري لمپي اسكين شد و تصريح كرد: دامداران استان مي توانند در صورت مشاهده هر گونه علائم بيماري، با اين اداره كال تماس گرفته و كارشناسان را در جريان شناسايي كانون بيماري قرار دهند تا در اسرع وقت از گسترش اين بيماري در منطقه جلوگيري شود.

استان قزوين داراي 500 هزار راس گاو شيري و گوشتي دو رگ و بومي است.

7390/ 614