قیمت خودرو باید از قیمت مصوب شورای رقابت هم كمتر باشد/ از كیفیت، تنوع و قیمت خودرو غفلت نشود

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان باید محصولات خود را با قیمت‌های پایین تر در اختیار مردم قرار دهند و حتی قیمت‌ها باید كمتر از قیمت مصوب شورای رقابت باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا «رضا رحمانی» در حاشیه نشست خبری امروز (دوشنبه) كه به مناسبت روز صنعت و معدن در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت خودرو در شان مردم نیست هرچند در مقایسه با گذشته شاهد پیشرفت هایی بوده‌ایم اما وضعیت موجود راضی كننده نیست.

وی، ایمنی، تنوع و قیمت خودرو را ازجمله مشكلات موجود در این صنعت عنوان و تاكید كرد مجلس باید از این صنعت حمایت كند.

رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین گفت: در این راستا در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان یادآور شده ایم كه وضعیت خودرو باید بهتر از شرایط موجود باشد.

رحمانی خاطرنشان كرد: دیگر قابل قبول نیست خودروهایی كه در دنیا از رده خارج شده اند در كشور تولید شوند، چرا كه ما به معنای واقعی كلمه خودروساز هستیم و باید خودروهایی را كه در اروپا نیز تولید می‌شود در داخل كشور تولیدكنیم به ویژه این كه در ایران زیرساخت های آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در این نامه اعلام كردیم كه باید به تولید داخلی توجه شود، اما نباید از كیفیت، تنوع و قیمت غفلت شود.

رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در صنعت خودرو زحمات زیادی كشیده شده اما همچنان در بخش كیفیت مشكل داریم و اتفاقا خودروسازان باید مطالبات مردم در مورد كیفیت و قیمت را به عنوان حمایت از خودروسازی تلقی كند.

رحمانی همچنین درباره تعیین فرمول قیمت خودرو از شورای رقابت گفت: شورای رقابت باتوجه به انحصاری و دولتی بودن صنعت خودروسازی یك ابزار قانونی است و در این باره نقش اساسی ایفا می‌كند. نظر این شورا در تعیین فرمول جدید قیمت های خودرو قانونی و فصل الخطاب است.

وی همچنین نقش واسطه ها و دلالان را در تعیین قیمت خودرو در بازار قطعی عنوان كرد و افزود: متاسفانه این مساله به ویژه در بخش فروش دیده می‌شود. ما دچار بی برنامگی و رانت در این بخش هستیم هر چند راهكار واقعی این است كه تیراژ تولید را بالا ببریم تا مشكل قیمت حل شده و بدین ترتیب دلال بازی و واسطه گری برچیده شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال كه چرا شورای رقابت از بخشی از گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو انتقاد كرده و آن را قبول ندارد، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما تحقیق و تفحص ابزار قانونی در اختیار مجلس است و نیازی به قبول داشتن یا نداشتن این شورا ندارد.

نماینده مردم تبریز درمجلس خاطر نشان كرد: گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو كشور هفته آینده در صحن قرائت می‌شود و اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهند كرد.

سیام(3)**2021**س.ق**1336
۰ نفر