۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۱
کد خبر: 81220414
T T
۰ نفر
افزايش قند خون و چاقي، ارمغان استفاده از زولبيا و باميه در ماه رمضان

اروميه - ايرنا - كارشناس مسئول بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي گفت: افزايش قند خون و چاقي بيشتر، ارمغان استفاده بيش از حد از شيريني هاي مخصوص ماه مبارك رمضان از جمله زولبيا و باميه است.

محمدرضا آرميون روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با وجود اينكه يكي از اهداف روزه داري در ماه مبارك رمضان، جلوگيري از بيماري هاي ناشي از پرخوري است ولي بسياري از مردم بدون توجه به اين امر، به سمت استفاده از غذاهاي چرب و شيريني هايي نظير زولبيا و باميه در وعده افطار و حتي سحري سوق پيدا مي كنند كه اين امر، براي سلامتي آنان خطرناك است.

وي با اشاره به اينكه زولبيا و باميه سرشار از چربي و قند هستند اظهار كرد: مي توان از جايگزين هاي بسيار مناسب و انرژي زاي ديگري به جاي اين شيريني ها از جمله خرما و كشمش استفاده و زمينه بروز بيماري در خود را از بين برد.

وي اضافه كرد: در دين مبين اسلام، سفارش بسياري بر كم خوري و استفاده از غذاهاي سالم شده است كه ما بايد با بهره گيري از فرصت به دست آمده از ماه مبارك رمضان، اين فرهنگ را بيش از پيش در زندگي خود پياده كنيم تا شاهد مشكلات زياد در سلامتي خود نباشيم.

كارشناس مسئول بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي يكي از مهمترين مشكلات استفاده از زولبيا و باميه به ويژه از نوع غيربهداشتي آن را استفاده از رنگ هاي مصنوعي عنوان كرد و ادامه داد: اين رنگ ها مي توانند زمينه ساز بروز بيماري هاي مزمن در درازمدت شده و سلامتي انسان را به خطر بيندازند.

آرميون در ادامه با اشاره به برنامه ريزي هاي انجام شده در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي براي جلوگيري از فروش و عرضه غيرمجاز و غيربهداشتي شيريني هاي ويژه ماه مبارك رمضان گفت: طبق اين برنامه ريزي ها در نظر داريم بازرسي هايي از مراكز توليد و عرضه اين مواد داشته باشيم و در صورت مشاهده تخلفات، بدون اغماض با عرضه كنندگان برخورد مي شود.

وي افزود: مردم نيز مي توانند در اين خصوص كمك كار دانشگاه علوم پزشكي باشند و ضمن خريد از مراكز مجاز و قنادي هاي معتبر، در صورت مشاهده تخلفات در خصوص فروش زولبيا و باميه به جز در محل قنادي ها و شيريني فروشي ها، اين موارد را به معاونت بهداشتي دانشگاه از طريق شماره تلفن 1490 اطلاع دهند.

وي اضافه كرد: به دليل اينكه اين گونه موارد به صورت مستقيم با جان مردم و سلامتي شهروندان در ارتباط است، هيچگونه اغماضي در برخوردها نداريم و به شدت با خاطيان برخورد مي كنيم.

بازار زولبيا و باميه در ماه مبارك رمضان بسيار داغ شده و اين شيريني كه حدود 100 سال از پيدايش آن در كشور مي گذرد، به دليل شيريني بسيار، طرفداران زيادي در بين مردم به ويژه كودكان و نوجوانان در ايام ماه مبارك رمضان دارد.

8136/581