۶ تیر ۱۳۹۳، ۹:۳۳
کد خبر: 81217014
T T
۰ نفر
500طرح صنعتی در گیلان بیش از 40درصد پیشرفت فیزیكی دارد

رشت - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینكه حدود یكهزار طرح صنعتی با پیشرفت فیزیكی در استان داریم، گفت: حدود 500طرح از این تعداد بیش از 40درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

' علی منتظری' شامگاه پنجشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان در رشت با بیان اینكه بهره برداری از این طرح ها به ویژه طرح های نیمه تمام مهمترین برنامه های سالجاری این سازمان است، افزود: هم اكنون سرمایه گذاری زیادی برای تكمیل این طرح ها انجام شده كه برای بهره برداری و تامین نقدینگی این طرح ها منتظر اقدامات بانكی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی 10 طرح بزرگ صنعتی در روزهای پیش رو گفت: این طرح ها كه با سرمایه گذاری بالغ بر سه هزار و 600 میلیارد ریال اجرا شده برای بیش از 900 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد می كند.

منتظری با اشاره به برنامه های این سازمان در هفته صنعت و معدن چهار طرح از این طرح ها را از پروژه های بزرگ استانی عنوان كرد.

وی این طرح ها را شامل دو طرح تولید محصولات فلزی، دو طرح تولید محصولات سلولزی، دو طرح صنایع شیمیایی، دو طرح محصولات كانی غیرفلزی و دو طرح محصولات پلاستیكی ذكر و اضافه كرد: این طرح ها در شهرستان های رشت، بندرانزلی، فومن، رودبار، شفت، تالش و سیاهكل راه اندازی شده است.

وی تعداد واحدهای صنعتی فعال در گیلان را دو هزار و 600 واحد ذكر و اظهار كرد: در زمان حاضر 87 هزار بیمه شده در این واحدها در حال فعالیت دارند.

منتظری همچنین با اشاره به خالی بودن حدود 50 درصد از ظرفیت های واحدهای تولیدی استان گفت: امسال تلاش می كنیم با تامین نقدینگی واحدهای تولید، علاوه بر حفظ اشتغال موجود ظرفیت های خالی را نیز به بهره برداری برسانیم.

وی معوقات بانكی را از مهمترین مشكلات واحدهای تولیدی عنوان كرد و افزود: در زمان حاضر بیشتر واحدهای تولیدی به دلیل معوقات بانكی نمی توانند تسهیلات دریافت كنند كه این سازمان رفع این مشكل را در برنامه های خود دارد تا واحدهای تولیدی بتوانند با درخواست استمهال از بانك ها، تسهیلات دریافت كنند.



* وجود یكصد معدن داری پروانه بهره برداری در گیلان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه این نشست از وجود یكصد معدن دارای پروانه بهره برداری در استان خبر داد و گفت: نیمی از این معادن فعال هستند و باقی به دلیل مشكلات محیط زیستی، منابع طبیعی و معارضین طبیعی فعال نیستند.

وی با بیان این كه استان گیلان به لحاظ محدودیت سرزمینی و موقعیت زمین شناسی به لحاظ برخورداری از مواد معدنی به ویژه مود معدنی فلزی و ذخایر در استان فقیر هستیم، عملیات اكتشاف در سراسر استان حتی جنگل ها و منابع طبیعی را از برنامه ها این سازمان در حوزه معادن برای یافتن معادن جدید و بهره برداری از آنها در صورت توجیه اقتصادی عنوان كرد.

وی عمده مواد معدنی و معادن موجود در استان را مصالح ساختمانی همچون سیمان ذكر و خاطرنشان كرد: بهره برداری خوبی از این معادن انجام می شود.

منتظری با بیان این كه برای بهره برداری از صنایع معادنی حركت های خوبی انجام شده است، كاشی، واحدهای دانه بندی شن و ماسه و كود را از جمله واحدهای صنعتی معدنی استان برشمرد.



* راه اندازی شهرك پخش كالا در گیلان

همچنین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یكی از مشكلات كشور و استان را در حوزه تجارت، شبكه نامنظم مدیریت توزیع خواند و گفت: متاسفانه شبكه توزیع ما به اندازه ای ناقص است كه اطلاعات كاملی نداریم تا به سمتی پیش برویم كه توزیع منظمی در توزیع كالا داشته باشیم.

وی ادامه داد: به دلیل ضعف در مدیریت شبكه توزیع بسیاری از كالاهایی كه با مجوز قانونی وارد كشور می شوند، همان كالا در داخل تولید می شوند.

منتظری همچنین از راه اندازی شهرك پخش كالا در گیلان برای نخستین بار در كشوردر راستای ساماندهی شبكه توزیع در استان خبر داد و افزود: 140 شركت پخش بزرگ در استان وجود دارد كه در كشور نیز شناخته شده هستند.

وی گفت: زمینی را در شهرك صنعتی سپید رود رشت در نظر گرفتیم كه تمامی شركت های پخش كالا در استان در این مكان مستقر شوند.



*شناسنامه دار شدن 25 هزار واحد صنفی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه به وجود یكصد هزار واحد صنفی در استان اشاره و تصریح كرد: از این تعداد 75 هزار واحد مجوز دارند و باقی آن فاقد مجوز هستند.

وی از شناسنامه دار شدن و ساماندهی 25 هزار واحد صنفی فاقد پروانه خبر داد و افزود: ساماندهی این تعداد واحد صنفی در استان امسال شروع شده كه تلاش می كنیم تمامی واحدهای صنفی تا یكی دو سال آینده شناسنامه دار شوند.

وی با اشاره به فعالیت 10 هزار ناظر افتخاری در استان نیز گفت: ما نیازمند بازرسی و نظارت مردمی هستیم كه همكاری شهروندان در زمینه تجارت می تواند بسیار راهگشا برای جلوگیری از تخلفات در این زمینه باشد.

به گزارش ایرنا ، 600 واحد صنعتی با اشتغال 12 هزار نفر در شهرك ها و نواحی صنعتی گیلان مشغول فعالیت هستند.

دهم تیرماه روز صنعت و معدن نامگذاری شده است.ك/2

7296 / 603