۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۷:۴۷
کد خبر: 81214080
T T
۰ نفر
مديركل محيط زيست اصفهان: بنزين يورو چهار اصفهان وارداتي خواهد بود

اصفهان-ايرنا-مديركل اداره حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: بدليل اينكه پالايشگاه اصفهان نمي تواند تا مهر امسال بنزين 'يورو چهار' توليد كند مقرر شد كه اين نوع بنزين از محل بنزين وارداتي و توسط شركت پخش فراورده هاي نفتي براي استان تامين شود.

به گزارش ايرنا،«حميد ظهرابي»روز سه شنبه در كارگاه آموزشي پژوهشي آلودگي هوا در دانشگاه اصفهان افزود: يكي از برنامه هاي ملي براي كاهش آلودگي هوا، بهبود كيفيت سوخت و توزيع بنزين يورو چهار است كه بر اساس مصوبه هيات دولت مقرر است اين بنزين از ابتداي مهر امسال در اصفهان توزيع شود.

وي ادامه داد: اين برنامه ريزي بر اين اساس تدوين شد كه پالايشگاه اصفهان تا زمان تعيين شده بنزين يورو چهار را توليد كند اما بررسي ها نشان مي دهد كه احتمال تحقق اين كار بسيار كم است.

وي با بيان اينكه براي توليد بنزين يورو چهار نياز به فعال سازي بخش«ايزومرساز» در فرايند بنزين سازي است، گفت: پالايشگاه اصفهان بتازگي اقدام به عقد قرارداد براي اين كار كرده و بعيد است توليد آن به مهر امسال برسد.

ظهرابي اضافه كرد: به همين دليل به شركت پخش فراورده هاي نفتي اصفهان تاكيد شد كه بنزين يورو چهار را از مهر امسال از محل بنزين وارداتي براي استان تامين كند.

مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: پالايشگاه اصفهان تا چند سال آينده قدرت توليد گازوئيل با كيفيت يورو چهار را ندارد و با توجه به مصوبه هيات دولت كه توزيع اين نوع سوخت نيز بايد از مهر امسال آغاز شود، از شركت پخش فراورده هاي نفتي خواسته ايم كه گازوئيل يورو چهار را نيز از منابع خارج از استان يا واردات تامين كند.

به گفته وي، بنزين يورو چهار در تهران، كرج و اراك توزيع مي شود در حالي كه اصفهان با توجه به شرايط ويژه اي كه دارد بايد در اين زمينه در اولويت قرار گيرد.

وي با تاكيد براينكه توزيع سوخت با كيفيت منجر به كاهش آلودگي هوا مي شود به پلمپ مشعل هاي مازوت سوز دو نيروگاه اصفهان اشاره و اضافه كرد: در دو سه روز گذشته شر گوگرد از سر شهر اصفهان كم شده است.

وي با بيان اينكه دليلي ندارد توليد برق كشور با هزينه به خطر افتادن سلامت مردم اتفاق بيفتد، تصريح كرد: اگر آلوده ساز بودن نيروگاه هاي اصفهان ادامه داشته باشد لازم است كار آنها متوقف و از نيروگاه هاي جايگزين استفاده شود.

ظهرابي با اشاره به قطع سوخت مازوت در دو نيروگاه اصفهان از اواسط اسفند سال گذشته تاكنون اظهار كرد: با اين كار تعداد روزهاي سالم در فصل بهار امسال نسبت به سال گذشته افزايش يافت.

وي با بيان اينكه در بهار پارسال 74 روز سالم و 14 روز ناسالم در اصفهان داشتيم، افزود: امسال اين تعداد به ترتيب به 83 و پنج روز رسيد.

ظهرابي با بيان اينكه 20 درصد از كل مازوت توليد شده در كشور در اين دو نيروگاه مصرف مي شود، تاكيد كرد: ما هرچه جلوتر مي رويم لازم است منابع محيط زيستي پاكتر شود اما به اين موضوع و وضعيت كيفي هوا و سلامت مردم كم توجهي شده است.

مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان به فعاليت يكهزار و 700 كارگاه توليد گچ، آهك و آجر و 300 كوره ريخته گري سنتي در اصفهان اشاره و تاكيد كرد: اين كارگاه ها نقش چنداني در صنعت ندارند اما ذرات ريز معلق بسياري وارد هواي شهر مي كنند.

ظهرابي، منابع متحرك يعني 900 هزار خودروي سبك و سنگين و 450 هزار موتورسيكلت را از ديگر مشكلات حاد آلودگي اصفهان دانست و افزود: 70 درصد خودروهاي اين شهر فرسوده است.

وي ادامه داد: نبود سيستم معاينه فني منسجم، اجباري نبودن معاينه فني و ضعف ساختار اجرايي، مشكلات منابع متحرك آلاينده را تشديد كرده است.

وي همچنين با اشاره به آمار روزهاي سالم در سالهاي 91 و 92 گفت: در سال 91 شهر اصفهان داراي 315 روز هواي سالم، چهار روز پاك، 12 روز بسيار ناسالم و 69 روز ناسالم بود كه در سال 92 اين تعداد به ترتيب به 269 روز هواي سالم، دو روز هواي پاك، هفت روز خطرناك، 18 روز بسيار ناسالم و 69 روز ناسالم رسيد.

اين كارشناس افزود: اين آمار نشان مي دهد كه افزايش مصرف مازوت و شرايط اقليمي در كاهش روزهاي سالم نقش داشته است.

وي تصريح كرد: بر اساس برنامه جامع كنترل كيفي هواي اصفهان بايد تعداد هواي سالم امسال به 311 و سال آينده به 327 روز برسد.

ظهرابي يكي از عوامل تشديد آلودگي را بالا بودن مقدار گوگرد در سوخت هاي مصرفي خواند و گفت: مقدار گوگرد در گازوئيل مصرفي در اصفهان بين پنج تا هفت هزار است در حالي كه بر اساس استاندارد بايد 50 باشد.

وي افزود: ميزان گوگرد در نفت كوره در اصفهان 207 تا 305 است در حالي كه بر اساس استاندارد بايد يك باشد.

وي فناوريهاي قديمي موجود در صنعت و استفاده نكردن از فناوريهاي مدرن در كنترل آلودگي هوا را از ديگر عوامل تشديد آلودگي هواي اصفهان برشمرد.

مديركل حفاظت محيط زيست اصفهان با بيان اينكه اين شهر در بيشتر مواقع باد آرام دارد، گفت: مناطقي كه باد آرام در آن بيش از 50 درصد باشد براي توسعه صنعتي مناسب نيست.

وي تصريح كرد: اين در حالي است كه شهر اصفهان با دارا بودن 56 درصد باد آرام كه در پاييز و زمستان به 70 درصد نيز مي رسد حدود 45 درصد صنايع استان را در خود جاي داده است.

ظهرابي يكي از نتايج اين وضعيت را ايجاد پديده وارونگي هوا يا اينورژن دانست و گفت: بياباني بودن 30 درصد خاك استان، بارندگي كم(نصف ميانگين كشوري)، سرد شدن سطح زمين، سرعت و جهش وزش باد، رطوبت و تابش نيز از ديگر عوامل آلودگي هواي اصفهان است.

وي راهكارهاي كوتاه مدت براي رفع آلودگي هوا را تامين سوخت گاز طبيعي براي نيروگاه ها، تامين و توزيع سوخت استاندارد و تشديد برخورد با منابع آلاينده دانست.

كارگاه يكروزه آلودگي هوا به همت پژوهشكده محيط زيست دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پ/7148/ 607
۰ نفر