۶ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8121059
T T
۰ نفر

مطبوعات جمهوری آذربایجان چه می گویند؟

۶ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8121059
مطبوعات جمهوری آذربایجان چه می گویند؟ ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/06 اجتماعی.رسانه.روزنامه.باکو مطبوعات روز جمعه جمهوری آذربایجان درباره تایید همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی، جلوگیری پلیس از تجمع معترضان مقابل دادگاه قانون اساسی، اتهام علیه رییس جمهوری گرجستان و عذرخواهی از ارامنه و کردها در ترکیه مطالبی درج کردند.
*** تایید برگزاری همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی اغلب روزنامه های باکو از تایید برگزاری همه پرسی برای انجام اصلاحات در قانون اساسی جمهوری آذربایجان توسط دادگاه خبر دادند.
روزنامه اکسپرس درمطلبی با عنوان دادگاه قانون اساسی با برگزاری همه پرسی در جمهوری آذربایجان موافقت کرد نوشت : فکرت محمداف قاضی دادگاه قانون اساسی در این باره گفت : قانون اساسی جمهوری آذربایجان در سال 1995 تصویب و آخرین اصلاحیه آن در سال 2002 صورت گرفته و از آن زمان تاکنون تحولات زیادی در کشور صورت گرفته که نیاز به اصلاحاتی دارد.
براساس این گزارش، دیگر قضات دادگاه قانون اساسی نیز اعلام کردند که ملت جمهوری آذربایجان از حق تامین منافع خود از طریق همه پرسی برخوردار و حرف نهایی را می زنند. رای مثبت دادگاه قانون اساسی به انجام اصلاحات در قانون اساسی در دیگر روزنامه های این کشور نیز منعکس شده است.
طبق قانون اساسی فعلی جمهوری آذربایجان فرد منتخب نمی تواند بیش از دو دوره رییس جمهور باشد و نمایندگان مجلس با ارایه طرحی خواستار حذف اصل مربوط به مدت زمان ریاست جمهوری هستند.
**** تجمع مقابل دادگاه قانون اساسی اغلب روزنامه های چاپ باکو خبر برگزاری تجمع مقابل ساختمان دادگاه قانون اساسی از سوی نیروهای مخالف دولت باکو را در اعتراض به اصلاح اصل مربوط به مدت زمان ریاست جمهوری را درج کرده اند.
روزنامه غربگرای آزادلیق در مطلبی با عنوان مخالف سلطنت طلبی هستیم تصاویر مخالفان اصلاح قانون اساسی را که با خشونت و اعمال زور پلیس رو به رو شده اند درج کرده است. این گزارش افزود: به غیر از خبرنگاران ، هیچ فردی اجازه ورود به این محوطه را نداشت.
به نوشته این روزنامه ، گروهی از جوانان با شعارهای زنده باد جمهوری و ملت مخالف رژیم پادشاهی است به محل ساختمان دادگاه قانون اساسی نزدیک که با مداخله پلیس مواجه شدند. این روزنامه از بازداشت برخی فعالان احزاب مخالف خبر داد و نوشت: در این تجمع برخی از مدافعان حقوق بشر نیز شرکت کردند.
خبر مشابهی در روزنامه های زرکالو، اخو و ینی مساوات نیز درج شده است.
*** اتهامات نماینده سابق گرجستان در سازمان ملل علیه رییس جمهور این کشور روزنامه روسی زبان نوویه ورمیا در مطلبی نوشت: ایراکلی آلاسانیا نماینده دایم و سابق گرجستان در سازمان ملل ، میخاییل ساکاشویلی را مسوول فجایع اخیر این کشور و سوق دادن کشور به جنگ متهم کرد و گفت: ساکاشویلی قدرت و امکانات گرجستان را قبل از آغاز جنگ برآورد و پیش بینی نکرده بود.
آلاسانیا یکی از نامزدهای ریاست جمهوری گرجستان است.
*** عذرخواهی از ارامنه و کردها در ترکیه روزنامه ینی مساوات در مطلبی با اشاره به برگزاری مراسمی برای عذرخواهی از ارمنی ها در ترکیه نوشت: سیاد آران سرکنسول جمهوری آذربایجان در ترکیه این اقدام را تعجب آور و تاسف بار خواند.
این روزنامه افزود: بدنبال عذرخواهی از ارامنه ، زمینه عذرخواهی از کردها نیز فراهم می شود. براساس این گزارش ، این مساله در گزارش سالانه یک موسسه اقتصادی و اجتماعی ترکیه نیز منعکس و در آن آمده که دولت ترکیه مجبور به عذرخواهی از ملت کرد است.
خاورم ** **2401 **245شبک ** 1512 شماره 109 ساعت 19:51 تمام
۰ نفر