۳۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴
کد خبر: 81208407
T T
۰ نفر
رحمانی فضلی: آمار معتادان در ایران پایین تر از سرانه جهانی است

تهران- ایرنا- وزیر كشور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت كه در حدود یك میلیون و 350 هزار نفر معتاد به مواد مخدر در كشور وجود دارد ولی با توجه به آمار دیگر كشورها تعداد معتادان در ایران پایینتر از سرانه جهانی است .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنانی در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در آستانه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر و در جمع نمازگزاران تهرانی یاد شهدای مبارزه با مواد مخدر دركشور را گرامی داشت.

وی گفت: اهمیت مبارزه با مواد مخدر و نقش آن در شرایط اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و امنیتی بسیار مهم و خطیر است.به خاطر همین سازمان ملل معاونتی با عنوان مبارزه با مواد مخدر بنا نهاده و در همه كشورها موضوع مواد مخدر و مبارزه با آن در حد بالای حاكمیتی تعریف شده است.

وی با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مبارزه با مواد مخدر گفت: ایشان در سال 85 سیاست های كلی مبارزه با مواد مخدر را اعلام كردند و همواره بر اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر تاكید دارند.رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام كردند كه این نگرانی همچنان باقی است كه دست اندركاران این بلای بزرگ و تهدید عظیمی را كه متوجه كشور است به درستی برآورد نكنند بنابراین از سران قوا انتظار می رود كه هركدام سهم دستگاه خود را در اجرایی كردن این سیاستها با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله عمل رسانند.

رحمانی فضلی با بیان آمار و ارقام در مورد معتادان به مواد مخدر در ایران و جهان گفت: كشور ما همجوار با كشور افغانستان است . این كشور بیش از 82 درصد مواد مخدر دنیا را تامین می كند. در سال 2012 حدود 154 هزار هكتار زمین در افغانستان زیر كشت مواد مخدر بود كه حدود 3700 تن تریاك در این منطقه تولید شد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: كشت مواد مخدر در افغانستان در سال 92 به 210 هزار هكتار رسید و براین اساس حدود 5500 تن مواد مخدر تولید شده است؛ یعنی این كشور 49 درصد افزایش در تولید مواد مخدر داشته است .

رحمانی فضلی اظهار داشت: مواد مخدر در دنیا بیش از 2500 تا 3 هزار میلیارد دلار ترنول مالی دارد و چنانچه سازمان ملل اعلام كرده است كه 460 میلیار دلار درآمد ناشی از جرایم سازمان یافته است كه نیمی از آن مربوط به مواد مخدر است.

وی خاطرنشان كرد : در ایران 3 میلیارد دلار ترنول مالی مواد مخدر است و این رقم چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال می شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تجارت در عرصه مواد مخدر را غیر قانونی خواند و گفت: این كار غیر قانونی امكان ریسك و عملیات های مختلف را در حوزه های گوناگون به قاچاقچیان مواد مخدر می دهد و آسیب جدی است.

رحمانی فضلی خاطر نشان كرد: ما در دنیا حدود 5 و 2 دهم درصد جمعیت بین 15 تا 64 سال یك بار مواد مخدر مصرف كرده اند و این حدود 240 میلیون نفر می شود. این عدد در ایران 2 و 6 دهم است كه با این احتساب حدود یك میلیون و 350 هزار نفر معتاد داریم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : تعداد افراد معتاد به مواد مخدر در ایران پایینتر از سرانه جهانی است ولی با این وجود در جمهوری اسلامی به عنوان كشوری با اعتقادات دینی وجود معتادان به مواد مخدر قابل پذیرش نیست .

وی افزود: اگر تعداد معتادان در ایران را ضرب در نسبت تعداد نفرات خانواده كنیم حدود 6 میلیون نفر به صورت مستقیم با موضوع مواد مخدر در ایران درگیر هستند و با توجه به افرادی كه به طور غیرمستقیم با این پدیده درگیر هستند باید گفت حدود 92 درصد جامعه ما نگران موضوع مواد مخدر هستند و به عنوان دغدغه اصلی از آن نام می برند.

به گفته وی توجه جامعه به موضوع مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد كه ما باید به این موضوع از منظر اجتماعی بنگریم و به آسیب های آن توجه كنیم.

وزیر كشور در ادامه 90.7 درصد معتادان را مرد و 9.3 درصد را زن اعلام كرد و گفت: چهار سال پیش 5.2 درصد معتادین زن بودند اما در این سال ها تعداد آنها دو برابر شده است كه یك زنگ خطر را به صدا در می آورد زیرا پایه خانواده بر اساس زنان و مادران قرار دارد.

وی گفت: 52.7 درصد معتادان شاغل هستند كه خروج آنها از مدار كار هم ضربه اقتصادی بزرگی به كشور وارد می كند و هم آنها را وارد چرخه بزهكاران جامعه می كند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: 63 درصد معتادان متاهل هستند كه عدد نگران كننده ای است. اگر هر كدام از این افراد دو فرزند داشته باشند حدود 700 هزار فرزند دارند. این فرزندان در خانواده ای زندگی می كنند كه یك معتاد وجود دارد و اگر خوب تربیت نشوند ممكن است به مسیر والدین خود بروند.

رحمانی فضلی 50 درصد طلاق ها در كشور را به دلیل مسئله اعتیاد عنوان كرد و گفت: 65 درصد همسرآزاری ها به دلیل اعتیاد همسران است. همسرآزاری به این معناست كه همسران معتادان مجبور به كارهای غیر اخلاقی می شوند.

وی ادامه داد: 30 درصد كودك آزاری، 25 درصد قتل عمد، 23 درصد نزاع و خشونت و 40 درصد سرقت ها نیز از سوی معتادان انجام می شود و در صورتی كه اعتیاد را در جامعه از بین ببریم همه این مشكلات را نیز كاهش داده ایم.

به گفته وی ، 45 درصد زندانیان به صورت مستقیم و 20 درصد به صورت غیر مستقیم به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان به سر می برند.

وزیر كشور اظهار داشت: تا كنون 3750 شهید و 12 هزار جانباز در مبارزه با مواد مخدر داشته ایم و هر روز هشت نفر به دلیل استعمال مواد مخدر مسموم و غیر استاندارد از دنیا می روند كه دومین علت مرگ و میر در كشور پس از تصادفات خودرو است.

وی پیشگیری را نخستین مرحله در مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد و گفت: هرچقدر كه برای درمان معتادان تلاش كنیم در خوش بینانه ترین حالت 20 درصد آنها پاك می مانند و بقیه به مسیر مواد مخدر باز می گردند بنابراین بهترین راه حل پیشگیری است و دولت تدبیر و امید هم بر این موضوع تاكید زیادی دارد.

رحمانی فضلی تاكید كرد: باید امر پیشگیری را به عهده مردم واگذار كنیم. خود مردم باید مانع این مسئله شوند و خانواده ها و افراد مراقب فرزندان و دوستانشان باشند. اگر این رفتار را وارد اجتماع كنیم می توانیم موفق باشیم. در سال های پس از انقلاب هرگاه مردم وارد همكاری با دولت شده اند موفق بوده ایم و باید در حوزه های اجتماعی هم این همكاری رخ دهد.

وی از برگزاری جلساتی با افراد تاثیرگذار در حوزه اجتماعی كردن پیشگیری از استعمال مواد مخدر خبر داد و گفت: باید نهادهای خیریه و سازمان های مردم نهاد را در این زمینه افزایش دهیم. رسانه ها و صدا و سیما هم باید تلاش كنند تا سطح آگاهی های عمومی را افزایش دهند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر درمان را دومین مرحله از مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد و گفت: در سال 1392 حدود 760 هزار معتاد با میل خود یا به وسیله خانواده شان در 6400 مركز درمانی بستری و درمان شدند كه دولت برای درمان آنها حدود 30 میلیارد تومان حق بیمه پرداخت كرده است. حدود 20 هزار و 500 معتاد هم به وسیله نیروی انتظامی از كف خیابان جمع شده اند كه در 18 مركز درمان شدند.

رحمانی فضلی گفت: متاسفانه فقط حدود 20 درصد این افراد پس از درمان پاك می مانند و بقیه دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند. باید تلاش كنیم اثرات درمانی اعتیاد ماندگار بماند.

وی اظهار داشت: 92 درصد درمان معتادان در مراكزی انجام می شود كه مربوط به بخش خصوصی است كه اغلب آنها به صورت رایگان و با كمك بسیار كم ستاد مبارزه با مواد مخدر اداره می شوند.

وزیر كشور سومین مرحله از مبارزه با مواد مخدر را مقابله عنوان كرد و گفت: در 1734 عملیات انجام شده در سال گذشته حدود 573 تن مواد مخدر كشف شد كه عدد بزرگی است .

وی با اشاره به انهدام 395 كارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در كشور در سال 92 اظهار داشت: بیش از 90 درصد مرزهای كشور از نظر قاچاق مواد مخدر تحت كنترل است و در حال حاضر عمده مواد مخدر از آب های آزاد به كشور وارد می شود.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 92 حدود 276 هزار نفر در این زمینه بازداشت شده اند كه چهار درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

وی افزود: با كمك مردم و نهادهای مربوطه در زمینه مقابله با مواد مخدر به موفقیت های بزرگی دست یافته ایم و همواره در سازمان های بین المللی به عنوان یكی از موفق ترین كشورها در این زمینه شناخته می شویم.

رحمانی فضلی صیانت را كه چهارمین مرحله در مبارزه با مواد مخدر است حوزه مورد توجه دولت تدبیر و امید دانست و گفت: باید خانواده های معتادان به گونه ای زندگی كنند كه این خانواده محل تولید بزه كاری نباشد. در این راه باید جامعه پذیری معتادان را افزایش دهیم تا افراد پس از پاك شدن به زندگی اجتماعی و محل كار خود بازگردند.

وی افزود: قراردادها و موافقت نامه هایی با نهادهای مربوطه امضا كرده ایم تا شرایط ایجاد اشتغال برای خانواده های معتادان فراهم شود. ما خودمان را مسئول می دانیم و جامعه هم در این زمینه مسئول است زیرا اگر اعتیاد را رها كنیم چرخه تولید ناهنجاری تقویت می شود.

وزیر كشور گفت: رئیس جمهوری به همه وزرا تاكید كرده است كه دستگاه های اجرایی تمام توان خود را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهند كه این مسئله باعث افزایش سرعت كار ما شده است.

وی خاطرنشان كرد: باید موضوع اعتیاد را اجتماعی كنیم و مردم و دلسوزان وارد صحنه شوند. امیدوارم بتوانیم با كمك مردم، لطف خدا و مساعدت نهادهای مسئول دغدغه های مقام معظم رهبری كه در سال 85 سیاست های كلی مبارزه با مواد مخدر را ابلاغ كردند برطرف كنیم.

رحمانی فضلی گفت: امیدوارم به جایگاهی برسیم كه به دنیا اثبات كنیم كه ایران در این زمینه یك كشور پاك است.

سیام**7261**1581
۰ نفر