۳ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8120549
T T
۰ نفر
وزیر ارشاد: اشاعه فرهنگ ایرانی بدون توجه به زبان فارسی، بیراهه است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/03 فرهنگی.خارجی.سوریخ.صفارهرندی دمشق- محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اشاعه فرهنگ غنی ایرانی بدون توجه به توانمندی های زبان فارسی، رفتن به سمت بیراهه است.
صفار هرندی که روز سه شنبه در جمع استادان زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه دمشق سخن می گفت، افزود: تقویت زبان آموزی یکی از مهمترین کارهای رایزنی های فرهنگی است و باید در این زمینه به دوستداران این زبان خدمات شایانی ارائه شود.
وی، با مهم دانستن چهره های مطرح در ادبیات معاصر از استادان زبان فارسی خواست در شناساندن این افراد تلاش بیشتری به خرج دهند.
صفار هرندی در این دیدار که در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار شد، تاکید کرد: در ادبیات معاصر جوانان و چهره هایی کشف شدند که متقدمین و پیشکسوت ها، پیشرفتشان را تحسین می کنند.
وزیر ارشاد اهتمام به ادبیات از جمله شعر را برای مقام معظم رهبری مهم دانست و پیشنهاد کرد برای اینکه فارسی آموزان خارج از کشور در فضای واقعی ایران قرار گیرند، فیلمی از نشست های ادبی داخل کشور مانند نشست شاعران در حضور مقام معظم رهبری تهیه و در معرض دید آنان قرار داده شود.
وی گفت: با این کار، نشان داده می شود که شعر، هنر و فرهنگ برای ما چقدر مهم است و رهبر کشور با وجود مشغله های فراوان ساعت ها وقت صرف کرده و حتی نکات تخصصی را به شرکت کنندگان یادآور می شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت، معمولا کشورها برای آنکه پیام فرهنگی خود را منتقل و توانمندی اقتصادی، سیاسی و حتی راهبردیشان را معرفی کنند، به یادگیری و یاددادن زبان دیگر روی می آورند.
وی افزود: اما این مهم درباره ایران بخاطر پیام بلند انقلاب اسلامی خودبخود حاصل شد و اذهان و دل های زیادی مجذوب ایران و انقلاب اسلامی شده است .
صفار هرندی اظهار داشت: با این وجود حجم کار مخالفان ما آنقدر زیاد است که اجازه داده نمی شود آنان از واقعیت های ایران باخبر شوند.
وی گفت: کسانی که به ایران می آیند به فاصله کوتاه زمانی و مکانی مثلا از فرودگاه تا هتل، پی می برند که واقعیت با آنچه که در گذشته شنیده اند ، متفاوت است .
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: نمی توان زمینه سفر همه مردم دنیا را فراهم کرد تا آنان این گونه به واقعیت ها پی ببرند. بنابر این کار فرهنگی و رسانه ای لازم است تا هم از تخریب ها جلوگیری شود و هم واقعیت ها به تصویر کشیده شود.
معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار گفت : کشورهای پیشرفته بخش های اقتصادی را ملزم کرده اند که هزینه های فرهنگی را بپردازند و ما نیز می توانیم از مراکز صنعتی فعال بخواهیم امکاناتی را در اختیار مراکز فرهنگی قرار دهند تا آنها تخصصی تر به این موضوع بپردازند.
حجت الاسلام مهدی ایمانی پور افزود: زبان فارسی بستر مناسبی برای توسعه مناسبات فرهنگی با سوریه بوده و کمک دستگاه های اقتصادی، به نوعی کمک به کارهای خودشان نیز ارزیابی می شود.
وی اظهار داشت: برای تقویت زبان آموزی، برگزاری المپیاد موثر است و عاملی برای افزایش انگیزه آنان می شود.
در این دیدار، استادان زبان و ادبیات فارسی مشکلات موجود در مسیر خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح و پیشنهادهایی برای بهبود امور ارائه کردند.
دریافت آخرین کتاب های منتشره و ترجیحا از طریق کتابخانه دیجیتال ، رایزنی بیشتر برای برگزاری کنسرت موسیقی و پخش فیلم های ایرانی در تلویزیون سوریه، تاسیس خانه فرهنگ ، فراهم کردن زمینه سفر برای فارسی - آموزان به ایران و افزایش تعداد بیشتر نمایشگاههای فرهنگی ازجمله نکاتی بود که این استادان یادآوری کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه در راس یک هیات فرهنگی و هنری به منظور شرکت در هفته فرهنگی ایران و سوریه به دمشق سفر کرده است .
خاورم 1368**1577**6 شماره 173 ساعت 16:07 تمام
۰ نفر