حضور در مراسم تحلیف‌ السیسی در راستای عادی سازی روابط با مصر بود

تهران- ایرنا- سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه گفت: حضور هیات ایرانی در مراسم تحلیف السیسی رییس جمهوری جدید مصر در راستای عادی سازی روابط بود.

«سید حسین نقوی حسینی» عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره جلسه امروز این كمیسیون كه به ریاست احمد رضا دستغیب نماینده شیراز برگزار شد، افزود:

این جلسه با حضور حسین امیرعبداللهیان و حسن قشقاوی معاونان وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی تصریح كرد: حضور هیات ایرانی در مراسم تحلیف السیسی، مواضع تركیه در حوادث اخیر عراق، تروریست های داعش و اقداماتی تروریستی آنها در عراق، آخرین تحولات سوریه و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر از محورهای جلسه امروز كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: امیر عبداللهیان در این جلسه گفت كه جمع‌بندی نظام و دستگاه دیپلماسی این بود كه هیاتی در سطح معاون وزیر خارجه در مراسم تحلیف السیسی شركت كند زیرا شرایط مصر بعد از انتخابات شرایط خاصی بوده و هست.

نقوی حسینی خاطرنشان كرد: امیرعبداللهیان در این جلسه تاكید كرد كه در این سفر طی ملاقات‌هایی كه داشتیم، دیدگاه‌های خود را نسبت به تحولات جدید مصر به دولت جدید منتقل كردیم و یادآور شدیم كه همه دولت‌ها باید در مقابل افراطی‌گری بایستند در عین حال كه نباید به دموكراسی و حقوق مردم لطمه وارد شود.

وی تصریح كرد كه معاون وزیر امور خارجه در مورد تحلیل خود از تحولات اخیر مصر نیز گفت: با توجه به انتخابات پارلمانی آینده مصر، ایران امیدوار است كه جامعه مصر به سوی آشتی ملی و وحدت داخلی گام بردارد.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: امیرعبداللهیان همچنین در ارزیابی خود از تحولات عراق گفت كه افراطی‌گری و گروه‌های تروریستی با تصور این كه شرایط خاورمیانه در بهترین موقعیت برای ایجاد حكومت‌های موردنظر القاعده قرار دارد، تهاجم تروریستی داعش در عراق در راستای چنین تحلیلی است اما چند اتفاق مهم رخ داده كه تحلیل مذكور را نقش برآب كرد.

نقوی حسینی خاطرنشان كرد: معاون وزیر امور خارجه تصریح كرد فتوای آیت‌الله سیستانی یكی از مهم‌ترین این اتفاقات بود، زیرا فتوای ایشان موجب وحدت تمامی نیروها و گروه‌های داخلی شد و حمایت‌های معنوی و مادی بسیاری را در پی داشت.

وی همچنین گفت: به گفته امیرعبداللهیان از سوی دیگر این وحدت موجب وحشت نیروهای داعش شد و همچنین فتوای سایر مراجع شیعه و سنی نیز روند مذكور را شدت بخشید.

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه در این جلسه با اشاره به نقش آمریكا در این حوادث گفت آمریكایی‌ها كه سرنخ اصلی را در دست دارند، سعی می‌كنند آینده تحولات سیاسی عراق را در جهت منافع خود ساماندهی كنند. در غیر این صورت اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند چراكه خود آمریكایی باعث پیدایش گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق شده‌اند.

نقوی حسینی تاكید كرد كه امیرعبداللهیان در این جلسه خاطرنشان كرد ادعای آمریكا مبنی بر دخالت در امور عراق یا همكاری با ایران در راستای حفظ منافع خود است و ایران هرگز در راستای چنین سیاست‌هایی حركت نخواهد كرد بلكه با آنها برخورد خواهد كرد.

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این جلسه كه حسن قشقاوی معاون امور مجلس وزارت امور خارجه نیز حضور داشت برخی از اعضای این كمیسیون نظرات خود را درباره رویدادهای اخیر و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر در منطقه مطرح كردند.

نقوی حسینی یادآور شد: قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در این باره اظهار داشت كه سیاست خارجی دولت یازدهم هماهنگی و روابط مسالمت‌آمیز با همسایگان است همانطور كه دیپلماسی پارلمانی هم در این راستا است.

سیام**ع.ا**1336