از تولید داروی درمان ام‌اس  حمایت می‌شود/ پشتیبانی مالی از 70 فرآورده دارویی برای تجاری‌سازی

تهران-ایرنا-دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان این كه از تولید داروی درمان ام‌اس در داخل حمایت می شود گفت:این ستاد از 70 فرآورده دارویی نیز برای تجاری‌سازی پشتیبانی می كند.

به گزارش ایرنا از مركز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دكتر محمدحسن عصاره افزود:یكی از شركت‌های مورد حمایت این ستاد، در حال تولید دارویی است كه اثرات درمانی برای بیماری ام اس دارد كه نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد:این ستاد برای تجاری‌سازی بیش از 70 فرآورده و دارو كه مراحل قانونی را بر اساس مقررات كشور طی كرده‌اند، اقدامات حمایتی خود را در قالب حمایتهای مالی ارائه می دهد.

وی با اشاره به یكی از طرح‌های ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی مبنی بر حمایت از تحقیقات و تولید داروهای گیاهی برای درمان آلزایمر و ام اس گفت: برای درمان آلزایمر یكی از شركت‌های مورد حمایت ستاد، موفق به تولید، اخذ مجوز و تجاری‌سازی داروی كنترل كننده آلزایمر شده است و در حال حاضر این محصول را به خارج از كشور از جمله فرانسه نیز صادر می‌كند.

عصاره با اشاره به عملكرد ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی در جهت احیای طب سنتی و افزایش استفاده از داروهای گیاهی در كشور گفت: این موضوع را می‌توان از زوایای گوناگون بررسی كرد كه حمایت از مكتب پزشكی ایران با رویكرد بهره‌مندی از میراث مكتوب در نظام سلامت یكی از آنها است.

وی ادامه داد: در این زمینه اقداماتی نظیر برنامه‌ریزی ملی در جهت گردآوری، تطبیق، مقابله، ترجمه، چاپ و انتشار نسخه‌های خطی و غیرخطی دانشمندان ایرانی در زمینه طب سنتی در قالب طرح احیای میراث مكتوب با همكاری دانشگاه‌های علوم پزشكی و متخصصان داخلی و خارجی و نیز همكاری‌های بین ستاد در كمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و موزه علوم پزشكی در حال انجام است.

وی افزود: همچنین حمایت از برنامه‌ریزی كشوری در جهت افزایش تعداد دانشجویان طب و داروسازی سنتی نسبت ‏به‏ تعداد كل‏ دانشجویان ‏پزشكی و داروسازی كشور، حمایت در جهت هماهنگی ملی برای تربیت نیروهای متخصص، تأسیس سلامتكده و داروخانه‌های گیاهی و گسترش اصولی طب ایرانی در شبكه سلامت ملی از دیگر اقدامات این ستاد است.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی تصریح كرد كه حمایت از سیاست‌های بین دستگاهی با هدف افزایش تولید داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی كه در این زمینه حمایت از توسعه ثبت و صدور پروانه برای داروهای گیاهی، فرآورده‏‌های طبیعی و مكمل‌های موجود در فهرست داروهای گیاهی، هماهنگی بین دستگاهی برای افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه از داروهای گیاهی، حمایت و بسترسازی از تولید داروهای دامپزشكی با منشأ گیاهی به‌ منظور كنترل بیماری‏‌های دام، طیور و آبزیان و كاهش خطرات باقیمانده‌های دارویی در فراورده‌های دامی در این ستاد انجام می‌شود.

وی با اشاره به مصرف زیاد و بی‌رویه داروهای شیمیایی بین مردم و عوارض آنها و نیز در مورد برنامه ‌های ستاد برای سوق دادن مردم به سمت مصرف داروهای گیاهی گفت: باید این تصور اشتباه مردم كه فكر می‌كنند داروهای گیاهی عوارضی ندارند را درست كنیم زیرا مصرف بی‌رویه و خودسرانه داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی ممكن است عوارضی به همراه داشته باشد، بنابراین باید اطلاعات و دانش مردم را در این خصوص با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بالا برد.

عصاره با بیان این كه ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی وظیفه هماهنگی، پایش و پیگیری ارتباطات بین دستگاهی برای گسترش فعالیت‌ها را به عهده دارد، اظهار كرد: بنابر اطلاعاتی كه نمایندگان وزارت بهداشت و عضو ستاد اعلام كرده‌اند، برنامه‌هایی برای تاسیس داروخانه‌های گیاهی (طبیعی) در حال تدوین است كه در آینده‌ای نزدیك شاهد فعالیت آن‌ها خواهیم بود.

عصاره ادامه داد:در كنار این مساله، پاییز امسال دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی كه در واقع یك مجمع عمومی بسیار مفید و كارآمدی برای تولیدكنندگان، سرمایه‌گذاران، محققان، صنعتگران، پزشكان، كشاورزان، نوآوران، بارگانان و صاحبان ایده خواهد بود، برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت عطاری‌ها در كشور گفت: این ستاد اولین بار در كشور به صورت جدی اقدام به بررسی، شناسایی و به روز كردن اطلاعات عطاری‌های سراسر كشور كرده است كه این اطلاعات برای قدم بعدی برنامه‌ریزان بسیار با اهمیت است، البته ستاد برای ساماندهی فعالیت عطاری‌ها با سازمان‌های ذیربط اعلام آمادگی كرده و همكاری‌های موثری با آنها داشته است.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به همكاری وزارت بهداشت در زمینه داروهای گیاهی با این ستاد اظهار كرد: وزارت بهداشت مسؤول سلامت كشور است و نمایندگان آنها نیز در ستاد حضور دارند و تصمیمات ستاد را به مسؤولین ذیربط در وزارت بهداشت منعكس می‌كنند.

وی افزود: در واقع ستاد نقش هماهنگی و حمایتی داشته و تاكنون فعالیت‌های مناسبی در راستای این تعاملات صورت گرفته است كه از جمله می‌توان به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تعدادی از داروهای گیاهی، تدوین دارونامه گیاهی، تقویت شركت‌های دانش‌بنیان، توسعه كمی و كیفی داروهای گیاهی و غیره اشاره كرد.

عصاره با اشاره به تسهیلات ستاد برای شركت‌های دانش بنیانی كه محصولات مبتنی بر طب سنتی تولید می‌كنند، گفت: شركت‌های جوان كه تشخیص داده شود توان حركت در مسیر اهداف توسعه كشور را دارند با داشتن حداقل‌ها از جمله دریافت مجوز تولید از دستگاه‌های ذیربط مورد حمایت ستاد قرار می‌گیرند.

وی افزود: اخیرا با عملیاتی شدن لایحه حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان در این ستاد، كارگزاری، ارزیابی و تشخیص این شركت‌ها در حوزه داروها و فراورده‌های گیاهی و طبیعی تشكیل شده كه خوشبختانه تعدادی موفق به گذراندن استاندارد مصوب در آیین‌نامه شده‌اند و به عنوان دانش‌بنیان تایید و به مراجع ذیربط معرفی شدند.

عصاره گفت: در واقع شركتی كه موفق به دریافت تایید از كارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شركت‌ها شود، مورد حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی قرار می‌گیرد كه این حمایت‌ها شامل دریافت وام، معافیت مالیاتی، تسهیلات صادراتی و غیره می‌شود.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد كه زمان زیادی نیست كه ستاد فعالیت خود را شروع كرده است، ولی در همین مدت كوتاه نیز توانسته است جایگاه مشخصی برای گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و طب سنتی ایجاد كند و در همین زمینه تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به این تلاش‌ها هویت قانونی داده است. در مجموع كارهای زیربنایی بسیار متعددی صورت گرفته است، از جمله این‌كه كشت گیاهان دارویی توسعه پیدا كرده و شركت‌های معتبری به تولید داروهای گیاهی روی آورده‌اند.

دراین گزارش آمده است:با توجه به اینكه ایران از نظر تنوع گیاهی بخصوص از نظر گیاهان دارویی، جایگاه منحصر بفردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ارتقاء جایگاه كشور در حوزه گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و احیاء طب ایرانی، تدوین نقشه راه، سند راهبردی و سیاستگذاری در سطح كلان، ساماندهی، هدایت و هماهنگی بین نهادهای مرتبط، در سال 87 تشكیل و فعالیت خود را آغاز كرد.

بر اساس نظر گیاه‌شناسان و پ‍‍ژوهشگران علوم مرتبط منابع طبیعی، ایران حدود 8 هزار گونه گیاه طبیعی دارد و تحقیقات دانش پژوهان كشور نشان داده كه بیش از 2 هزار و 300 گونه آن دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی و بهداشتی است. ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی اعلام كرده كه از كل تعداد گونه‌های گیاهی در رویشگاه‌های ایران نزدیك به 1728 گونه آن اندمیك (بومی) محسوب شده و منحصراً در سرزمین ایران رویش دارند و یك ظرفیت انحصاری در كشور محسوب می‌شوند.

علمی**1497**1440
۰ نفر