۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۵۹
کد خبر: 81197677
T T
۰ نفر
سكوت خبري مسوولان دامپزشكي آذربايجان غربي در زمينه بيماري لمپي اسكين

مهاباد - ايرنا - مسوولان اداره كل دامپزشكي آذربايجان غربي در زمينه اطلاع رساني در مورد شيوع بيماري دامي لمپي اسكن در اين استان سكوت معناداري را اختيار كرده و حاضر به هيچگونه مصاحبه اي در اين زمينه با خبرنگاران نيستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در حالي كه در همه جاي دنيا اطلاع رساني بموقع در زمينه بيماري هاي واگير و يا بحران هاي منطقه اي مي تواند نقش مهمي در كنترل آنها ايفا كند، در استان ما عدم اطلاع رساني و جوابگو نبودن مسوولان دامپزشكي در زمينه اين بيماري مي تواند به افزايش شيوع آن كمك كند.

اصرار و پافشاري مسوولان دامپزشكي آذربايجان غربي بر عدم اطلاع رساني در زمينه اين بيماري، سوال هاي گوناگوني را در افكار عمومي و اذهان مردم بوجود آورده و موجب بروز نگراني هايي در ميان اقشار مختلف مردم در استفاده از گوشت و ساير فرآورده هاي لبني در جامعه شده است.

در حالي ه كانون بيماري لمپي اسكين در شهرستان هاي مياندوآب و بوكان اعلام شده است ولي هيچكدام از مديران شبكه هاي دامپزشكي اين شهرها حاضر به جوابگويي در اين زمينه و مصاحبه با خبرنگاران رسانه هاي گروهي نيستند.

نقش اطلاع رساني و آموزش در جوامع امروز بسيار پررنگ است و متوليان بهداشت و سلامت كشور بايد توجه ويژه اي به اين مقوله بسيار مهم داشته باشند چرا كه تنها نتيجه اين سكوت خبري افزايش مبتلايان است.

بدون شك آگاه سازي دامداران، افراد جامعه و خانواده ها نسبت به اين بيماري و خطرات آن علاوه بر پيشگيري از گسترش اين بيماري مي تواند كمك بزرگي به شناسايي دام هاي مبتلا و انجام اقدامات درماني براي آنان خواهد كرد و اين مورد كليدي است كه از اذهان مديران دامپزشكي استان پنهان مانده است.

انتشار صرف يك اطلاعيه در سايت اداره كل دامپزشكي كه شايد به جرات بتوان گفت 98 درصد از دامداران ما به آن دسترسي ندارند و يا يك مصاحبه تلويزيوني نمي تواند اطلاع رساني شفاف و موثري در اين زمينه باشد.

در دنياي كنوني كه از آن به عصر ارتباطات ياد شده است هيچ خبري هرچند كه در زمينه عدم انتشار و اطلاع رساني آن از سوي مسوولان سكوت اختيار شود از اذهان جامعه پنهان نمي ماند و اين اظهار بي خبري توسط مسوولان تنها موجب افزايش شايعه در جامعه و نگراني اذهان عمومي خواهد شد.

اطلاع رساني توسط تمامي مديران شبكه هاي دامپزشكي شهرستان هاي مختلف استان و حضور در مناطق روستايي و آگاهي دهي به دامداران و روستاييان و تعامل بيشتر با رسانه ها بدون شك نقش مهمي در كنترل اين بيماري و جلوگيري از شيوع آن خواهد داشت.

خبرنگار ايرنا دفتر مهاباد در چندين مورد تماس تلفني كه با مديران شبكه هاي دامپزشكي مياندوآب و بوكان برقرار كرد آنها حاضر به جوابگويي در زمينه اطلاع رساني در زمينه اين بيماري نبودند.

خبرنگار ايرنا در تماس تلفني با مدير روابط عمومي اداره كل دامپزشكي آذربايجان غربي نيز پس از 24 ساعت به گفت و گو با معاون سلامت اين اداره كل هدايت شد.

خبرنگار ايرنا پس از تماس چندباره با معاون سلامت بالاخره موفق به پيدا كردن وي شده و ايشان نيز با اظهار بي اطلاعي در زمينه هماهنگي روابط عمومي با ايشان هرگونه اطلاع رساني در اين زمينه را منوط به ارسال نامه كتبي كرد.

اين مسوول در پايان به اين امر رضايت داده كه با شخص مديركل مشورت و سپس با اين خبرگزاري تماس حاصل كند كه هنوز خبرنگار ايرنا در انتظار تماس ايشان نشسته است.

دود اينگونه اتلاف وقت و عدم پذيرش مسووليت پاسخگويي از سوي مسوولان دامپزشكي استان تنها به چشم دامداري خواهد رفت كه در مورد اين بيماري و نحوه مقابله با آن هيچگونه اطلاعي نداشته و متضرر واقعي در عالم بوروكراسي اداري ما خواهد بود.

با اين حال نقش اطلاع رساني و آموزش در آگاه سازي خانواده ها و افراد جامعه به عنوان يك حلقه مفقوده در پيشگيري از بيماري ها و كنترل آن هنوز توسط مسوولان ما جدي گرفته نشده است.

سازمان دامپزشكي كشور در اطلاعيه اي در مورد بروز بيماري دامي لمپي اسكين در تعدادي از دامداري ها و روستاهاي كشور نسبت به شيوع بالاي اين بيماري پوستي ويروسي كه خسارت هاي اقتصادي سنگيني را با كاهش توليدات دامي، ضايعات پوستي و تلفات در جمعيت گاوي مي تواند وارد كند هشدار داده است.

اين بيماري تاكنون در تعدادي از دامداري ها و روستاهاي استان هاي آذربايجان غربي، ايلام، كردستان و كرمانشاه گزارش و مورد تاييد آزمايشگاهي قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، اين بيماري كه مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نيست، زماني محدود به قاره آفريقا بود و در سال هاي اخير در ساير كشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطين اشغالي، عمان، عراق و تركيه بروز كرده است.

در اطلاعيه هشداري سازمان دامپزشكي كشور آمده است: به منظور جلوگيري از بومي شدن بيماري، سازمان دامپزشكي كشور در زمان حاضر سياست حذف و ريشه كني بيماري را بر پايه تشديد اقدامات بهداشتي - قرنطينه اي و معدوم سازي دام هاي بيمار به اجرا گذاشته است.

سازمان دامپزشكي همچنين اعلام كرد: از آنجا كه انتقال عامل بيماري علاوه بر تماس با گاوهاي بيمار و محصولات خام دامي آلوده به ويروس، از طريق گزش حشرات (پشه ها و مگس هاي خونخوار) به طور مكانيكي صورت مي گيرد و با توجه به شرايط آب و هوايي فعلي، وزش بادهاي شديد در روزهاي اخير و دماي هوا كه مناسب تكثير و فعاليت حشرات ناقل است، بسيج امكانات در قالب اكيپ هاي واكنش سريع در سطح استان هاي درگير، براي جلوگيري از گسترش بيماري و خاموش كردن بيماري در كانون هاي اوليه آن ضروري است.

سازمان دامپزشكي كشور از دامداران تقاضا كرد كه در صورت مشاهده هر گونه علايم بيماري در گاوها، اعم از تب همراه با ضايعات پوستي غيرمعمول، مراتب را به نزديك ترين واحد دامپزشكي گزارش كرده و از هر گونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشكي خودداري كنند.

در استان آذربايجان غربي بيش از 9 ميليون راس دام سبك و سنگين وجود دارد.

گزارش از : منوچهر صمدي

584/581