۲۷ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8119216
T T
۰ نفر

کف گیر بانک مرکزی آمریکا به ته دیگ خورد

۲۷ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8119216
کف گیر بانک مرکزی آمریکا به ته دیگ خورد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/27 اقتصاد.نرخ بهره.بانک مرکزی آمریکا تهران - کف گیر بانک مرکزی آمریکا در پی کاهش نرخ بهره بانکی از 5.1 درصد به 25.0 درصد برای مقابله با بحرانهای مالی آن کشور، دیگر کاملا به ته دیگ خورد.
به گزارش گروه اخبار صوتی وتصویری ایرنا، شبکه خبری فرانس 24 روز چهارشنبه گفت: با این اقدام در حقیقت نرخ بهره بانکی در آمریکا به صفر درصد رسید.
این شبکه در ادامه گزارشی در این باره افزود: در پی دو روز بحث و مذاکره اعضای هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی که پیشتر قرار بود با نیم درصد کاهش به یک درصد برسد، با 25.1 درصد کاهش به 25صدم درصد رسید این کاهش بی سابقه ترین نرخ بهره طی چندین دهه گذشته در آمریکا محسوب می شود.
این در حالی است که بن برنانک، رییس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که نشانه های تاریک اقتصادی در آن کشور وجود داشته و نشانه های سستی اقتصادی ادامه دارد.
به گفته تحلیلگران، با کاهش نرخ بهره عملا به 25.0 درصد، دولت آمریکا عملا یکی از اهرمهای مقابله با بحران اقتصادی را از دست داد.
نرخ بهره بانکی در آمریکا در سپتامبر (شهریور) سال 2007 میلادی ، پیش از آغاز بحران مالی در بخش مسکن در ان کشور، 25.5 درصد بود اما بانک مرکزی آمریکا اکنون برای مقابله با بحران اقتصادی در آمریکا، سیاست کاهش پیوسته نرخ بهره را در پیش گرفته است و اکنون آن را عملا به صفر رسانده است.
بانک مرکزی آمریکا امسال میلادی شش بار اقدام به کاهش نرخ بهره کرد. در ژانویه سال 2008 میلادی نرخ بهره را 3 درصد اعلام کرد و در مارس این سال با 75درصد کاهش، به 25.2 درصد رساند.
یک ماه بعد در ماه آوریل، مجددا بانک مرکزی آمریکا با 25 درصد کاهش، نرخ بهره را به 2کاهش داد.
از آنجا که مشکلات مالی و اقتصادی آمریکا و جهان طی این مدت پایانی نداشت، در ماه اکتبر، در اقدامی همزمان بانکهای مرکزی کشورهایی چون کانادا، سوئد، انگلیس، بانک مرکزی اتحادیه اروپا و حتی چین نیم درصد از نرخ بهره بانکی خود کاستند و بانک مرکزی آمریکا نیز اقدام به کاهش 5.0 درصدی نرخ بهره کرد و آن را به 5.1 )یک و نیم درصد) رساند.
دیروز سرانجام بانک مرکزی آمریکا آنرا با نیم درصد کاهش به یک درصد و سپس مجددا به 25 صدم درصد رساند.
بیم آن می رود که کاهش نرخ بهره در آمریکا که به مرز صفر رسیده است، با کاهش قیمتها و در پی آن رکود هرچه بیشتر اقتصاد آن کشور همراه شود.
این مشکل بدین دلیل پدیدار خواهد شد که مردم زمانی که شاهد افت قیمتها شوند، انگیزه خود را برای خرید و سرمایه گذاری از دست می دهند و این به معنای فعالیت هرچه کمتر اقتصادی در آمریکا خواهد بود.
این درحالی است که بانک مرکزی آمریکا هم اکنون مشغول تزریق میلیونها دلار پول به نظام بانکی و خرید بدهیهای مربوط به وام مسکن در این کشور است.
صویر1479**1302** شماره 026 ساعت 10:54 تمام
۰ نفر