۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۳۱
کد خبر: 81180582
T T
۰ نفر
جزئیات جدید از ساخت دو نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی از مذاكرات اولیه برای ساخت دو نیروگاه جدید با روسیه خبر داد و گفت: تصمیم بر این است كه فعلا دو نیروگاه دیگر را در بوشهر بسازیم.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت امید هسته ای ، بهروز كمالوندی با بیان اینكه ظرفیت هركدام از این نیروگاه ها هزار مگاوات خواهد بود، افزود: مذاكرات ایران با روسیه برای ساخت نیروگاه های جدید مربوط به این دوره نیست، بلكه قراردادی كه سال 1371 بین سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه منعقد شد برای ساخت 4 نیروگاه تولید برق بود كه یك نیروگاه آن یعنی نیروگاه اتمی بوشهر فعلا ساخته شده است.

وی در پاسخ به اینكه اخیرا اخباری مبنی بر اینكه ساخت 4 نیروگاه را در دستور كار دارید منتشر شده است جزئیات این خبر چیست؟ گفت:همان قرارداد گذشته با روس ها پا برجاست و مطالعات اولیه آن هم انجام شده است،اما فعلا ساخت 2نیروگاه را در دستور كار مذاكره داریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح كرد: در حال حاضر در همین منطقه كه امروز نیروگاه بوشهر ساخته شده است می توان 4نیروگاه هزار مگاواتی دیگر ساخت كه به لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر است، چون بسیاری از زیرساخت های آن از جمله جاده سازی، لوله كشی های مخصوص و ویژه آن و دیگر زیرساخت ها شكل گرفته است و با توجه به اینكه مطالعات اولیه هم نشان داده كه هزینه های ساخت نیروگاه در بوشهر برای ما بسیار كمتر می شود، تصمیم بر این است كه فعلا دو نیروگاه دیگر را در بوشهر بسازیم.

كمالوندی تجربه كار با روس ها را نسبتا موفق دانست و افزود:باوجود همه فشارها و طولانی شدن ساخت نیروگاه بوشهر، به هرحال ما یك نیروگاه ایمن و قابل اتكا داریم كه راه اندازی شده است و البته باید در نظر داشت كه سازندگان نیروگاه ها در دنیا هم زیاد نیستند، بنابراین با روس ها كار خواهیم كرد.

وی با بیان اینكه هیچ نیروگاهی در دنیا در مدت زیر پنج سال ساخته نمی شود، گفت: در ساخت نیروگاه فقط تكنولوژی مهم نیست، بلكه علاوه بر آن، تصمیم گیری هم اهمیت دارد.

كمالوندی افزود: اگر قرار باشد یك نیروگاه ساخته شود این كار ممكن است 5 تا 8 سال طول بكشد ولی وقتی تصمیم گرفتید 4 نیروگاه با هم بسازید بعد از 8 سال می توانید 4 نیروگاه ساخته باشید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح كرد: امروز در دنیا همین روش را پیگیری می كنند؛ مثلا تركیه هم 4نیروگاه در شمال و 4 نیروگاه در جنوب می سازد، كه از این 8 نیروگاه،4 نیروگاه را روس ها می سازند. عربستان سعودی می خواهد 10نیروگاه بسازد و امارات هم 4 نیروگاه همزمان درح ال ساخت دارد كه كره ای ها برای آنها می سازند.

كمالوندی درپاسخ به این سوال كه چرا فقط با روس ها كار می كنیم و مثلا چرا با كره ای ها برای ساخت نیروگاه اتمی وارد گفت و گو نمی شویم گفت: كره ای ها در قراردادی كه با آمریكایی ها دارند محدودیتی را پذیرفته اند كه معروف است به قرارداد یك، دو، سه. ما برای همكاری با كره جنوبی مشكلی نداریم اگر آنها محدودیت نداشته باشند.

وی همچنین به مباحث اقتصادی اشاره كرد و گفت: یك نیروگاه هزار مگاواتی پنج تا شش میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد؛ به همین علت وقتی می خواهید تصمیم بگیرید باید همه شرایط از جمله مسایل مالی، فنی، اجتماعی و حتی سیاسی در نظر گرفته شود و وقتی تصمیم گرفته شد نیروگاه هایی در ساختگاه بوشهر احداث شود، همه این مسایل در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ساخت نیروگاه های دوقلو در دنیا یاد كرد و گفت:امروز در دنیا حتی به فاصله چند متر از یكدیگر نیروگاه اتمی می سازند كه از آن به عنوان نیروگاه دوقلو یاد می كنند و به همین خاطر استاندارد امنیت نیروگاه را بالاتر می برند.

وی درپاسخ به این سوال كه آنها دشمنی مثل اسرائیل ندارند تصریح كرد:این موضوع اصلا برای ما جای نگرانی نیست چون اسرائیل اگر بخواهد الفبای حقوق بین الملل را رعایت كند، نمی تواند به نیروگاه های اتمی حمله كند، ضمن اینكه معتقدیم كشور از توانایی كامل دفاعی برخوردار است؛ به همین خاطر بحث های ما در سازمان انرژی اتمی درباره ساخت نیروگاه ها بیشتر شامل مباحث فنی است و مزایا و معایب فنی آن را بررسی می كنیم و مطالعات عمیقی در این خصوص انجام می شود.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، بر آورد ما بر اساس مدل های مختلف اقتصادی این است كه برای سال های 2020 و یا 2030 بین 8 هزار تا 15هزارمگاوات برق از نیروگاه های خود تولید كنیم كه البته تامین منابع این كار هم بسیار مهم است.

سیام**9173**1449
۰ نفر