۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81175607
T T
۰ نفر
معاون سازمان میراث فرهنگی: یك میلیون اثر فرهنگی در كشور وجود  دارد

اراك - ایرنا- معاون مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور گفت: بیش از یك میلیون اثر فرهنگی در نقاط مختلف كشور وجود دارد.

'درویش امیری' روز شنبه در آیین معارفه مدیركل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی افزود: مردم باید در حفظ و نگهداری این آثار گرانبها با سازمان میراث فرهنگی همكاری كنند چرا كه این سازمان به تنهایی توانایی رسیدگی به این آثار را ندارد.

امیری گفت: باید فرهنگ حفظ آثار تاریخی در بین مردم نهادینه شود و مردم خود را صاحبان اصلی این آثار بدانند، چرا كه اگر مردم در نگهداری آثار و بناهای تاریخی همكاری های لازم را انجام ندهند ، شرایط جوی و سرقت از سوی افراد سودجو، پیشینه تاریخی این مرز و بوم را با خطر مواجه می كند.

وی بیان كرد: گنبد سلطانیه شهر زنجان متعلق به 750 سال قبل است كه از این نوع گنبد تنها دو باب دیگر در ایتالیا و تركیه موجود است اما بر اثر بی توجهی، بخش بسیار زیادی از این گنبد تخریب شده و به هیچ عنوان نیز قابل مرمت و بازسازی نیست.

معاون مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی كشور در خصوص صنایع دستی كشور نیز گفت: صنایع دستی هنرمندان فرهیخته ایران زمین معرف فرهنگ و مذهب ایرانی است.

وی بیان كرد: در تمام نقاط جهان 450 قطعه صنایع دستی به ثبت رسیده كه از این تعداد، 350 قطعه متعلق به دوره های تاریخی متفاوت در سرزمین پاك و مقدس ایران زمین است.

امیری اظهار كرد: متاسفانه بسیاری از هنرهای صنایع دستی به دلیل بی توجهی به دست فراموشی سپرده شده كه مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی باید با شناسایی اساتید در برگزاری كلاس های آموزشی برای جوانان و نوجوانان بیش از پیش تلاش كند.

وی، در خصوص صنعت گردشگری نیز گفت: در سال 2013 بیش از یك میلیارد و 150 میلیون مسافرت به تمام نقاط جهان شده است كه از این تعداد تنها یك درصد و معادل چهار میلیون سفر به ایران شده است.

وی بیان كرد: در كشور ایران آثاری كشف شده كه متعلق به 10 هزار سال قبل است بنایراین مسولان میراث فرهنگی باید با معرفی این آثار به جهانیان راه را برای ورود مسافران خارجی به داخل كشور هموار كنند.

امیری خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران منادی گردشگری حلال است و این مهم باید به گوش تمام مردم جهان برسد تا آنان برای سفر به ایران زمین بیش از پیش ترغیب شوند.

وی با بیان اینكه میراث فرهنگی نقش بسیار موثری در تحقق فرهنگ ایرانی و اسلامی و اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد، گفت: میراث فرهنگی طلایه دار فرهنگ و پیشینه ایران زمین است بنابراین تمام مسوولان این سازمان باید در خصوص احیای فرهنگ تاریخی این سرزمین بكوشند.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی درخت تنومند فرهنگ این كشور است و دیگر نهادها و دستگاه های دولتی و خصوصی شاخ و برگ های این درخت محسوب می شوند، بنابراین انتظار مقام معظم رهبری و مردم از این سازمان بیشتر از نهادهای دیگر است.

معاون مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری كشور اضافه كرد: میراث فرهنگی باید زمینه تحقق فرهنگ ایرانی و اسلامی را در تمام نقاط كشور مهیا كند و سپس از دیگر نهادها درخواست همكاری كند.

مدیركل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی نیز در این آیین گفت: طرح جامع گردشگری برای اولین بار در این استان تهیه شده است.

سید'محمد حسینی' بیان كرد: استان مركزی در حوزه میراث فرهنگی از برنامه های پنجم توسعه عقب است كه باید در سایه تدبیر جبران شود.

وی خاطرنشان كرد: ساماندهی یكصد پروژه نیمه كاره، واگذاری بناهای تاریخی هزینه بر به بخش خصوصی و احداث شهرك صنایع دستی مهمترین برنامه های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مركزی در سال جاری است.

علاوه بر بناهای تاریخی متعدد تاكنون 19 آیین معنوی استان مركزی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.ك/2

7115/559