۱ خرداد ۱۳۹۳، ۲۲:۳۰
کد خبر: 81173841
T T
۰ نفر
پيكر عباس كمندي در قطعه هنرمندان بهشت محمدي سنندج آرام گرفت +عكس

سنندج - ايرنا- پيكر عباس كمندي هنرمند فقيد كردستاني عصر پنجشنبه در ميان حزن و اندوه مردم فرهنگي سنندج پس از تشييع از مقابل مسجد ملاويسي، در قطعه هنرمندان بهشت محمدي سنندج آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار ايرنا، پيكر استاد مرحوم عباس كمندي از ساعت 18 بر روي دستان مردم فرهنگي سنندج از مقابل مسجد ملاويسي تا انتهاي بلوار كردستان تشييع و سپس روانه بهشت محمدي سنندج شد.

امروز همه اقشار مختلف مردم به پاس يك عمر فعاليت فرهنگي و هنري اين هنرمند برجسته كردستاني به مراسم تشييع و خاكسپاري آن مرحوم آمدند و وداع باشكوهي با اين فرزند كردستان داشتند.

عباس كمندي هنرمند نامدار و پيشكسوت عرصه موسيقي استان كردستان صبح امروز اول خرداد ماه سال 93 به دليل ايست قلبي در سن 62 سالگي در بيمارستان توحيد سنندج درگذشت.

اين هنرمند، نقاش، نويسنده، شاعر و نمايش نويس كرد از شب گذشته به دليل درد ناشي از كليه به بيمارستان منتقل و صبح امروز به علت ايست قلبي درگذشت.

عباس كمندي متولد سال 1331 در شهر سنندج است، از همان سنين كودكي با ادبيات فولكلور كردي آشنا شد و آثار نبوغ وي براي آشنايان نمايان شد.

وي در سن 16 سالگي به شعر سرايي، قصه نويسي، قصه پردازي مشغول بود، به گفته خود وي از هيچكس تقليد نكرده و سبك مخصوص به خود را دارد، سال 1349 در سن 18 سالگي در يك مسابقه داستان نويسي در راديو سنندج مقام اول را كسب كرد و با توجه به كسب اين مقام، توسط مدير وقت راديو به كار در راديو سنندج دعوت شد.

در سال 1350 پس از شركت در يك شب شعر، مسووليت ترانه سرايي خانه فرهنگ و هنر به عهده وي گذاشته شد، تا سال 1356 حدود 95 درصد ترانه هايي كه در راديو سنندج ضبط مي شد از خانه فرهنگ و هنر ارايه مي شد.

عباس كمندي پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، با همكاري گروه ˈكامكارهاˈ كارهاي جديدي را شروع كرد.

سبك اشعاري آهنگ هاي عباس كمندي عاشقانه است و بيشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تا كنون از وي آهنگي راجع به جنگ و كشتار و خون ريزي ثبت نشده است.

سرودن اشعار بيش از 150 ترانه، ساخت و اجراي بيش از 60 آهنگ و ترانه، اجرا و ارايه مجموعه آهنگ هاي گلاويژ، پرشنگ، اورامان و كيژي كورد در 3 شماره، گردآوري مظاهر فرهنگ فلكلوريك (فرهنگ مردم)،

گردآوري و تحقيق زندگي نامه شخصيت هاي كرد و تبديل آن به فيلمنامه از آن جمله سنجرخان، سيد عطا كل، زندگي پهلوان حسين گلزار كرمانشاهي، غارت آثار زيويه و مير نوروزي از جمله فعاليت هاي عباس كمندي در طول 62 سال زندگي هنري اش است.

اسب، يك سبد علف، پرواز در قفس، ارثيه مامه رحيم، عضو جديد اوپك، نبرد رماديه، كوچه سرخ، كاروانسرا، وكيل اول، قلم و شيطان و پهلوان پنبه از جمله فيلم نامه هاي عباس كمندي هستند.

از عباس كمندي علاوه بر چندين برنامه تلويزيوني، كتاب هاي ديوان شعر كردي و فارسي، جمع آوري اشعار ديوان ميرزا شفيع، ورزش باستاني و پهلوانان كرد، زندگي نامه سيد علي اضعر كردستاني، اورامان، رمزگشايي در مظاهر فرهنگي و گردآوري اشعار هيجايي ايراني قبل از اسلام به يادگار مانده است.ك/3

7346/533