۱۴ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8117123
T T
۰ نفر

سفیر ایران در عشق آباد :

۱۴ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8117123
سفیر ایران در عشق آباد : روزانه 40 هزار بشکه نفت ترکمنستان سوآپ می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/14 عشق آباد ـ سفیر ایران در ترکمنستان اعلام کرد، روزانه 40 هزار بشکه نفت این کشور آسیای مرکزی با جمهوری اسلامی ایران سوآپ می شود.
محمدرضا فرقانی روز پنچشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : این میزان نفت از بندر ترکمنباشی ترکمنستان به بندر امیرآباد نکا در جمهوری اسلامی حمل و به همان میزان نفت در بنادر جنوبی برای ترکمن ها به مشتریان تحویل می شود.
سفیر ایران با اشاره به اهمیت کشتیرانی بین بنادر ترکمنباشی ترکمنستان و امیرآباد نکا در کشورمان گفت : علاوه بر جابجایی نفت ، محموله های بنزین ، نفت کوره و سوخت دیزل نیز از طریق این دو بندر جابجا می شود فرقانی تاکید کرد: موقعیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دروازه طلایی بین کشورهای آسیای مرکزی ، حوزه خزر و خلیج فارس برای انتقال و ترانزیت انرژی بر هیچ کس پوشیده نیست و به همین دلیل تهران آمادگی کامل خود را برای ترانزیت ، سوآپ و خرید گاز و فرآورده های نفت و گاز ترکمنستان اعلام می کند.
وی گفت : خط لوله گاز کربچه ـ کردکوی که در سال 1996 میلادی با همکاری دو کشور دوست و برادر به بهره برداری رسید، نخستین خط لوله گازی است که به صورت مستقل و مستقیم ، گاز ترکمنستان را به ایران صادر می کند.
سفیر ایران تصریح کرد: خط لوله نفتی 42 اینچی جدید موسوم به IOP با ظرفیت یک میلیون تن بشکه در روز به طول یک هزار و 515 کیلومتر با هزینه ای حدود یک و نیم تا دو میلیارد دلار از بندر نکا در ساحل خزر به بندر جاسک در تنگه هرمز احداث می شود که مسیر مناسبی برای انتقال نفت حوزه خزر به بازارهای جهانی خواهد بود.
آساق 1543**1443**330** شماره 033 ساعت 10:21 تمام
۰ نفر