۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۵۰
کد خبر: 81164999
T T
۰ نفر
زنگنه: رویكردهای تحریمی موجب كاهش تنوع منابع تامین انرژی جهان می شود

مسكو- ایرنا- بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت كشورمان با انتقاد از رویكردهای تحریمی در بازار جهانی انرژی اعلام كرد: اتخاذ این رویكردها سبب كاهش تنوع منابع تامین كننده انرژی و وابستگی مصرف كنندگان به یك یا چند تولیدكننده عمده می شود.

به گزارش ایرنا زنگنه روز پنجشنبه در چهاردهمین نشست بین المللی انرژی در مسكو، اركان توسعه پایدار ایران را، تضمین امنیت انرژی كشور در طولانی مدت و مشاركت در تامین امنیت انرژی جهان عنوان كرد و افزود: در دوران كنونی، منافع جمعی، پایه و اساس همكاری میان كشورها را تشكیل می دهد و به شكل گیری مفاهیم مثبت از مقوله امنیت انرژی منجر می شود.

وی اضافه كرد: این وضعیت همراه با تعامل سازنده میان تولیدكنندگان و مصرف كنندگان، تقویت اطمینان و اعتماد به عنوان بنیان طرح های مربوط به افزایش ظرفیت ها در حوزه انرژی را به دنبال دارد.

وزیر نفت كشورمان ادامه داد: به نظر می رسد بكارگیری فناوری های مدرن برای استخراج منابع غیرمتعارف از قبیل گاز شیستی و ذخایر هیروكربنی موجود در لایه های عمیق، دغدغه هایی را در ارتباط با امنیت انرژی در كشورهای مشخص، سبب شده است.

وی اظهار داشت: با این وجود چالش های درازمدت تامین پایدار و قابل اعتماد انرژی همچنان پابرجاست و تلاش های جهانی برای بهبود وضعیت محیط زیست به اهداف مورد نظر نیانجامیده است. در مواردی كه ذغال سنگ استفاده می شود، سیاستگذاری كشورهای مصرف كننده نه تنها با موارد یادشده همخوانی ندارد بلكه حتی با توانمندی های آلایندگی حامل های انرژی مورد استفاده آنها نیز در تضاد است.

وی در این رابطه تاكید كرد: در دوره جدید، قیمت های بازار انرژی باید تضمینی برای استفاده از سوخت های پاك باشد. قیمت گذاری ذغال سنگ، گازوییل و گاز طبیعی باید منعكس كننده ارزش آنها و نیز ترغیب برای سرمایه گذاری در زمینه تولید سوخت های پاك باشد. در این وضعیت كشورهایی كه به استفاده از سوخت های آلاینده ادامه می دهند باید هزینه های پاك كردن محیط زیست را متقبل شوند.

زنگنه افزود: به كارگیری اقدامات محدودكننده همچون تحریم های سیاسی- نفتی، تاثیرات جانبی بر تولید و نیز ذخیره نسبی كشورها داشته است ضمن اینكه این اقدامات، به كاهش تنوع منابع تامین نفت و گاز منجر شده و اتكای روزافزون مصرف كنندگان به یك یا دو تولیدكننده عمده را موجب شده است.

وی ادامه داد: كشورهای مشخصی برای تحمیل اولویت های خود به دیگران، در كوتاه مدت ابزارهای مرتبط با تحریم را در بخش اقتصادی-فناورانه بازار انرژی به كار می گیرند تا به این وسیله توسعه ظرفیت های تولیدی كشورها را نسبت به ذخایر موجود آنها مسدود كنند.

وی تاكید كرد: این روند ضمن تشدید انحصارگری در حوزه انرژی، هزینه های بالایی را به جامعه جهانی به ویژه كشورهای كمتر توسعه یافته تحمیل می كند.

وزیر نفت كشورمان خاطرنشان كرد: ایران با مجموع ۴۰۰ میلیارد بشكه ذخیره نفت و گاز متشكل از ۳۴ میلیارد مترمكعب گاز طبیعی و ۱۵۷ میلیارد بشكه نفت خام بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد. بر این اساس، ایران به طور جدی به دنبال كسب موقعیتی متناسب با ذخایر نفت و گاز خود در میدان های بین المللی است.

وی گفت: با این نگاه نه تنها اهداف اقتصادی كشورمان محقق می شود، بلكه متنوع كردن تامین كنندگان انرژی به عنوان یكی از نیازهای ضروری عصر جدید نیز تحقق می یابد.

وی افزود: ایران در حال توسعه اقتصادی است و در این فرآیند با مشكل بهره وری پایین در حوزه انرژی مواجه است. بخشی از این مشكل در قیمت گذاری داخلی حامل های انرژی ریشه دارد كه اقداماتی برای بهبود این وضعیت و تغییر آن در دست اجراست.

زنگنه اضافه كرد: بخش دیگری از مشكل بهره وری پایین انرژی در ایران به استفاده از فناوری هایی برمی گردد كه نیازمند به روزسازی هستند. براین اساس همكاری در حوزه های خاصی مانند آموزش، تبادل نظر، افزایش بهره وری در بخش انرژی و بهبود وضعیت زیست محیطی از ضروریات است.

وی ادامه داد: نشست بین المللی انرژی می تواند به مانند كاتالیزوز عمل كند و افق های جدیدی را در زمینه همكاری میان تولیدكنندگان و مصرف كنندگان انرژی بگشاید كه نقش شان در افزایش امنیت انرژی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: ارتقای كیفیت تولید نفت و گاز، به روزسازی صنایع پالایشگاهی، كاهش سرعت مصرف انرژی و نیز سطح دی اكسید كرین و دیگر آلاینده ها از طریق بهینه سازی مصرف انرژی از جمله برنامه های اولویت دار وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر نفت كشورمان، راه منطقی بهینه سازی مصرف را در بهبود بهره وری انرژی دانست و گفت: همكاری های بین المللی برای تسهیل دسترسی به فناوری های مدرن ضمن كمك به كاهش سرعت مصرف انرژی، توانمندی های صادراتی ایران در این بخش را افزایش می دهد كه آن نیز به نوبه خود به تقویت امنیت انرژی جهان منجر می شود.

وی خاطرنشان كرد: با وجود تحریم ها و موانع ایجاد شده در سال های اخیر، سبد انرژی در ایران متشكل از ۳۰ درصد محصولات نفتی مایع و ۷۰ درصد گاز طبیعی است. به طور متوسط ۸۷ درصد مردم ایران تحت پوشش شبكه گازرسانی هستند كه این رقم در شهرها به ۹۸ درصد می رسد.

وی گفت: این آمار نشان می دهد كه ایران یكی از كم آلاینده ترین سبدهای انرژی در جهان را دارد. ایران همچنین طرح های جدی در زمینه بكارگیری فناوری های به روز در بخش حمل و نقل اجرا كرده است. در این راستا تاكنون حدود دو هزار ایستگاه سی ان جی در سرتاسر كشور به بیش از سه میلیون دستگاه خودرو خدمات می دهند و مصرف روزانه گاز در آنها به حدود ۲۰ میلیون مترمكعب می رسد.

زنگنه افزود: در دنیای امروز توسعه اقتصادی، انرژی و محیط زیست به شكلی كاركردی به هم تنیده شده اند كه هر گونه دستكاری در یكی از آنها بر دیگران تاثیر منفی خواهد گذاشت و چنین فرآیندی هیچ برنده ای ندارد.

چهاردهمین نشست بین المللی انرژی در سطح وزارتی و با عنوان جغرافیای جدید انرژی و آینده امنیت آن روز پنجشنبه با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت كشورمان و هیات همراه وی در مسكو آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا در این نشست دو روزه بیش از 200 تن از مقام های ارشد از 50 كشور جهان و 15 سازمان بین المللی تغییر توازن در مصرف انرژی را بررسی می كنند.

بررسی تغییر مسیرهای انرژی و نیز دخالت دادن رویكردهای سیاسی در بازار جهانی انرژی از جمله چالش هایی است كه شركت كنندگان در این نشست دو روزه درباره آن تبادل نظر می كنند.

اروپام/۵۱۸ **2023