۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۰۰
کد خبر: 81163504
T T
۰ نفر
قائم مقام سازمان جنگل ها: فشار بر عرصه های منابع طبیعی زیاد است

ساری - ایرنا - قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور با تاكید بر اینكه توسعه پایدار از طریق آمایش سرزمینی به وجود می آید، گفت: فشارها بر عرصه های منابع طبیعی زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' ناصر مقدسی ' روز چهارشنبه در چهارمین كنفرانس چالش های زیست محیطی و گاه شناسی درختی در ساری افزود: تقاضا های زیادی برای در اختیار گرفتن عرصه های طبیعی به بهانه ایجاد واحدهای تولیدی و اشتغالزایی وجود دارد.

وی با بیان اینكه مشكلات تغییر كاربری غیر مجاز عرصه های منابع طبیعی را باید جدی تر بگیریم، اظهار داشت: بازنگری در آمایش سرزمینی برخی از استان ها بویژه مازندران نیز ضروری است.

مقدسی از پراكندگی سكونتگاه ها در داخل جنگل های شمال به عنوان یك مشكل جدی در حفاظت از منابع طبیعی یاد كرد و افزود: این وضعیت سبب شده است تا به بهانه دریافت خدمات عمومی آب، برق و گاز، بخشی از منابع طبیعی از بین برود.

وی بر لزوم ادامه روند مدیریت پایدار جنگل های شمال تاكید كرد و ادامه داد: در دوران انتقال مدیریت ها، همكاری دستگاه های مرتبط با منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست ضروری است.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور راهبرد سازمان در حوزه نظارت و حفاظت را تقویت نهادهای حاكمیتی دانست و افزود: كمیته ملی ارزیابی برای تدوین توسعه پایدار جنگل و مراتع كشور فعالیت خود را آغاز كرده است.

وی ادامه داد : تیم جدید سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور اعتقاد راسخ دارد كه جوامع محلی را در تصمیم سازی و تصمیم گیری برای حفاظت از منابع طبیعی مشاركت دهد.

مقدسی با اشاره به اهیمت بهره گیری از فناوری و اجرای قانون ممنوعیت تغییر كاربری در شمال كشور، گفت: 85 درصد سرزمین مازندران را منابع طبیعی تشكیل می دهد.

وی از برگزار كنندگان كنفرانس علمی چالش های زیست محیطی و گاه شناسی درختی قدردانی كرد و افزود: توقع داریم تا نتایج بررسی های مشكلات زیست محیطی در قالب یك طرح به سازمان های دولتی ارسال شود.

مقدسی به مشكلات اكوسیستم خزری و نقش آن در چرخه آب نیز اشاره كرد و گفت: امروز مردم استان های شمالی و جنوبی حاشیه كوه البرز با مشكل جدی منابع آبی مواجه هستند.

چهارمین همایش بین المللی چالش های زیست محیطی و گاه شناسی درختی از صبح امروز چهارشنبه) در دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد. ك/2

2585/1654/508
۰ نفر